De säger att bland barn så är Super Mario en mer igenkänd karaktär än Musse Pigg numera, men vad gäller silhuetten så säger jag att den gamle musen har ett övertag på vår käre rörmokare. En silhuett man genast känner igen är ovärderlig för en karaktär, näst efter karaktärens färgpalett är det just den vi snabbast läser av en figur på. Alla som pluggar design vet det och konstlärarna på spelutbildningar tjatar om det.
Hänger du med? Om inte så ska jag med tio exempel reda ut alla (ALLA!) tankar och frågor du någonsin haft om figurers silhuetter.
Pikachu
Överlag skulle jag säga att Nintendo designar ganska svaga silhuetter, deras karaktärer är dock så enormt etablerade att de ändå etsat sig fast i vårt kollektiva minne, men på helt andra meriter. Picachu har den klassiskt runda och lite formlösa ”japanskt-gose-trams-djur”, men en sak räddar allting: svansen. Den klassiska blixtsformade svansen, som är något av ett genidrag, en taggig, vass form som bryter av mot allt det mjuka och runda. |
Megaman
Den här designen har två saker som gör att den fungerar som silhuett, den första är den runda hjälmen, den andra att de medvetet skruvat upp storleken på MM’s boots och armkanon och gjort dem större än den övre delen av armarna och benen. Vanligtvis är tvärtom, och det är något som genast fångar betraktarens blick. |
Master Chief
Realistiska karaktärer är alltid extra svåra att få till en bra silhuett på, eftersom de snarare ska kännas subtila och rotade i verkligheten. Att skilja på t ex Nathan Drake och Solid Snake är inte ett gjort på en millisekund. Man kan argumentera för att Master Chiefs klassiskt och märkligt fyrkantiga rustning och kepsliknade hjälm gör honom ikonisk, men faktum är att vi snarare känner igen honom på hans färgschema: mossgrönt och orange. |
Sonic
Säga vad man vill om Sonic (jag har aldrig varit ett fan, förlåt alla som genuint älskar den spel-serien), men silhuetten är klockren. En liten triangulär kropp med smala ben, enorma skor, stora handskar och en huvudform som ingen annan. Det är uppenbart att de tittat mycket på redan nämnda Musse Pigg och plockat godbitarna därifrån. |
Sora
Hjälten från Kingdom Hearts måste vara ett textbok-exempel på hur man gör en silhuett, faktum är att han är så övertydlig att det nästan blir en parodi. Som om inte ballongbrallorna, taggfrissen och clowndojjorna vore nog, han har dessutom en nyckel till svärd…! Om vi så var bakfulla som troll, hade tappat bort brillorna och hade en mindre hjärnblödning så hade vi ändå kunnat att se att ”är inte det där Sora som avtecknar sig mot solnedgången…?”. |
Mario
Så mycket är rätt med Mario. En kort, tjock man med mustasch, potatisnäsa och snickarbyxor, men den nuvarande 3D-versionen av honom gör sig mindre bra i den här listan. Allting är helt enkelt för jämt och snällt. Huvudet och kroppen är nästan exakt lika stora, under och överarmar lika tjocka, handskarna och skorna så väldigt… lagom. Och det blir ganska tråkigt att titta på. Självfallet finns det mer fördelaktiga vinklar för Mario, men problemet kvarstår: de har gjort ett gosedjur av honom. |
Samus
Att vår älskade fröken Aran en gång i NES-åldern kunde misstas för en man är idag svårt att tro när man tittar på hur hon framställs nu. För hon är ju designad som ett klassiskt timglas, själva urmodellen för hur en kvinna ska se ut: stor byst, smal midja, breda höfter. Nintendo har valt rätt väg med henne, och det är fint att det faktiskt är hennes axelvadds-bollar som får vara större än hennes huvud, istället för – som traditionen bjuder i spel – hennes tuttar. |
Cloud
Det finns kanske de som argumenterar för att Sephiroths silhuett med den långa rocken, det långa håret och det ändå lite längre svärdet är karaktären från FFVII värd att nämna. De har såklart fel, för inget Masamune rår på Buster Sword vad gäller ikoniska vapen. Den enorma klingan och det fjuttiga handtaget som inte borde funka ihop men likförbannat gör det. Lägg till Clouds bylsiga brallor, hans axelskydd med de uppstickande skruvarna och den klassiska tagg-frissan och du har en silhuett som det inte går att ta fel på. |
Bayonetta
Det är inte många silhuetter där man faktiskt kan känna igen en textur eller se detaljer, men hos Bayonetta får du både och. Texturen i det där långa, piskande håret och detaljerna i hennes pickadoll-skor och olika smycken. Ovanpå detta har hon en fantastisk spettekaka till frisyr och vad som måste vara de längsta benen i hela spelvärlden. |
Big Daddy
Men det bästa, det sparar man ju till sist. Var ska man ens börja med Bioshocks mest ikoniska karaktär, det är som en nöjespark av ”så-här-ska-det-göras”. Ska jag nämna det faktum att de valt att placera huvudet på magen, istället för ovanpå axlarna? Alla metalldelar som sticker fram? Den enorma borren? Det faktum att de är minst lika kobenta som jag? De kanske inte hör hemma på en catwalk, men för mig är Big Daddys oändligt vackra! |
Fredagslistan kan mycket väl ha slagit nytt nördighetsrekord denna vecka, men vi vill ändå önska alla en riktigt trevlig helg!
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Relaterade