Så hände det plötsligt. Spelhösten har vevat igång med full kraft och det blir nästan svårt att hänga med i svängarna. Men nyheter ska vi ju också hinna med. Vi kollar lite på hur det går för den svenska spelindustrin (spoiler, det går jättebra). Vi passar även på att hylla Blizzard-legendaren Chris Metzen som går i pension och tar debatten No Man’s Sky en gång till.

Svensk spelexport fortsätter att växa

spelsiffror

Bra staplar är bra. Bild: Spelutvecklarindex 2016

Den svenska spelindustrin frodas och fortsätter att växa. I fjol ökade Sveriges dataspelsexport med 39 procent till nästan 12,3 miljarder kronor, en fördubbling på två år. Det visar rapporten Spelutvecklarindex som är branschorganisationen Dataspelsbranschens sammanställning av svenska utvecklares årsredovisningar.

Sysselsättningen i den svenska spelbranschen ökade under 2015 med 26 procent till knappt 3 700 anställda. Antalet företag ökade också med 10 procent till 234 stycken.

Som jämförelse till siffrorna omsatte svensk lastbilsexport under samma period 12,7 miljarder kronor, alltså mindre än en halv miljard mer än spelen.

Niklas tankar: Det är idel goda nyheter som kommer fram när Dataspelsbranschen presenterar sina siffror. Svensk spelindustri går som tåget, åtminstone när det gäller omsättning och sysselsättning. Studiorna blir fler och fler och, enligt mig, mer och mer intressanta. Det är något unikt med svenska och nordiska spel som är svårt att sätta fingret på. Kanske beror det på att vi varit med på banan såpass länge, kanske är det något kulturellt här uppe i norr. Kul är det i alla fall! Nu är frågan när vi ska få en medial uppmärksamhet för spelen som matchar storleken på branschen.

Blizzardlegendaren Chris Metzen går i pension

metzendump

Chris Metzen. Skärmdump: Motherboards Youtube-kanal

Den som spelat ett Blizzard-spel de senaste 20 åren har utan tvekan stött på karaktärer och berättelser skrivna av Chris Metzen. Nu går han i pension, 42 år gammal. Metzen är känd som en av de mest inflytelserika personerna på Blizzard och började jobba på företaget när han var 20 år gammal.

”I nästan 23 år har jag haft äran att skapa världar och bygga spel tillsammans med de främsta kreativa hjärnorna i underhållningsbranschen”, skriver Metzen i ett avskedsinlägg på Blizzards forum.

Chris Metzen började på Blizzard i början av 90-talet, men gjorde sig känd först med Warcraft 2: Tides of Darkness som släpptes 1995, skriver brittiska Eurogamer. Därefter har han varit med och skapat världen i Diablo, varit lead designer för Starcraft och creative director för Warcraft 3: Reign of Chaos. Sedan dess har han varit creative director på i princip vartenda Blizzard-spel, nu senast Overwatch. Men nu går han alltså i pension.

”Anledningen att jag använder ordet ’pension’ är för att jag inte går till något annat företag, eller startar upp något annat projekt eller något som ens liknar det. Det har varit en lång, fantastisk tid. Nu är det dags att sakta ner. Vila. Ligga på soffan och bli tjock. Nåväl, tjockare”, skriver Metzen i foruminlägget.

Chris Metzen uppger att han efter nästan 23 år på Blizzard tänkt ägna sin tid åt sin familj.

Niklas tankar: Vi är flera gamla Blizzard-fans här på Svampriket, och jag är kanske det största. Jag är uppväxt med Warcraft, Diablo och Starcraft. Serierna har haft en otroligt stor del inte bara i hur jag formats som spelare, utan även som person. Jag har vuxit upp tillsammans med Metzens karaktärer och berättelser och antalet timmar jag tillbringat i Blizzards magiska världar är oräkneliga. Även om många saker i deras spel lånar friskt från annan populärkultur har Metzen och kompani varit de som sytt ihop det hela till en fantastisk svit av spel, upplevelser och minnen.

Jag är övertygad om att jag har hela Svampriket i ryggen när jag säger tack för allt, Chris Metzen!

Sony svarar på kritiken mot No Man’s Sky

No Man's Sky lovade guld och gröna skogar. Det finns, men mycket annat saknas.

No Man’s Sky lovade guld och gröna skogar. Det finns, men mycket annat saknas.

Ett av årets mest framemotsedda spel, No Man’s Sky, fick strax efter att det släpptes utstå en hel del kritik för att inte leva upp till vad utvecklarna lovat. I en intervju med brittiska Eurogamer berättar Sony-chefen Shuhei Yoshida om kritiken mot spelet.

”Jag förstår en del av den kritiken som särskilt Sean Murray (spelets huvudsaklige skapare, reds. anm.) fått ta emot, då det låter som att han lovade mer innehåll än vad som fanns i spelet från dag ett”, säger Yoshida i intervjun.

”Det var ingen jättebra PR-strategi, eftersom han inte hade en PR-person som hjälpte honom. I slutändan är han en indieutvecklare. Men han säger att planen är att fortsätta utveckla No Man’s Sky, och jag ser fram emot att fortsätta spela.”, fortsätter Sony-chefen.

Sony är bara utgivare för den fysiska Playstation 4-versionen av No Man’s Sky, på skiva. De digitala versionerna, samt den fysiska PC-versionen, ges ut av Hello Games själva.

Niklas tankar: PR-debaclet No Man’s Sky är ett bra exempel på vad som kan hända när en indiestudio över en natt blir hela världens gullegris och lovar guld och gröna skogar. När spelet sedan släpps blir fans oundvikligen besvikna när det inte är precis så som de målat upp det i sitt eget huvud. Jag kan tycka att Hello Games borde ha skaffat sig en ordentlig PR-strategi innan Sean Murray gick ut och sa för mycket om No Man’s Sky.

En hel del av den kritik som riktats mot spelet kort efter det att det släpptes är helt klart befogad, men vissa fans valde att ta det till extrema nivåer med hot och hat. Även om många har anledning att vara besviken på No Man’s Sky är det aldrig okej att sjunka till de nivåer som många gjorde. Många hade innan släppet målat upp No Man’s Sky som det slutgiltiga och ultimata spelet. Men gissa vad, det ultimata spelet finns inte, och kommer aldrig att finnas. Om något låter så bra som No Man’s Sky gjorde för många finns det all anledning att vara lite skeptisk redan på förhand.

Tips från coachen: Förhandsboka aldrig spel, oavsett hur bra de verkar på förhand.