Äntligen! Nintendo Switch är här! Eller ja, om två månader. Men nu vet vi i alla fall vad den gör, typ hur bra den gör det, och vad den kostar. Vi dedikerar större delen av veckans nyhetssvep till Nintendos Switch-presentation, även om vi bara skrapar på ytan. Sist i Switch-segmentet finner du länk till sajter där människor har betalt för att undersöka mycket noggrannare än oss. 

Just ja! Vi kollar lite närmare på det nedlagda Scalebound och vad det innebär för årets Xbox-exklusiva utbud.

Nintendo Switch – vad vi vet

https://www.youtube.com/watch?v=Ntzz8O7SpWs

I fredags höll Nintendo en längre presentation från Japan som uteslutande handlade om den kommande konsolen Switch. Här är den viktigaste informationen som förmedlades vid presentationen:

 

Datum

Nintendo Switch släpps den 3 mars i Japan, Nordamerika och ”utvalda europeiska länder”. Som tur är tillhör Sverige ett av de utvalda länderna.

 

Pris

Foto: Nintendo

$299 dollar i USA och £279 i Storbritannien är priserna som satts för Nintendo Switch i väst. Vad den kommer att kosta i Sverige är ännu oklart. De flesta återförsäljare har i nuläget satt 4990 kronor, ett pris som troligen kommer att sänkas innan konsolen släpps. En ganska kvalificerad gissning är att priset landar på runt 3500 kronor.

Nintendo kommer även att lansera en tjänst för onlinespelande, likt Playstation Plus eller Xbox Live. Den kommer att vara gratis till en början, men sedan ha en månatlig avgift, precis som de andra tjänsterna.

 

Foto: Nintendo

Teknik

Det är den bärbara delen av Switch som är själva konsolen, med en pekskärm med upplösningen 1280×720. I bärbart läge kommer spelen alltså att köras i 720-upplösning, men dockad kan vissa spel 1080p. Konsolen laddas antingen i dockningsstationen, eller via USB-C. Batteritiden i bärbart läge uppges variera från spel till spel och ska hamna någonstans mellan två och en halv och sex timmar. Konsolen kommer att ha 32gb inbyggt minne, men har även plats för microSD-kort.

 

Kontroller

Foto: Nintendo

Switch skeppas med två stycken Joy-Con-kontroller som klickas i på varsin sida av skärmen i bärbart läge. De kan användas individuellt för tvåspelarläge, samt sättas ihop med ett grepp till en större kontroll. Man släpper även en pro controller, likt dem som finns till Wii och Wii U.

Joy-Con-kontrollerna ser lite olika ut för vänster och höger sida, och har en ir-kamera i ena änden för rörelsekontroller. Nintendo menar att skakfunktionen är bättre än i de flesta andra apparater och kallar det HD rumble.

Nintendo Switch har tre spellägen. Dels i dockningsstationen, där spelen visas på tv:n och spelas med Joy-Con eller pro controller i händerna. Dels i bärbart läge, med de två Joy-Con-kontrollerna fastsatta på varsin sida av skärmen. Det tredje läget är att ställa ner skärmen på bordet med dess lilla stöd och sedan spela med Joy-Con-kontrollerna avplockade från skärmen.

 

Spel

https://www.youtube.com/watch?v=j7p47TOmicQ

Ett fåtal spel har fått samma släppdatum som konsolen. Det största av dessa är The Legend of Zelda: Breath of the Wild, som även ska släppas till Wii U. En längre trailer för spelet visades upp under presentationen. Det enda Switch-exklusiva spelet som släpps samma datum som konsolen heter 1-2-Switch, och är en samling minispel gjort för att visa upp konsolens funktioner. Minispelen är utformade för att kunna spelas utan att titta på skärmen, det ska gå att förlita sig på ljud och HD rumble-funktionen i Joy-Con-kontrollerna.

En trailer för nästa stora Mario-spel visades också upp. Spelet heter Super Mario Odyssey och har en öppen värld likt Super Mario 64 eller Super Mario Sunshine. Det spelet släpps dock inte förrän nästa vinter.

Niklas tankar: Jodå! Switch verkar ju kunna bli rätt tuff ändå, även om priset på framförallt kontroller och tillbehör är lite i saftigare laget. Prestandan lär heller inte vara där man helst hade önskat, något sämre än Playstation 4 och Xbox One. De få spel man visat upp ser roliga ut. Men de är just det, få. Switch släpps med färre spel än Wii, Wii U och 3DS. Därför är det upp till tredjepartsutvecklare att se till att bra grejer släpps till konsolen för att hålla liv i den. Många utvecklare uppges vara med på tåget, men frågan är hur snabbt de kan få klart sina spel, och om det är något annat än portningar av äldre spel.

Men ändå, en ny Nintendo-konsol är en ny Nintendo-konsol och det är ruggigt svårt att inte känna pepp. Jag tar en med röda och blå kontroller, tack!

För mer utförlig information om Nintendo Switch rekommenderas Polygons noggranna genomgång.

Platinum Games Scalebound läggs ner

Episkt, eller episkt töntigt?

Platinum Games har meddelat att man lagt ner utvecklingen av det Xbox-exklusiva actionspelet Scalebound. Det bekräftade Microsoft för Eurogamer i förra veckan. Spelet var under utveckling i fyra år och visades senast upp på Gamescom i Tyskland i somras.

Sedan dess ska relationerna mellan Platinum Games och Microsoft enligt Eurogamer har blivit allt sämre. Bland annat ska flera nyckelmedlemmar i utvecklingsteamet ha tvingats ta ledigt från den stressiga jobbsituationen. När de kom tillbaka hade projektet blivit rejält försenat och lades alltså sedan ner.

Platinum Games har på senare tid släppt såväl Transformers- som Turtles-spel, och i nuläget är det Nier: Automata som står näst på tur.

Niklas tankar: Först och främst; Scalebound såg riktigt ostigt ut, och är troligen inget jag hade satt tänderna i om det inte hyllats till skyarna. Med det sagt är det alltid sorgligt när ett spel läggs ner efter så lång utvecklingstid, inte minst för alla som jobbar på studion. Risken finns alltid att de inte bara blir av med jobben, utan sedan heller inte har något spel att sätta på sitt CV i framtiden.

Nedläggningen av Scalebound höjer även en varningsflagg för antalet Xbox-exklusiva titlar som är på väg. Som det ser ut nu är det inte mycket mer än Halo Wars 2 och Sea of Thieves som vi kan vara hyfsat säkra på faktiskt kommer ut i år. Vi får hoppas att Microsoft har bullat upp med rejält med överraskningar inför nya konsolen Scorpio som ska släppas i slutet av året.