Precis som att rallysport i sig är en balansgång så är det också en balansgång i hur autentiskt ett rallyspel bör vara. Let’s face it, även om jag har hävt en och annan sladd i mitt liv så skulle jag aldrig ha en suck ute på en riktig bana. Jag skulle sätta bilen i diket med en gång men även om det händer lite för ofta också i spelens värld så har jag ändå en chans att utmana toppskiktet inom rallysporten. Och det gäller för de allra flesta av oss. Vi har inte blivit bättre på att köra bil tack vare tv-spelen, även om det såklart är lockande att tro det. Istället är det spelen som blivit bättre på att lura oss att vi är med och påverkar i större utsträckning än vad vi i själva verket är. Rallysport-spel är en stor lögn, men senaste tillskottet: Sébastien Loeb Rally Evo, är en riktigt dålig lögnare.
Om det är strategi, en bakomliggande dispyt eller bara en ren och skär händelse att tre rallyspel släpps inom loppet av ett halvår vet jag inte, men utvecklarna Milestone (som tidigare stod som utvecklare för WRC-serien) har nog aldrig mött så mycket konkurrens under så kort tid. Och när alla tre spel dessutom riktar in sig mot den riktiga rallysporten, med mer eller mindre autentiska banor och trovärdiga billjud, suddas gränserna ut väldigt fort. Visst kan jag stundtals se skillnad på Sébastien Loeb Rally Evo och WRC 5, men att säga vilket av dem som har den mest tilltalande visuella presentationen är inte lika enkelt. Summan av ekvationen blir att båda spelen är trevliga att titta på, men saknar den “wow-känsla” som nuvarande generation tv-spel fortfarande inte gett mig, sett till grafik och presentation.
Och trots att jag kommit till mitt tredje stycke kan jag inte riktigt släppa att det har släppts tre spel inom samma subgenre på så kort tid. Är det bara jag som tycker det är konstigt? Jag lämnar ett visst förbehåll då jag har en ytterst begränsad inblick i den verkliga rallysporten, men inte kan det väl vara så att dess fans står och skriker efter fler spel som trovärdigt tolkar rallysporten? Än mindre tre? Jag hade varit mycket mer förstående om ett av spelen hade en liten annorlunda inriktning, att ett av spelen gick en lite mer lättsam väg och kanske siktade in sig på en mindre autentisk och mer arkadig upplevelse. Men nej. Sébastien Loeb Rally Evo riktar in sig på precis samma publik som WRC 5 och Dirt Rally. Och när våren blivit sommar kommer en av serierna vara en väldigt stolt herre på en väldigt liten täppa. Min gissning är att det blir Sébastien Loeb Rally Evo som knuffas ner först.
Milestone har börjat om från början med ny motor och ny fysik, vilket känns. Men inte för att det är så fräscht och nyskapande, utan snarare för att upplevelsen kan liknas en väldigt ihålig och ojämn vägsträcka som skulle behöva täppas igen både här och där. Det finns stunder då spelet verkligen glänser, men dessa sekvenser springer och gömmer sig väldigt fort och det är sällan att jag hinner köra en hel etapp av ett lopp innan jag hittar nästa grop. Vissa banor är bättre än andra och variationen är tveklöst spelets största styrka, men det som är genomgående för hela upplevelsen är bristen på fartkänsla. Oavsett vilken kameravinkel jag väljer så tycker jag mig köra långsammare än vad hastighetsmätaren visar, medan bilen sedan mycket trovärdigt beter sig precis så osmidigt som den borde vid den påstådda höga hastigheten. Detta betyder i förlängningen att jag som spelare aldrig får ut de roliga och spännande aspekterna av rallyloppet, utan bara den andra sidan av myntet.
Ur det perspektivet kan Milestone ha lyckats med Sébastien Loeb Rally Evo. Och i så fall, grattis! Grattis för att ni lyckats simulera de absolut sämsta delarna med rallysporten. Jag fortsätter att vänta på det perfekta bredstället så länge.