Som jag skrev om i min Dirt 4-recension igår så har jag länge varit ett stort fan av rallyspel. Under uppväxten hade man såklart blivit matad med rallykulturen under 80 och 90-talet men det var inte förrän jag testade PC-spelet RAC Rally, det hette egentligen Network Q RAC Rally Championship men det orkade ingen säga, som jag verkligen fick rally-feber. RAC-spelen var egentligen ganska taffliga spel men det var vad som fanns i genren då och jag var inte den som rynkade på näsan. . Sega Rally kom på arkad och Sega Saturn men det kom att ta ett par år innan jag hakade på det tåget. Istället kom jag att spela obscena mängder av Infogrames V-rally på Playstation och jag och mina kompisar kunde sitta i min lägenhet i Uddevalla och bara nöta bana efter bana sockerstinna och gapandes in på småtimmarna. Den naturliga efterföljaren till V-Rally blev för min del det genombriljanta Colin McRae Rally till Playstation och jag vet inte hur många timmar jag har spenderat med detta spel men om jag sade 100-200 timmar så vore jag nog inte det minsta fel ute. Det gick minst sagt varmt i min konsol och jag verkade aldrig tröttna. Men nog om min kronologiska historia över rallyspel jag har spelat, jag tänkte att jag skulle lista mina tre favoritrallyspel och även om jag dyrkade Colin McRae på sin tid så ser faktiskt listan ut som såhär:

 

Rallisport Challenge 2

Det var inte länge sedan jag skrev om Rallisport Challenge 2 men saken är den att jag måste nämna det igen. Det är fortfarande slående vackert har underhållande arkadfysik och bjuder på stor variation. Bara det faktum att man kan parkera ändalykten i klassiska bilar om Ford RS200, Mitsubishi Lancer Evo, Volvo 240, Lancia Delta, Renault Alpine och många många fler gör att det pirrar lite i kroppen. Isracing, backrace, rallycross och rally ger en utmärkt variation. Jag har spenderat massvis med tid i båda Rallisport Challenge-spelen och jag älskar båda spelen men tvåan är ändå det spel som jag fortfarande spelar aktivt. Rallisport Challenge 2 är den mest lyckade sammanhållna rallyorgien.

Så skönt och så vackert att det känns i hjärtat.

 

Sega Rally

Arkadrally blir inte mer arkad än såhär. Två (tre) bilar och tre (fyra) banor finns tillgängliga beroende på hur duktig du är och Sega Rally handlar hela tiden om att tackla varje kurva perfekt. Med tekniskt sett väldigt lite innehåll så fick du nöta och nöta och nöta tills allt satt perfekt och du blev belönad med en extra bana och efter det med en extra bil. Man ska inte luras av det faktum att det finns så få banor då utmaningen att hamna etta är väl tilltagen. I gammal god arkadanda finns det inga rum för misstag och det är alltid ditt fel om du klantar dig. Motståndar-Ain sätter inga krokben för dig och det finns inga dåligt designade kurvor. Om du inte vinner så är det helt enkelt för att du har gjort fel. Du får inte göra fel. Sega Rally är njutningen som kräver perfektion av dig som spelare.

Du får inte dabba dig, Du får inte dabba dig, Du får inte dabba dig. Du kommer dabba dig.

 

 

WRC 2 Extreme

Av någon anledning så gick det första WRC-spelet mig förbi. Ett klassiskt exempel på ett spel som jag helt enkelt missade av att jag antagligen lirade något annat när det kom. Men när jag fick mina händer på WRC 2 Extreme så blev det åka av. Här hade Evolution Studios, som ju även utvecklade Motorstorm och Driveclub innan Sony stängde ned företaget, så fick jag ett hejdundrande rallyspel. Då det är baserat på 2002 års VM-säsong i rally så hittar vi inga vilda eller nyskapande idéer men vi hittar en skara vansinnigt väldesignade rallysträckor. Beroende på vilket underlag man sladdar runt på så får vibratorn i Dualshock 2-kontrollen verkligen ligga i. Vibrationerna pågår mer eller mindre hela tiden och hur sämre underlaget är desto mer känner du händerna. Där vissa andra spel tar det lite lugnt med längden på sträckorna så tänkte Evolution Studios att här ska vi banne mig slå på stora trumman och utmana spelaren rejält. Vissa sträckor så pass långa att det kan ta tio, femton minuter att spela klart dessa. Med tanke på att farten är förhållandevis hög och utmaningen tämligen hyfsad så blir detta en upplevelse att minnas och emellanåt är man slut som människa efter en lång sträcka. Även om de flesta sträckor är av normalare längd så finns det vissa som verkligen ger en extra suverän och rå rallyupplevelse. Enda smolket i bägaren är att stenmurar, räcken och andra barriärer tenderar att fastna på bilen om man ligger för nära. Det är en irriterande bugg men WRC 2 Extreme är ändå ett briljant rallyspel. Om du vill ha rallyspelens motsvarighet till att få komplett jävla råstryk på en skitig toalett så ska du spela WRC 2 Extreme.

Allt är på väg att gå åt helvete, precis hela tiden. Det är lite det som är charmen i WRC 2 Extreme.