Vad händer med ett samhälle när vi börjar dela in människor i onda och goda medborgare, enbart utifrån hur vi ser ut? Den samhällskritiska frågan inleder mastodont-spelet Deus Ex: Mankind Divided, skapat av den kanadensiska studion Eidos Montreal. Mankind Divided är det tredje spelet i följd och historien tar vid några år efter den så kallade ”aug-incidenten” som ägde rum i Human Revolution, då alla personer med så kallade augmentationer hackades, med våldsamma efterföljder. Resultatet blev en globalt utspridd paranoia, med apartheid-liknande samhällen uppdelat mellan ”augs” och ”normals”. Det är helt enkelt en mörkare ton som har slagits an i den tredje delen i Deus Ex-eposet. Det passar berättelsen röda tråd väldigt bra med tanke på hur föregångaren, Deus Ex: Human Revolutions, slutade, med den iskalla protagonisten Adam Jensen som slås av insikten att en, enda man inte räcker för att rädda världen.
Resultatet är en stämningsfylld cyberpunkvärld. Precis som hos föregångarna slås jag av hur öppen världen känns, sprängfylld av olika människoöden och uppdrag. En av de öden som fastnade på näthinnan denna gång, var när Adam Jensen går genom en tunnel i Prag, en av de städer dit augs har skickats för att leva i getton. I slutet av tunneln ligger en man som skjutit sig själv i huvudet och bredvid honom ligger ett meddelande. Meddelandet var från en nära vän till mannen, som beklagar att den avlidne blivit vräkt och erbjuder honom ett hem. Uppenbarligen hade inte meddelandet nåt den döda mannen i tid.
Det är den teknofilosofiska skildringen av samhället som är ett av spelets starkaste sidor. På en tegelvägg i Prag kan jag läsa ”A wrench is a tool, not a human being!” (fritt översatt: En skiftnyckel är ett verktyg, inte en människa!). Det är inte första gången sci-fi-genren stället frågan om var gränsen går mellan en människa och en maskin, men för varje år som frågan ställs så kommer vi allt närmare till den dagen då det måhända vara science, men utan fiction. Vad kommer hända med oss då och vilka nya fack kommer vi att kunna stoppa in folk i? Är teknik alltid till godo eller är det renaste ondska? Skarpsinnigt ställer sig Deus Ex: Mankind Divided någonstans i mitten och låter spelaren fundera över dessa frågor på egen hand. Tyvärr innebär det att Adam Jensen sällan tillåts svara på dessa frågor själv, vilket gör att hans berättelse och personliga utveckling hamnar i skymundan.
En av de vanligast återkommande hyllningarna till spelserien är dess valfrihet. Tyvärr kan det ibland upplevas som att det blir lite för mycket av det goda. Valfriheten är så genomgående i hur jag vill genomföra uppdrag, vilken väg jag ska ta, vilket svar jag ska ge, vilket vapen jag ska skräddarsy eller vilken terrororganisation som för tillfället ska bekämpas. Likt en ekorre hög på energidryck vet jag därför inte riktigt alltid var jag ska fokusera blicken. Det skapar förvisso en väldigt levande värld, men om du är nybörjare så är det för det första viktigt att tänka på att detta är ett spel som kommer att ta tid, det är för det andra inte helt enkelt att lära sig alla trix och knep och för det tredje så kommer du antagligen inte att göra allt som finns inbakat i spelet.
Med det sagt, så är valfriheten helt i sin ordning. Anledningen till varför spelserien har hyllats så mycket som den gjorts är, som sagt, på grund av hur de lyckas förmedla känslan av en minimalt linjär värld. Den kritik som kom efter Human Revolution landade som oftast i slutet, där valfriheten mellan strid eller stealth för en stund inte fanns. Det togs inte emot med så blida ögon från en del. Men till dessa fans (och säkert många andras) stora glädje har kritiken lyssnats till och denna gång finns det alltid minst två olika lösningar på samma problem.
Sammanfattningsvis kan man säga att om du gillade Deus Ex: Human Revolution, kommer du att älska Deus Ex: Mankind Divided. Utvecklarna har tagit det som var uppskattat och bra med det förgående spelet och finputsat detaljerna. Resultatet är ett mångfacetterat, skarpsinnigt spel med flera bottnar. Ett stort plus är att Mankind Divided inte har kvar det irriterande, gula filtret som av någon anledning fanns i Human Revolution!
Jag är väldigt hypad på det spelet älskade Human Revolution.