Eftersom vi hade redaktionsmys i Gävle i helgen gick söndagen åt till att resa ner till Malmö, Därför är veckans nyhetssvep något försenat. Men det vägs upp med åtminstone en riktigt intressant nyhet. Världens största Youtubestjärna, Pewdiepie, blir ansiktet utåt för ett nytt Disneyinvesterat nätverk. Dessutom tar vi farväl av Rockstar Norths chef samt att Life is Strange används för att skapa uppmärksamhet kring en antimobbningskampanj.

Pewdiepie ansiktet utåt för nytt nätverk

Världens största youtuber, Pewdiepie, ska leda det Disneystartade nätverket Revelmode. Nätverket är en del av Disneyägda Maker Studios där Felix ”Pewdiepie” Kjellberg redan ingår, skriver Eurogamer. Tillsammans med andra kända youtubers som Cutiepiemarzia, Markiplier och Emmablackery ska de skapa videor med fokus på spel och populärkultur. Man ska även använda nätverket för att samla ihop pengar till välgörenhet.

Niklas tankar: Med så många miljoner prenumeranter och tittare som de här profilerna har på Youtube går det inte att förneka att de är en kraft att räkna med, särskilt bland den yngre generationen. Även om många av oss gamla stötar kanske inte ”fattar” det där med youtubekändisskap ska man inte underskatta deras makt som opinionsbildare. Jag har fått intrycket att dessa ”nya” kändisar i större utsträckning är benägna att syssla med välgörenhet och andra schyssta grejer, och om de kan få upp kidsens ögon för det ännu mer är det bara bra.

Rockstarchef lämnar efter över 15 år

Leslie Benzies.

Leslie Benzies.

Leslie Benzies har varit en nyckelfigur i utvecklingen av i princip alla Grand Theft Auto-spel och har jobbat på företaget sedan 1999, då det fortfarande hette DMA Design. Nu lämnar han posten som chef för Rockstar North i Edinburgh, skriver Kotaku. Benzies har varit tjänstledig sedan strax efter Grand Theft Auto 5 släpptes, och lämnar nu alltså företaget. Tillsammans med bröderna Hauser, Rockstars grundare, valdes han 2014 in i Academy of Arts & Sciences Hall of Fame.

Niklas tankar: Varför någon så högt uppsatt skulle vilja lämna vad som kanske är världens mest intressanta spelstudio efter så många år verkar förvirra många i branschen. Men det känns tvärtom som helt rätt beslut. Med tanke på alla historier om hur hektiskt arbetet på Rockstar är, och vilka krav som ställs på de som jobbar där skulle det inte förvåna mig om även ledningen är riktigt trötta vid det här laget. Vi får hoppas att Benzies gör comeback någon annanstans när han fått lite välförtjänt vila.

 

Life is Strange i antimobbningskampanj

Utgivaren av Life is Strange, Square Enix, har gått ihop med PACER’s National Bullying Prevention Centre i twitterkampanjen #EverydayHeroes vars fokus ligger på att arbeta mot mobbning, skriver Gamesindustry.biz. ”Vardagshjältar finns överallt, och vi vill höra eran röst”, säger Life is Stranges huvudkaraktär Max Caulfield i en video för kampanjen .

Mellan den 13 och den 19 januari har Square Enix lovat att donera till PACER’s för varje twitterberättelse om att överkomma hinder och att stå upp för vad som är rätt med hashtaggen #EverydayHeroes. På kampanjens hemsida finns folks berättelser att läsa.

Niklas tankar: Life is Strange kom verkligen från ingenstans, och blev ett av de mest inflytelserika spelen under förra året. Dess tema och budskap slår an en nerv hos många spelare, och har fått många att tänka till. Att använda ett spel i en kampanj mot mobbning på det här sättet är riktigt smart, och kan förhoppningsvis leda till att fler får upp ögonen för inte minst nätmobbning, som ju är ett stort problem i många spelarkretsar. Det är även glädjande att utvecklarna Dontnod får lite välförtjänt uppmärksamhet efter det grovt underskattade Remember me. Nu måste jag även själv se till att lira Life is Strange någon gång.