Förr i tiden spelade jag ganska mycket rallyspel och jag följde sporten så noga jag kunde på tv. Men jag fann att sporten blev mer och mer urlakad i takt med att Sebastien Loeb abonnerade på världsmästartitlar och det duggade ganska tunt med bra rallyspel så tappade jag kontakten med sporten helt och hållet. Dirt-spelen föll mig bara bitvis i smaken och till slut så tröttnade jag helt och hållet och jag spelade inte ett nytt rallyspel på säkert en handfull år.
Men peppen har sakta smugit sig tillbaka. Jag har börjat häcka framför tv:n och suget att spela rallyspel har infunnit sig igen. Det var ett väldans snack om Dirt Rally härom året men som med så mycket annat här i världen missade jag det och ska sanningen fram var det nog lika bra. Jag som inte är överdrivet förtjust i renodlade simulator hade nog mest känt mig frustrerad och begränsad av den nitiska fordonsfysiken. Jag som föredrar förlåtande och underhållande grussprut har antagligen betydligt mer att hämta i Dirt 4.
Likt de tidigare spelen i Dirt-serien får vi delta i en mängd olika evenemang. Dels regelrätta rallyn som vi är vana vid men även racing med till exempel buggys, pickuper och även rallycross. Något som fick mig att tröttna på Dirt som spelserie var det faktum att det helt enkelt kändes för spretigt. Det blev till slut för lite rally och mer och mer annat trams. Även om det finns en del annat innehåll också så är det ändå rally och rallycross som står i fokus och det känns som ett smart drag. Att Codemasters till exempel har valt att skrota det svintrista och töntiga Gymkhana-skräpet är jag väldigt glad över.
Något som präglar Dirt 4 är inställningsmöjligheterna. Om du vill spela ett lättspelat och strömlinjeformat spel som håller dig i handen så är det fullt möjligt. Det finns gott om inställningar där realismen kan ökas eller minskas och beroende på hur utmanande du vill ha det. Ju mer du närmar dig det realistiska spektrat desto svårare blir det, även om du kan få en god dos utmaning även om du inte vill spela ett spel med realism som ledord. Inställningsmöjligheterna gäller även att du kan justera hur tidigt eller sent du vill att din kartläsare ska säga vad som kommer härnäst. Jag tyckte till en början att min kartläsare låg lite väl långt före mig beroende på var jag var på sträckan och kortade helt enkelt ner tiden och helt plötsligt behövde jag inte ha ett flertal framtida instruktioner i huvudet medan jag tacklade en knepig kurva.
För om det är något som Dirt 4 gör för mig så är det att det försätter mig i någon form av zen-läge. Jag slukas helt och hållet av vad jag har framför mig, tankarna försvinner ur hjärnan och allt handlar om att tolka instruktioner, reagera på vad jag ser
framför mig och se till att hålla bilen på vägen. Omvärlden suddas ut, saker i periferin försvinner i någon form av irrelevant dimma det är bara jag, min kartläsare och vägen. Det var faktiskt länge sedan jag upplevde något sådant i ett spel och jag älskar det. Lägg här till att fordonsfysiken är snudd på briljant så kan jag lugnt påstå att detta är en enorm dos ren och skär rallyglädje.
Jag väljer en mer förlåtande arkadfysik som självklart inte är utan utmaning men även här är rallyprincipen tydlig. Det går inte att fegköra och smyga sig runt sträckorna utan det enda rätta är att gasa och köra fortare. Om du mosar bromsen genom underredet på bilen i panik för att försöka få stopp på bilen så kommer du i 999 fall av 1 000 att misslyckas. Farten, underlaget och fordonets tyngd gör att du helt enkelt kommer att halka av vägen och ut i den oförlåtande naturen och så var den sträckan körd. Istället gäller det att gasa. Gasa hårt och ofta. Släpp sargen och var lite modig. Att försöka ändra riktning under inbromsning för att försöka ta en kurva går mer eller mindre inte utan du måste kränga in bilen och med hjälp av gasen försöka få bilen att röra sig framåt i den nya riktningen. Du kommer ingenstans genom att vara feg men du kommer framåt genom att gasa på för glatta livet.
Dirt 4 är ett mästerligt rallyspel med en uppsjö av trevliga banor, bilar och ett flertal spelsätt som ger viss variation. Den riktiga styrkan ligger ändå i det rena rallyrattandet och där skulle jag vilja ha lite mer banor att välja mellan. Det finns ett smidigt verktyg där du själv kan generera en bana baserat på hur lång du vill ha den, hur teknisk den ska vara, vilket land den ska ta plats i och väderförhållanden. Banorna som genereras är helt klart bra men det saknas ändå en viss mänsklig touch på dessa. Hur som helst är Dirt 4 är svinbra rallyspel och jag har återigen hittat rallyglädjen. Det är jag väldigt glad för.