När jag skrev min text om spelbloggens död förra veckan så var den ursprungligen mycket längre. Den tog många vändningar, svävade ut åt både det ena och det andra hållet, men blev i slutändan nedkortad till den text som kom upp på sidan. Ett av spåren som försvann var frågan om pengar. Men eftersom vi på riket är all about the mad moniez tänkte jag ta och skriva en uppföljning, om just det.
Likt min förra text är det här mer ett hopkok av åsikter, generella känslor och anekdotal bevisföring än något att ta som hård sanning. En enda lång killgissning, alltså. Så tveka inte att kalla mig dum i huvudet i kommentarerna.
Att tjäna pengar på att skriva på nätet är inte enkelt. I och med att det skrivna ordet flyttade ut på internet försvann tanken på att man skulle betala för det. Människor som utan en tanke tidigare betalade för att få en tidning hem varje morgon skulle aldrig kunna tänka sig att betala för samma innehåll på nätet. Nätet är ju gratis. Visst finns det vissa premiumtjänster att betala för men det är svårt att sälja något till människor om de upplever att de kan få det gratis någon annanstans.
Sättet folk oftast tjänar pengar på, och sättet folk tänker att vi ska göra det, är genom reklam. Upp med några banners bara. Eller nämn någon cool produkt i podden i utbyte mot en säck med guld. Idag är Riket helt reklamfritt, vilket för många känns märkligt. Och vi ska inte sticka under stol med att vi funderat på att stoppa in lite reklam och bli ekonomiskt fristående. Men det vi kom fram till och det jag tror att inte så många är medvetna om, är att reklam är ett otroligt dåligt sätt att finansiera något.
För det första förtar det från den upplevelse du försöker leverera. Kanske inte jättemycket, men märkbart. En ful banner, en popup eller gud förbjude något som spelar ljud. En reklamsnutt i början på ett videoklipp. Någonting som är i vägen. Vilket också är varför en så stor mängd människor har börjat blockera reklamen.
Men den stora anledningen till att reklam är ett dåligt finansieringssätt är att det ger väldigt dåligt med pengar. Vilket jag inte tror går emot mångas bild av det. Reklam är en miljardindustri, absolut, men det ger väldigt dåligt med pengar per person reklamen når. Speciellt på internet. Och därför krävs det en enormt stor målgrupp för att det ska börja bli lönsamt.
Storleken på målgruppen är också i princip det enda som räknas. Reklamen har inget sätt att skilja ut en engagerad läsarbas från en som är mindre engagerad. Det kommer alltid vara mer lönsamt med klickbete än kvalitativa, men smala texter. Och smala texter är absolut vad vi på riket håller på med. Och vad vi vill hålla på med. Och då är det svårt att tjäna de feta stålarsarna.
Vad är alternativet då? Ja, om vi visste det. Jag tror inte att någon sitter på den ultimata lösningen. Och i nuläget är det därför nästan omöjligt att tjäna pengar på det vi gör. Inte för att vi gråter över det. Hellre tio engagerade läsare än 100 engångsläsare hitlurade med en sexig rubrik för en enkel vinst. Just nu är vi nöjda med att driva det så som vi gör det, på enbart passion och idioti.
Mycket bra text. Och jag misstänker att jag bara är en av många läsare som hängt med länge, som uppskattar att det är reklamfritt. Men samtidigt förstår jag att det skulle vara lockande att ta det till nästa nivå.
Jag skulle nog vara villig att pröjsa för att slippa reklam. Och ha ett abonemang typ. Men frågan är ju då hur många som skulle vara för det. Svårt det där och tack för det ni gör! Kramkalas
Enda sedan jag hörde talas om Patreon har jag undrat ”vilken kommer bli den första svenska spelsajten som prövar detta?”. Jag har förstås ingen insikt i hur stor er läsarskara verkligen är, eller hur många av era läsare som skulle kunna tänka sig att bidra med några slantar i månaden, men om det är någon svensk spelsajt som antagligen skulle tjäna på att testa Patreon tror jag att det är Svampriket.
Största problemet med annonser är placering. Man vill ha dem synliga men samtidigt inte i fokus för inlägget. Många sidor tycker jag gör fel som slänger upp en stor fet annons som det första man ser.
Xboxflickan när de hade reklam löste det på ett ganska effektivt sätt, placerade den utanför ”innehållet” om man så säger.
Jag funderar mer på att placera en annons nedanför inlägget som ett litet avbrott mellan inläggets innehåll och kommentarerna. Minst i vägen och samtidigt så kan man hoppa över den väldigt enkelt.
Finns ju sätt att tjäna pengar på genom att man får en väldigt liten summa pengar så fort någon besöker sidan. Commisions via Affiliates är också intressant men man måste sälja en hel del för att det ska fungera.
Då tycker jag det är knepigare att hitta bra annonsörer. Är man inte världens största sida så ja då har man inte riktigt genomslagskraft att få större företag att annonsera hos dig. Och jag ser inte riktigt olika Kasinon som bra annonsörer för en spelsida.
Att slinka in reklam för era egna produkter som ni säljer via society6 kanske skulle fungera att placera i sidmenyn? Så kan ni generera klick och kanske sälja något ur butiken.
Prettot: Patreon är en idé ja. Men vad ska man erbjuda som belöning till ens läsare? Vad kan man som spelsajt ge sina läsare som är så mycket värt att de vill betala en mindre summa pengar varje månad?