Det var dags igen, kläder låg framtagna på sängen och noga utvalda böcker låg i en hög jämte laptopen som var laddad med filmer för varje tänkbart tillfälle. Jag skulle ut och resa igen, tre veckors backpackande i Thailand närmare bestämt. Det enda som saknades, det enda som inte redan var planerat, var digitala spel. För visst tar man inte semester från att spela?

För mig så är semesterspel såna jag ofta känner att jag inte har tid med hemma, spel som hamnar i skymundan av alla storspel man ska ha spelat. Portabla äventyr har en förmåga att hamna i just den kategorin för mig, andrahandsspel. Det är en dum spärr i mitt huvud, för jag vet hur underbara spelen kan vara och jag blir glad när jag kan hitta situationer där jag kan få spela dem (läs gärna en av mina tidigare krönikor som handlar mer specifikt om det här). Jag minns med varma minnen hur jag spelade igenom Metroid Zero Mission på en balkong i Spanien, nötte Elite Beat Agents under en regnig eftermiddag i Bulgarien eller när jag flydde från kasinokaoset i Las Vegas för att spela klart A Link Between Worlds.

Den här gången fick dock inte nån bärbar konsol följa med på resorna, det var istället all-in på iPad. Alla som nån gång satt sin fot i App Store, eller Google Play för den delen, vet att det finns alldeles för många alternativ. Det är otroligt svårt att veta vad som är bra och värt att spela. Visst finns det recensioner, men den vansinniga mängden spel gör det svårt att få en överblick. Jag är inte ute efter endless runners eller andra typiska mobilspel utan jag söker upplevelser närmare de jag kan hitta på Nintendos eller Sonys bärbara plattformar, och jag drar mig inte för att betala för det. Ett problem med mobilspel är ju att priserna är pressade i botten, marknaden för spel över 20kr har i princip strypts vilket gör att kvaliteten aldrig kan nå upp till spel med Nintendo-budget. Det finns dock undantag och efter nån timmes forskande så hade jag bestämt mig. Spelen som skulle följa med mig bland öarna i Sydostasien skulle bli de här:

The Room 2

theroom2Jag har spelat igenom det första spelet för flera år sedan och har varit sugen på att fortsätta länge. Första spelet kan i det närmaste beskrivas som en låda som du ska ta dig in i, där du lager för lager ska hitta de dolda mekanismerna för att öppna nästa del. Allt i snygg 3D där man kan vrida och vända på föremål. Det andra spelet breddar konceptet till att bli hela rum där man metodiskt ska leta efter hemligheter som man kan använda på andra hemligheter för att låsa upp nya hemligheter. Jag spelade det i en minibuss mellan Koh Chang och Bangkok och de sex timmarna räckte för att klara det. Pusselspel när det är som bäst men det lär dröja till nästa resa innan jag ger mig på trean.

Lara Croft GO

lara-croft-go-spearEtt spel som blivit hyllat på flera håll och jag hade inte jättebra koll på vad det skulle vara. Det visade sig vara ännu ett pusselspel men väsensskilt från The Room. Lara ska ta sig över ett rutnät, via nycklar och monster, till andra sidan. Allt är turbaserat så du har aldrig bråttom. Utmaningen består i att hitta vilken ordning och väg man ska ta utan att dö, inte helt olikt ett modernt Adventures of Lolo. Jag spelade igenom större delen under en kväll på Koh Maak med regn och blåst (enda regnet på hela resan) och valde nästa dag att stanna i hängmattan under förmiddagen för att spela klart. Mysigt spel och jag har nu blivit nyfiken på Hitman GO som tydligen är på väg till Vita.

Final Fantasy 7

Beskrivning är såklart överflödig, tanken var att spela för att hänga med i retroresan. Portningen till iOS fungerar fint och man lär sig ganska snabbt att hantera touch-kontrollerna. Något som dock slog mig ganska snabbt var att det här inte riktigt är gjort för att spelas under korta sessioner. Det finns autospar men den gör bara det när man går ut till världskartan, vilket inte är alls praktiskt när jag ofta behöver stänga ner utan framförhållning. En förmiddag under ett parasoll på Koh Phangan fick det dock, och det är som sagt inget egentligt fel på portningen, det funkade inte under mina omständigheter bara.

Crashlands

crashlandsDet största frågetecknet visade sig innehålla den största skatten. Köpte det i sista sekund på vinst och förlust efter att ha hittat det som utvalt på App Store. Krashlandad på en främmande planet ska man försöka bygga en kommunikationsutrustning för att ropa på hjälp. För att bygga en sån behöver man dock jobba sig upp i en enormt träd av saker man kan bygga av råvarorna du samlar i världen. Ganska snabbt stöter du på invånare på planeten som du gör uppdrag för som leder till än fler ritningar på saker att bygga. Fiender av varierande styrka befolkar också planeten och det finns ett helt system för att tämja och få dem som husdjur. Mängder med humor, en till synes oändlig planet, gotta-catch-em-all-känsla som verkligen håller dig kvar och ett oväntat djup både i gameplay och story gör det här till ett av de bästa spel jag spelat på min iPad. Sista veckan av resan så var det dagar mina reskamrater fick tjata med mig för att gå på äventyr, det säger en del om hur bra det här spelet är.

Det där var min spelsemester, böckerna jag tog med mig blev aldrig öppnade. Hur ser det ut när ni själva åker iväg? Lämnar ni spelen hemma eller spelar ni kanske än mer? Vad spelar ni i så fall?