Åh, äntligen får jag vara med på skeppet Serenity och tillbringa mina timmar med en brokig besättning och hjälpa diverse Vilda västern-inspirerade karaktärer med allsköns våldsamma uppdrag. Tänk att jag får spendera mina timmar med ett spel baserat på Firef… Va? Är inte detta baserat på Firefly?
Nä, SteamWorld Heist är inte baserat på Firefly, men det gör inget. Jag kan låtsas, för nästan allt påminner om Firefly. Avsaknaden av människor stämmer ju inte, men spelet känns betydligt mer Wild west än steampunk i ärlighetens namn. Återigen, detta är inte något problem för mig. Jag älskar estetiken och känslan i Steamworld-spelen! Jag bara säger att om någon skulle göra en Fireflymod av detta när det släpps på Steam, tja, då skulle jag i alla fall vara först i kön att spela.
Den Göteborgsbaserade studion Image & Form tog mig med storm när deras Anthill
släpptes, det är till denna dag ett av de bästa mobilspel jag haft nöjet att roa mig med. Har du inte spelat det, så gör det, helst nyss. Steamworld Dig var inget mästerverk, det var ett mysigt och trevligt spel, framförallt var det vackert. Tyvärr stannade det lite där, det saknades något. När spelet gick mot sitt slut var jag nästan trött på att borra mig neråt. Det kändes som att spelet hade behövt något mer.
Steamworld Heist tröttnar jag inte på, inte alls, det känns prefekt balanserat i sina uppdrag. Spelet är turordningsbaserad action som i korthet går ut på att skjuta elaka robotar som förstör för invånarna i galaxen och därigenom samla vatten samt prylar. Prylarna kan vara saker som vapen, granater och hattar.
Spelet är lite som X-com, fast i 2D. Det handlar dock inte om tärningslag som avgör om du träffar ditt mål, du måste faktiskt sikta dina pickadoller mot motståndarna och vara bra på spelet för att träffa. Placering på kartan och rörelse av största vikt för att undvika att dina robotar skall förgås. Uppdragen är lagom långa och spelet passar sig utmärkt för bussresor och liknande korta sessioner.
Även i karaktärersgalleriet briljerar spelet, både i hur alla ser ut och hur de spelas. Piper, vår huvudkaraktär är en prickskytt som kan ingjuta inspiration i sina medsoldater, medan Seabrass är en tjurnackad piratrobot som gillar att utdela knogmackor. Herregud vad snyggt ALLT är. Vajande kedjor och koldrivna jättemotorer snurrar och trängs i spelets bakgrund. För att inte tala om just karaktärerna, varenda robot är detaljrik så det förslår med tydliga och arketypiska attribut.
Steamworld Heist är ett välgjort och fruktansvärt trevligt spel, det enda problemet är väl just att det inte är Firefly – The Game jag spelar.
Jag får också väldigt många associationer till Fire Fly av det och håller med dig nå så jävla bra spel.
Tack för recensionen! Vad glad jag blir!
Jag och de flesta på jobbet har sett och älskar Firefly om det är någon ledtråd. 🙂
En Firefly-mod låter som en fantastisk idé. *…ringer Joss Whedon*
/Tobias, Art Director på Image&form Games
Bra Recension. Jag har väldigt svårt att lägga ner spelet när jag väll börjar. Uppskattar också svårighetsgraderna något enormt, det känns riktigt utmanande i vissa tillfällen. Hela estetiken och karaktärerna är super mysiga, precis som Steamworld Dig är.
Längtar redan till nästa Steamworld spel!
Efter det att jag först såg spelet under spelhjälpens stream så har jag varit lite småintresserad av detta. Den här texten gjorde att jag tog och slog till. Laddade precis ner det och ska själv testa nu. Bra skrivet!
Givet köp när det släpps på Vita för min del.