Den senate patchen i Overwatch har hunnit landa och både Tommy och Peter har känt på spelet sedan dess. Hur ligger landet nu egentligen? Är McCree tillbaka i sadeln som en av spelets absoluta toppkaraktärer? Har Zenyatta blivit en mördarmunk med på tok för hög potential? Och är den nya karaktären Ana något att ha?
D.Va
Peter: Personligen tycker jag D.Va fick så mycket förändringar att det fortfarande är svårt att uttala sig. Hennes sköldsystem som nu fungerar som en resurs istället för några sekunders odödlighet är väl en enorm förbättring när den används rätt. Karaktären är definitivt starkare, men är hon kanske för stark? Om jag ska argumentera för Ja-sidan i den frågan åberopar jag förändringarna på hennes Ultimate. Faktumet att den nu kostar 15% mindre, smäller en hel sekund snabbare och dessutom inte skadar henne själv gör att det infinner sig ett skimmer av billighet tycker jag. Visst, det går snabbt att ta skydd på vissa ställen men i många fall känns hennes bomb nästan lika lökig som Hanzos draklaser. Men detta säger jag som en ganska casual spelare så åsikterna kan variera beroende på hur en spelar.
Tommy: D.Va är utan tvekan den hjälte som jag kan bäst, bortsett från Pharah. Jag gillar hennes design skarpt, och även att hennes spelstil är så annorlunda från Pharah men även liknande på samma sätt. Båda flyger omkring och flankar lätt, och båda används ofta för att distrahera, störa, kontrollera yta, och trycka tillbaka fienden snarare än att nödvändigtvis ha eliminering som huvudprioritet. Skillnaden är att Pharah mår bäst på lite avstånd, medan D.Va gör bättre ifrån sig mitt i gröten — tank som hon är. Och det är just grejen, nu ÄR D.Va äntligen en tank. För det var hon inte förut, om du frågar mig. Hennes sköld var näst intill meningslös med sin korta upptid och långa cooldown, och jag såg den aldrig ens som ett ordentligt alternativ. Men jösses, så det har ändrats nu! Skölden är en enormt viktig del av hur hon ska spelas nu, och det är både roligare och mer varierat att göra det! Jag var till en början besviken på att man inte buffat hennes skada, men nu i efterhand är jag helt nöjd.
Att D.Vas Ultimate kostar 15% mindre, smäller av snabbare, och inte skadar henne är något jag tycker behövdes. Visst, hennes Ultimate har aldrig egentligen varit menad att döda, utan snarare skingra motståndare från ett område. Men det är trevligt att kunna ta ut någon nu, åtminstone. Dock kan jag hålla med om att man kunnat skippa antingen 15% mindre laddning, eller att hon inte kan bli skadad av explosionen. Kanske till och med att det räckt med att mechen exploderar snabbare när triggad. Men eftersom jag ÄLSKAR att spela som D.Va (jag är bättre med Pharah men har roligare med D.Va) tänker jag inte klaga. Hon är löjligt bra runt payloaden nu, speciellt då hon skadar andra och knuffar dem bakåt rätt rejält när hon boostar in i dem. Boost/sköld/boost/sköld/boost/sköld medan payloaden helar dig gör det tufft för motståndarna.
Zenyatta
Peter: Det var länge sen jag hade så roligt som när jag spelade Zenyatta efter patchen. Förväntningen var att fortsätta ge understöd men med mindre chans att dö så fort någon blåser på mig. Vad som faktiskt hände var att jag vann dueller med både Reapers och McCrees. Den extra hälsan i kombination med Orb of Discord gör karaktären till ett powerhouse även offensivt och jag har definitivt hittat en ny favorit i supportsegmentet. Att hans healing är sämre än Lucio och Mercys känns nu motiverat med tanke på den varaktiga skada han kan pressa ut.
Tommy: Jag hade redan problem med Zenyatta när jag spelade som Pharah. Han är överraskande bra som anti-air, och har säkert plockat mig från luften lika många gånger som turrets och Widow har. Samtidigt kan jag hålla med om att någon som vanligtvis rör sig så långsamt måste ha ett bättre försvar. Mercy har ju förmågan att flyga från medspelare till medspelare för att ta sig ur knipor, medan Lucio är som han är på den mobila fronten (ännu mer nu, faktiskt). Så okej då, det kommer göra livet svårare för mig när jag spelar Pharah, men fair enough! Healers är nog de mest utsatta på banan, så de måste få en chans.
McCree
Peter: Full skada på långa avstånd igen alltså. Jag är inte helt emot det, men på vissa banor känns det verkligen som att det inte är någon skillnad på honom om en jämför med McCree innan nerfen. Det krävs väldigt långa avstånd för att skademinskningen ska märkas och dessa träffar en sällan på så som Overwatch banor ser ut. På trånga banor som Kings Court och Hollywood är McCree ett monster nu och för att buffen ska kännas behöver en stå och försöka pistolsnipra på typ Tibet eller Route 66:s raksträckor. Med det sagt har jag inget emot buffen, jag tycker inte karaktären känns lika obalanserad eftersom han fortfarande inte kan slita tanks i stycken med stun+hammer kombon.
Tommy: Jag tycker fortfarande att det är löjligt med attacker som med en enda träff serverar motståndaren på ett silverfat. Men medan Ana och Roadhog faktiskt behöver sikta och träffa, kan McCree nöja sig med att pricka nånstans i närheten. Men jag har faktiskt inte märkt av att han blivit nämnvärt bättre, alls. Som Peter skriver, buffen är allt som oftast irrelevant. Kommer han plocka Pharah från himlen lite, lite oftare? Förmodligen. Men som sagt, inget jag lagt märke till.
Ana
Peter: Då jag fortfarande spelar på PS4 har jag inte spelar henne särskilt mycket. Precis som Widow och Pharah tror jag hon är optimerad för snabbt spel med hög musprecision. Men hennes färdigheter gör fortfarande för väldigt intressanta plays oavsett plattform. En boostad Solider eller Zarya är skitjobbigt att tas med och Sleepdart är en sån lurig skill att jag fortfarande inte tror den nått sin fulla potential.
Tommy: Jag läste det här inlägget skriven av en Overwatch-spelande mamma, och tyckte det var ganska fint. Och om jag själv får säga mitt så är Ana en av de mest intressanta karaktärerna jag någonsin sett i ett fps. Och då talar jag inte om ålder, kön, eller etnicitet, utan om gameplay. Att heala och buffa på avstånd är genialt, och jag undrar om Ana har minst downtime av alla — det finns alltid massor av saker att göra eftersom du har sådan tillgång till hela slagfältet och så många roller. Jag gillar skarpt, och det kan hända att hon tar över Mercys plats som min go to-healer.
Bara för att vi diskuterade patchen så släpps det dagen vi publicerar detta info om en ny patch där vi kan se förändringar på både Ana och McCree igen. Detta kan ni läsa om på Blizzards officiella forum.
Det första som jag reagerade på var att de bytt knapparnas positioner på D.Vas sköld. Det blev lite rörigt först, men när jag spelade med henne igen så var det mer klockrent. D.Va har blivit bättre!
Tycker att buffen på D.Va behödes och speciellt skölen som var ganska kass innan patchen.