Spelföretagens ekonomiska år tog slut den siste mars, och de flesta spel som tvunget skulle stressas ut innan dess är ute. Nu följer en åtminstone något lugnare vår som lär domineras av snack om virtual reality och Dark Souls 3. Men den här veckan kikar vi närmare på ett Xbox-löfte som äntligen blir verklighet, och funderar kring Nintendos mobilsatsning Miitomo.
Xbox Ones blir devkits till sommaren
När Microsoft först presenterade Xbox One lovade man att den vanliga konsolen skulle kunna användas som utvecklingskit för spelutvecklare. I samband med en Windows 10-uppdatering i sommar kommer funktionen att bli tillgänglig på bred front för alla användare. Det meddelade Xbox-chefen Phil Spencer på Microsoft Build Developers Conference förra veckan.
”Alla sorters utvecklare kommer att kunna använda Xbox Dev Mode för att skapa och testa UWP-appar (Universal Windows Platform) och spel på sina Xbox One-konsoler”, sa Spencer på konferensen enligt Eurogamer.
Det går att ansöka om att få testa Dev Mode redan nu, men Microsoft varnar för att läget kan ändra hur konsolen beter sig, och eventuellt radera redan nedladdat innehåll.
Niklas tankar: Att varje Xbox One kommer att kunna användas som ett devkit påverkar inte mig personligen, eftersom jag inte utvecklar spel. Men det är helt klart en stor grej för mindre utvecklare som inte har devkits, som i många fall är både svindyra och svåra att få tag på. Om det kommer att leda till en explosion av spel från mindre utvecklare till konsolen är kanske inte jättetroligt, men det är åtminstone bra att Microsoft sent omsider håller vad de har lovat.
Miitomo har laddats ner över 3 miljoner gånger
#Miitomo has reached 3 million users worldwide! Thanks for your support & enjoy the app with your friends! pic.twitter.com/ctP3H62u1S
— Nintendo UK (@NintendoUK) April 1, 2016
Nintendos första mobilspel, den sociala appen Miitomo, hade fram till i fredags laddats hem över 3 miljoner gånger. Det skriver Nintendo UK på Twitter. Appen släpptes i Japan för några veckor sedan och lanserades till iOS och Android i väst i torsdags. Det är fortfarande oklart om och när Miitomo kommer till Sverige.
Niklas tankar: Okej, var fan är appen? Det är för mig fortfarande ytterst oklart vad man faktiskt gör i Miitomo, men jag vet att jag vill ha det. Nintendos mobilsatsning är fascinerande och det är förbryllande att man inte börjar med ett Mario- eller Pokémonspel. Men å andra sidan har det märkliga japanska företagets vägar alltid varit outgrundliga. Jag har en smygande känsla av att mobilsatsningen kan vara precis det Nintendo behöver, både för att fylla sina fickor och för att hålla sig relevanta i ett modernt spelklimat. Men ro hit med appen, då!
My Nintendo nu öppet
Nintendos nya lojalitetsprogram, My Nintendo, har nu öppnats. Det ersätter det tidigare programmet Club Nintendo och erbjuder belöningar för kunder i form av guld- och platinapoäng som tjänas in genom att köpa spel eller på andra sätt använda sig av Nintendos produkter. Poängen kan senare användas för att få lägre pris på kommande köp av spel och DLC. För att kunna använda tjänsten krävs att du skapar ett Nintendo-konto.
Niklas tankar: Nintendo må vara duktiga på att få det att låta som att My Nintendo leder till stora besparingar för spelare, men det leder till ännu större inkomster för Nintendo själva. Värdet av lojala kunder går inte att överskatta, och sådana köper mer och oftare. Vi hade ju inte tillgång till Club Nintendo här på våra breddgrader tidigare, så det känns kul att vi nu får vara med och kunna få lite rabatter på saker och ting. Det tråkiga är dock att My Nintendo – till skillnad mot Club Nintendo – bara sysslar med digitala prylar, och inga roliga badlakan eller Mariokepsar. Nåväl, kul att kunna få ut något av att vara en återkommande kund åtminstone.