Efter en supertung nyhetsvecka med både Switch och Red Dead Redemption 2 växlar vi nu ner och tar det lite lugnare. Men det är ändå lite mer om Nintendos kommande konsol. Vi avhandlar även hur Bethesdas beslut att inte skicka ut spel till recensenter tidigt påverkar branschen och belyser röstskådespelarnas strejk.
Switch ryktas få touchskärm
Det har kommit nya uppgifter om skärmen på Nintendos kommande konsol, Switch. Flera olika källor har berättat för Eurogamer att skärmen kommer att vara 6,2 tum stor, ha en upplösning på 720p och ha multitouch-funktionalitet.
Skärmen ska, enligt källorna, ha 10-punkters multitouch, alltså samma som de flesta smartphones idag.
Nintendo har sagt att man kommer att släppa mer info om Switch först den 13 januari.
Niklas tankar: Om Eurogamers källor är att lita på, och det är de troligen, är det här ett väldigt positivt besked. En multitouch-skärm öppnar ju om inte annat för möjligheten att porta DS- och 3DS-spel, kanske genom att vända skärmen på högkant. Det gör det också möjligt för Switch att, åtminstone i teorin, göra mycket som en telefon eller padda kan idag. Har vi tur har den ett vettigt virtuellt tangentbord att skriva på, och kanske till och med inbyggda appar för saker som Facebook, Twitter eller Twitch? Vi håller tummarna.
Bethesda slutar med tidiga recensionsexemplar
Tiden då recensenter fick spel från Bethesda tidigt är över. I ett uttalande skriver utgivaren att alla ska få tillgång till deras spel, samtidigt, och att recensenter därför får nöja sig med att få spelen dagen de släpps.
”Tidigare i år släppte vi Doom. Vi skickade ut recensionsexemplar dagen före spelet släpptes, vilket ledde till spekulationer kring kvalitén på spelet. Sedan dess har Doom blivit en hit såväl ekonomiskt som hos kritiker”, skriver Bethesda i uttalandet.
Till de som gärna läser recensioner innan de bestämmer sig för ett köp så rekommenderar Bethesda att vänta tills favoritskribenterna skrivit klart sina recensioner.
Niklas tankar: Det här kan ju på ytan kännas hedervärt och som ett vettigt drag för en utgivare vars spel inte är direkt beroende av bra recensioner för att sälja. Faktum är att Bethesdas spel ofta är så hajpade att recensioner som är något annat än totalhyllande kan skada försäljningen. Det kan låta demokratiskt att säga att alla ska få tillgång till spelen samtidigt, även pressen, men man har fortfarande låtit youtubers, streamare och andra så kallade influencers spela till exempel Skyrim: Special Edition innan det släpptes. Så i själva verket är det fortfarande så att media får tillgång till spelen tidigare, men troligen bara de som man redan vet kommer att hylla dem. För oss gamla mossiga kritiker är det helt enkelt bara att gilla läget, och inse att tiden då vi spelade någon som helst roll för spelutgivarna är över.
Röstskådespelare strejkar för bättre villkor
Efter att länge ha kämpat för bättre villkor har röstskådespelarna kopplade till den fackliga organisationen SAG-AFTRA –Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists – nu inlett en strejk, skriver Polygon. Strejken riktas mot en rad företag som EA, Activision, Disney och Take-2. SAG-AFTRA kräver bättre villkor för sina medlemmar. Bland annat vill man ha en bonus varje gång ett spel säljs i fler än två miljoner exemplar, men även en allmän förbättring i arbetsförhållandena för röstskådespelarna.
SAG-AFTRAS representerar ungefär 25 procent av röstskådespelarna som arbetar i spelbranschen och kända namna som Jennifer Hale och David Hayter är medlemmar. En grupp som består av skådespelare som inte är medlemmar i SAG-AFTRA har kritiserat strejken och menar att den är kontraproduktiv.
Niklas tankar: Det här är en riktigt snårig historia. Förhandlingarna om de dåliga villkoren för röstskådespelare, särskilt i spelbranschen, har pågått i nästan två år och nu har det alltså gått så långt att facket tycker att strejk är den enda utvägen. Det är lätt att tycka att det låter som att skådespelarna är giriga och bara vill ha en massa pengar, men det man får höra från branschen är att det är ett riktigt tufft jobb med dåliga villkor. Om inte annat så borde de som jobbar i spelbranschen ha samma villkor och betalt som de som jobbar med animerad film. Något annat verkar helt galet.
I slutändan är detta tyvärr ännu ett exempel på hur dåliga arbetsvillkoren är på många ställen i branschen, även om stora steg i rätt riktning har tagits av många under de senaste åren. Det är svårt att se om strejken faktiskt kommer att leda till något med tanke på att det bara är en så liten del av skådespelarna som faktiskt deltar i den, men förhoppningsvis kan det leda till någon liten förbättring. Om det leder till att ett spel eller två blir lite försenade – må så vara.
Alltid fått för mig att utvecklare som går den vägen med recensions-ex alltid i hemlighet vet att deras spel kommer bli något sågat… Men med Bethesda faller ju lite den teorin, då dom, som du säger, inte kanske är i skriande behov av bra eller dåliga recensioner.
Bara att rätta in sig i ledet, som du säger
bara at sluta förbeställa spelen och vänta på recensionerna så kommer dom få skrämselhicka och börja skicka ut recensions-ex igen.
Angående strejken så är den säkerligen nyttig.
Dom har ju en väldigt annorlunda syn på strejker där borta…