Det mesta som hänt i spelvärlden den gångna veckan överskuggas av två evenemang. När The Game Awards och Playstation Experience hålls samma vecka blir det nästan som ett litet mini-E3 med en massa presentationer av hittills okända spel och nya trailers för efterlängtade titlar. Därför tänkte jag att vi ägnar nyhetssvepet åt de göttigaste grejerna från förra veckans evenemang.
Brutal
Visst, själva spelandet i Brutal verkar kanske inte superspännande, men det är ändå något i estetiken som tilltalar. Som någon som spelade ASCII-baserade spel i sin ungdom blir det ändå en fin nostalgitripp i modern tappning.
Golem
Fokuset på VR-headsetet Playstation VR var stort på Playstation Experience, och det börjar verkligen kännas att virtual reality snart är här på riktigt igen. Det är något oklart vad Golem innebär, uteöver att spelaren troligen kontrollerar en stor stengolem som förhoppningsvis får härja omkring. Även om trailern egentligen inte säger något alls fångar den mitt intresse.
100ft Robot Golf
Om Golem verkar luddigt så är 100ft Robot Golf desto mer självklart. 30 meter höga robotar som bringar förödelse och samtidigt ska veva ner en golfboll i ett hål? Jag är på!
Final Fantasy VII: Remake
Hade jag listat det göttigaste från helgens evenemang utan att nämna Final Fantasy VII-remaken hade jag troligen blivit kölhalat av ett kränkt internet. Final Fantasy VII är ett fantastiskt spel, men jag måste säga att jag inte vågar vara helt salig när det kommer till remaken, även om trailern är fantastisk. Jag har svårt att sätta fingret på det, men jag är lite orolig för att spelet kan vara väldigt mycket ”av sin tid”, så att säga.
Tre gånger Double Fine
Förra veckan dominerades, åtminstone enligt mig och min Svampriket-kollega Anna, av Double Fine och Tim Schafer. Under The Game Awards släppte man bomben att Psychonauts 2 verkar bli av. Med hjälp av bland annat gräsrotsfinansiering på Fig.com ska uppföljaren till det grymt uppskattade Psychonauts få liv.
Under Playstation Experience var det än en gång dags för Double Fine att glänsa. Vi bjöds på en trailer för remaken av Day of the Tentacle, Lucasarts enligt mig absolut bästa spel. När man ändå höll på passade man dessutom på att meddela att det helt fantastiska Full Throttle även det ska putsas upp. Pepp!
Det här var bara ett litet axplock av vad The Game Awards och Playstation Experience hade att bjuda på. Det visades bland annat en trailer för Ratchet & Clank, spelet som ska bli film för att sedan bli spel igen. Epic Games visade upp sitt MOBA Paragon, Street Fighter V fick en ny karaktär, det blir ett Ni No Kuni 2 och så vidare, och så vidare. Bring it on, framtiden!
FF7 remaken ska släppas i delar enligt utvecklaren. Frågan är bara hur ofta de kommer att komma ut. Det känns som minst 1 per år och jag hoppas verkligen inte de kommer stycka upp spelet i 10 delar. Hoppas inte på fler än 3 delar men det känns som det kan bli fler. 599 spänn gånger 3 det blir ett dyrt spel det men är det någon remake som kan vara värd det så är det väl FF7.
Längtar även efter Ratchet and Clank som såg grymt bra ut. Sen att de har världens kanske bästa vapen Groovitron gör det inte sämre direkt.
De har ett väldigt starkt år framför sig Sony så jag hoppas Nintendo och Xbox svarar upp.
Svar till både Booliboo och Quid:
Enligt en intervju som ni kan läsa här:
http://www.novacrystallis.com/2015/12/kitase-and-nomura-explain-why-final-fantasy-vii-remake-is-a-multi-part-series/
..Så var ”splittningen” nödvändig för att allt skulle få plats.
Saxar in lite random;
Kitase: From the beginning, we have considered it impossible to remake FF7 into one single game.Althought it’s impossible to tell you the details about the splitting at the moment, please wait for our further announcement.
Nomura: If we tried to stuff the whole game into one release, some part of the game would have to appear as digests. We’d have to remove some contents from the game, and it would be difficult to add more to the game. Considering that a full remake of the original game must be achived, we have decided to split the game into episodes.
Kitase: Taking the No.8 street shown in the video this time, even just this is already highly dense. If we are to remake the content of the original version at that quality, it would have been impossible to do with a single release.
Splitting the original version into episode with nothing dropped, as well as adding complements, and remaking the game the game in its full volume is what we are thinking.
Q: What will the battle system look like?
Kitase: Unlike the encounter battles in the original version, we were aiming for a seamless active battle like shown in the video.
Nomura: Regarding the speed of the combat, as well as the sensation of tempo, we have considered something alongside Dissidia FF that you can play without stress. The degree of action would feel like Dissidia FF > KH > FF7 Remake.
We are trying to make a new action combat system that definitely demand no action technique, and let you consider your strategy during the combat.
Som jag skrev i forumet så är jag väldigt kluven inför FF7-remaken, det känns som ett helt annat spel med samma karaktärer och story. Är mest orolig för stridssystemet som verkar vara helt ändrat…
Verkar vara inspirerat av FF15 och jag har tyvärr inte spelat det även om jag var sugen att köpa spelet där man fick det med. Var det inte Ludde och Tommy som testade FF15 så de kanske kan ge en bättre bild av hur det verkar.
Men tyvärr är man tvungen att köpa remaken och jag tror det kan bli bra.
På vilket sätt inspirerat av FF15?