Sa någon sommartorka? Det sällan särskilt mycket under sommaren precis efter E3, och i år är inget undantag. Men vi kikar lite på att spelet på allas läppar, som ingen kan uttala, har sålts i löjligt många exemplar, att Pokémon Go-fuskare får ett skämsmärke och att Rockstar fått Take-Two att vara lite snällare mot GTA 5-moddare.
Playerunknown’s Battlegrounds har sålts fyra miljoner gånger
Supersuccén Playerunknown’s Battlegrounds har sålts i fyra miljoner exemplar sedan det släpptes i early access på Steam den 23 mars i år, skriver Eurogamer. Det innebär att spelet har dragit in ungefär 100 miljoner dollar, eller strax under 900 miljoner svenska kronor. Den största delen av spelarna, 24 procent finns i USA och på andra plats kommer Kina med 19 procent av spelarbasen.
Playerunknown’s Battlegrounds kommer att släppas till Xbox senare i år och den färdiga versionen av spelet väntas komma till PC och Xbox nästa år.
Niklas tankar: Maken till försäljningssuccé får man leta efter, och i Battlegrounds fall skulle jag, och troligen större delen av Svampriket, säga att det är oerhört välförtjänt. Trots att spelet på sina ställen ser ut som skräp och är rejält buggigt är det ändå något av det roligaste jag spelat på länge. Bäst? Knappast. Roligast? Definitivt! Det är svårt att sätta fingret på vad det är som gör Battlegrounds så bra, men det går inte att sluta spela. Och jag är uppenbarligen inte ensam om att tycka så.
Pokémon Go-fuskare får skämsmärke
I förra veckan kom en större uppdatering till Pokémon Go med nya gymfunktioner, prylar och något som kallas för Raid battles där flera spelare kan gå ihop för att ta sig an superstarka Pokémon.
Med den nya uppdateringen gör man även ett försök att avskräcka folk från att fuska i spelet. Den som använt sig av viss tredjepartsmjukvara för att fånga pokémon kommer nu att få dessa monster markerade med ett rött streck i sin lista. I ett inlägg på Reddit skriver utvecklarna Niantic även att dessa pokémon inte nödvändigtvis beter sig som normalt.
Niklas tankar: Niantic gör sitt bästa för att stoppa fusket i Pokémon Go. Fint så, men utan att ha särskilt bra koll på fuskscenen i spelet skulle jag gissa att man redan kommit runt anti fusk-systemet. Hur som helst är det kul att se att förra sommarens allra största trend fortfarande tuffar på och uppdateras regelbundet.
Rockstar ber utgivaren lätta på restriktioner mot moddare
Take-Two, som är utgivare för Rockstars Grand Theft Auto 5 slog nyligen ner på moddare av spelet. Genom att skicka ett krav på att skaparen av mod-verktyget OpenIV lägger ner verksamheten drog de på sig massvis av negativa recensioner av spelet på Steam.
Nu har spelets utvecklare, Rockstar, på sin supportsajt meddelat att man diskuterat med Take-Two som gått med på att inte göra en rättssak av moddandet, så länge det inte görs på multiplayerversionen av spelet, skriver Polygon. Rockstar har även bekräftat för Vice att man tagit kontakt med OpenIV-skaparen Yuriy ”Good-NDS” Krivoruchko för att försöka lösa dispyten.
Niklas tankar: Var går gränsen för hur mycket man kan modifiera en produkt innan det börjar bli för mycket? Den går utan tvekan på helt olika ställen beroende på om man är utgivare, utvecklare eller moddare. Det känns som att Take-Two här har tagit det lite för långt (pun intended), medan Rockstar får agera den mer moderata rösten. Moddare gör mycket för att öka livslängden på populära spel, och den scenen bör man inte vara allt för hård mot.