Jag letar dagligen igenom App Store efter nya spel som ska kunna ta över mitt Hearthstoneberoende. Än så länge har sökandet varit fruktlöst, men vissa spel lyckas ändå trycka sig fram så långt att jag istället för en HS-match klickar på den nya ikonen. Senast ut var Angry Birds Evolution.
Tre fraser stod ut i beskrivningen.
- Build your team.
- Train your birds.
- Evolve crazy new birds.
- Gotta hatch ’em all.
Ja, jag kan här välja att se detta som en skojig passning, en referens och ett skämt. Istället väljer jag att se ett spel, som skulle kunna fungera utmärkt på egna ben, förstöras och hackas sönder tack vare den ytterst problematiska free-2-play-modellen och sedan paketeras som någon form av Pokémon-klon för att casha in på hypen.
Angry Birds Evolution är kul. Det finns mycket att göra och fler sätt att spela. Grunden är en skruvad form av den klassiska Angry Birds-mekaniken, dra en fågel bakåt för att skjuta den framåt. Istället för 2D-grafik skjuter du nu fåglarna över en plan yta i tre dimensioner. På den fyrkantiga planen står de ständiga fienderna, grisarna, och väntar-Först attackerar du, sedan de gröna odjuren. Simpelt, roligt och med näst intill oändliga utvecklingsmöjligheter.
Sedan kommer kruxet, banorna slutar efter en stund dyka upp. Istället står en fågel i vägen och kräver olika föremål för att flytta på sig. Föremålen hittar du genom att skicka ut spaningsfåglar på uppdrag. Dessa fåglar behöver tid på sig för att vila mellan uppdrag, men för bara en liten peng kan de laddas upp omedelbart. Detta är ju näst intill ett maffiatilltag. ”Jaha, jag ser att du vill spela spel, hmm, ja det vore ju tråkigt om du skulle tvingas… vänta med det.”. Inte världens bästa liknelse kanske, men ni fattar.
Häromkring slutar jag spela, för att få fortsätta måste jag vänta en timma eller betala. Ibland dyker möjligheten att kolla på ett reklamklipp för att få tillbaka en scoutfågel, men oftast finns där bara en nedåttickande klocka.
Varför, varför, varför, varför?
Jag älskar att spela, jag älskar inte att vänta på att spela. jag fattar att modellen free-2-play kanske behövs, spelklimatet ser inte ut som förr. Vad jag däremot inte förstår är svårigheten med att göra reklamfinansierade spel med inslag av mikrotransaktioner som inte tvingar spelarna att vänta på spelet. När spelare kan spela timmar i sträck måste väl chanserna (tycker jag i mitt okunnande) ändå öka att det handlas i spelen?
Äsch, förlåt min rant, men jag är så trött på spel som har som affärsidé att inte låta sina spelare faktiskt spela. Nåja, Heartstone finns ju kvar, där har jag handlat för ganska många hundralappar och inte en enda gång har spelet sagt att jag antingen måste vänta eller betala för att spela nästa match.
Det tråkiga är ju att man inte ens kan betala en fast summa för att bli av med reklam, pauser etc en gång för alla. Jag skulle gärna betala, men det faktum att det alternativet inte ens finns tyder ju på att man inte är ute efter att tjäna en femtiolapp per användare utan att man vill åt ett fåtal som betalar mycket mycket mer.