På fredag släpps Nintendo Switch, och stora delar av den spelande världen väntar med andakt. Men redan nu kommer oroande rapporter om att synkningen av kontrollerna kanske inte funkar så bra som man skulle kunna hoppas. Dessutom får vi positiva nyheter om antalet sålda Playstation VR-enheter, och får veta mer om vad Ken Levine pysslar med.
Playstation VR har sålts i 900 000 exemplar
Sonys virtual reality-lösning Playstation VR har sålts i 915 000 exemplar sedan den släpptes för ungefär fyra månader sedan, skriver The New York Times. I en intervju med tidningen berättar Sony-chefen Andrew House att till och med de togs på sängen av siffran. House ska ha varit en av dem som ville att Sony skulle tillverka färre enheter. Företagets interna mål var att sälja en miljon enheter på ett halvår, men har alltså nästan nått dit med två månader till godo.
På sina ställen, särskilt i Japan, har det varit svårt att få tag på Playstation VR, men Andrew House lovar i intervjun att utbudet ska bli bättre framöver.
Det är oklart hur många exemplar som sålts av HTC Vive och Oculus Rift, men enligt researchföretaget SuperData ska det röra sig om 420 000 respektive 243 000 enheter vid årsskiftet.
Niklas tankar: Jag blev nog lika överraskad av försäljningssiffrorna som Sony. Det snackas förhållandevis lite om VR med tanke på att alla tre stora headseten släpptes i fjol, och nästan allra minst om Playstation VR. Jag tror dock att den stora ”VR-revolutionen” inte kommer att dra igång förrän med nästa generations hårdvara, men det är kul att höra att åtminstone en av lösningarna verkar sälja bättre än förväntat.
Rapporter om krånglande Switch-kontroller
Något verkar strula med kontrollerna till Nintendos kommande konsol Switch, som släpps nu på fredag. Flera personer som fått hem konsolen tidigt rapporterar att den vänstra Joy-con-kontrollen har en tendens att tappa kopplingen till konsolen när den står i sin docka. Bland andra Polygon och Giant Bombs Jeff Gerstmann har haft problem med kontrollen som exempelvis leder till att Link hoppat ut för stup i Breath of the Wild.
Nintendo har sagt att en uppdatering av programvaran kommer närmare konsolens släppdatum, men det är oklart om detta kommer att lösa problemen med kontrollerna.
Niklas tankar: Det här är ett typexempel på något som bara inte får hända med en ny konsol. Att mjukvara och tjänster inte är på plats med en gång må vara en sak, men hårdvaran bör fungera som den ska. Det kan annars lätt bli så att det relativt lilla problemet som drabbar några i vissa situationer blir det enda folk pratar om. Vi håller tummarna för att problemet kan lösas med en programvaruuppdatering med tanke på att Nintendo redan jobbar i uppförsbacke med Switch.
Här är Ken Levines nya studio
Ghost Story. Det är namnet på Bioshock-skaparen Ken Levines nya studio. Efter att Irrational Games formellt stängdes ner 2014 tog Levine med sig en handfull kollegor som nu alltså kallar sig Ghost Story. På sin sajt skriver Ghost Story att deras första spel är under produktion, och ska bli ett science fiction-spel med RPG-inslag – dock inte ett nytt Bioshock.
Niklas tankar: Även om jag inte är lika förtjust i Bioshock-spelen som de flesta andra – jag är mer av en System Shock 2-hipster – går det knappast att förneka att Ken Levine är en superintressant spelskapare. Han verkar dessutom ha fått med sig ett helt gäng väldigt kompetenta spelutvecklare och jag är väldigt nyfiken på att se vad det lite mindre teamet kan skapa för kul. Deras första spel lär knappast vara nära förestående, men den som väntar på något gott…
Angående handkontrollerna som tappar kontakten med Switch: Det är klen blutetooth som är boven som jag förstått det (iaf av det jag läst) så det är ju fullt möjligt att fräsa på där lite mer, men då är det väl batteritiden som får lida. Personligen anser jag ju kontroll > batteritid men är det nåt bärbaramarknadenTM sagt oss så är det att folk håller batteritid högre än sina egna liv.
Gamexplain försökte testa varför kontrollerna betedde sig som dom gör. Kom fram till att om man blockar kontrollerna med t.ex. andra handen eller kroppen så tappar den kontaktern, så ja svag bluetooth verkar vara problemmet. För mig så tror jag inte det kommer göra något då jag troligtvis kommer köra med dom i Joycon-gripen och då är är det svårt att blocka med händerna och så länge ingen bestämmer sig för att ställa sig framför tvn så borde det vara frittfram. Håller dock med om att det verkligen inte ser bra ut.
GX video där dom testar: https://www.youtube.com/watch?v=SbG3F9RwlcY
Handkontroll är ju rätt bra att ha eller tänker de ta över Kinecten från Microsoft så vi slipper krångliga kontroller. 😉