Efter förra veckans massiva infodump om Nintendo Switch är vi tillbaka i den relativa nyhetstorkan som är januari. Denna vecka jublar jag åt ett kommande spel i rollspelsvärlden World of Darkness, att Gabe Newell öppnar för ett nytt IP i Half-Life-universumet och att den kultförklarade spelskaparen Swery startat en ny studio.
Gabe Newell pratar nytt IP i Half-Life-universumet
Valve-grundaren och en av spelvärldens mest inflytelserika personer, Gabe Newell, deltog i förra veckan i en Ask me Anything på Reddit. Där hintade han att det kan bli tal om ett nytt IP i Half-Lifes/Portals universum. När en Reddit-användare ställde frågan svarade han helt enkelt ”Yep”, rapporterar Eurogamer.
Han svarade även jakande på frågan om Valve jobbar på några större single player-spel och om företaget är intresserade av att göra ”fullvärdiga” spelupplevelser till Vive. Han berättade också att företagets spelmotor, Source 2 kommer att användas till ett par ännu inte uppvisade spelprojekt.
Värt att notera är att Gabe Newell verkar prata om helt nya IP, och alltså troligen inte Half-Life 3.
Niklas tankar: Goda nyheter, om än bara enstaka ord med minimalt med substans. Även om jag respekterar Dota 2 och CS:GO är det inte spel jag är särskilt sugen på att spela. Jag har gått och väntat på nya spel med singleplayerfokus från Valve, som ju är en av världens tekniskt bästa och mest intressanta utvecklare. Half-Life 3 hade ju varit trevligt, men jag tar nog kanske nästan i ärlighetens namn något annat och helt nytt.
Rollspelet Werewolf blir dataspel
Det klassiska rollspelet Werewolf: The Apocalypse kommer att bli spel, utvecklat av Cyanide Studio som är mest kända för Bloodbowl och Styx: Master of Shadows. Rollspelet Werewolf gjordes av White Wolf Publishing, som i digitala sammanhang främst är kända för spel baserade på Vampire: The Masquerade.
Väldigt lite är känt om Werewolf-projektet än så länge, mer än att just Cyanide Studio ska utveckla det och Focus Home Interactive blir utgivare. Mer information ska komma på ett event i Paris den 1 och 2 februari.
Niklas tankar: ÄNTLIGEN! Jag spelade sönder rollspelen Vampire, Werewolf och även Mage och Changeling i tonåren. Vampire har vi ju fått spela digitalt ett par gånger, men Werewolf skulle kunna bli något riktigt köttigt. Rollspelet är väldigt mörkt och fokuserar mycket på groteskt våld stora bestar emellan. Jag hoppas på ett actionspel i tredjeperson med lättare rollspelsinfluenser. Skulle man kanske till och med göra något brutalt och Dark Souls-liknande? Man kan ju drömma i alla fall.
Swery startar ny studio
DAY437. Finally I opened my own studio "White Owls Inc" in Osaka. I can say "I AM BACK!!". #whiteowls #SweryIsBackhttps://t.co/SqKZ9Y6Ztr pic.twitter.com/EkEgVtBTAR
— Hidetaka SWERY Skywalker (@Swery65) January 16, 2017
Den legendariske spelskaparen Hidetaka Suehiro, mer känd som Swery eller Swery65, har startat en ny spelstudio. White Owls Inc. är en mindre studio i Osaka, och det är ännu okänt vad för slags spel de kommer att utveckla. Men än så länge har man sagt att man fokuserar på ”bisarra spel” med ”märklig realism”, skriver Polygon. Den nya studion startades bara ett par månader efter det att han lämnade sin förra studio Access Games.
Swery är kultförklarad inom spelbranschen, främst för det Twin Peaks-doftande Deadly Premonition från 2010 och nu senast Kinect-spelet D4: Dark Dreams Don’t Die.
Niklas tankar: Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig spelat ett Swery-spel. Men jag har länge varit fascinerad av honom och följt honom i intervjuer och sociala medier. Han verkar vara en härligt småknäpp spelskapare som jag gärna ser göra fler knasiga grejer framöver. Swery tillhör en av de spelskapare jag helst av allt hade velat ta en öl tillsammans med.
Just ja, nämnde jag att han har en gosedjursapa vid namn Sharapova som PR-ansvarig för sin studio? ’Nuff said.
Ser fram emot vad Valve har bakom sina dörrar. Allt de släpper säljer väl som smör men skulle vilja se deras take på mer rollspels element i fps.
Hur skulle det funka i deras motor tro?