Det har varit en händelserik vecka runt om i världen, och så även i spelbranschen. Vi uppmärksammar att team Liquid gick segrande ur Dota 2-tävlingen The International, att Ubisoft öppnar en helt ny studio i Stockholm – och att det tydligen är stora grejer på g vad gäller Xbox-achievements.

Liquid vann The International

Det var europeiska team Liquid som till slut stod som segrare när den sjunde upplagan av Dota 2-tävlingen The International hölls i Seattle under förra veckan. Med en övertygande 3-0-seger i bäst av fem i finalen mot kinesiska Newbee kan de åka hem med bucklan och 10,9 miljoner dollar i prispengar, skriver Polygon. Newbee i sin tur kammar hem 3,9 miljoner dollar för andraplatsen.

Newbee spelade i den övre gruppen hela turneringen, medan Liquid förlorade första rundan och därför hamnade i den nedre gruppen och riskerade att åka ut i varje match.

Även på tredje plats återfinns ett kinesiskt lag, LGD.Forever Young.

Niklas tankar: 24 miljoner dollar. Så mycket låg den totala prispotten på, som samlats ihop genom att fans köpt Battle pass i spelet. Helt galna summor som överstiger väldigt många köttsporter. Men prissummor är dock inte vad som kommer att göra att e-sport slår igenom på bred front, även om det hjälper till att skapa rubriker i mainstreammedia. Själv uppskattade jag att det i år fanns en dedikerad officiell stream för nybörjare som inte har stenkoll på Dota 2. För är det något de flesta e-sporter behöver så är det bättre förklaringar av vad som händer för oss som inte är särskilt insatta.

Ubisoft öppnar ny studio i Stockholm

Speljätten Ubisoft ska öppna en ny studio i Sverige, på Östermalm i Stockholm, som ska hjälpa Massive i Malmö med utvecklingen av de kommande Avatar-spelen. Under de första två åren ska hundra personer anställas, och rekryteringen har redan börjat, skriver Ubisoft i ett pressmeddelande. Ansvarig för studion blir branschveteranen Patrik Bach som senast kommer från en chefsroll på Dice i Stockholm.

Massive köpte nyligen ett helt kvarter i Malmö för att få tillräckligt med plats när man anställer 200 personer för det stora Avatar-projekt som står för dörren.

Niklas tankar: Det här Avatar-projektet låter mer och mer spännande för varje ny nyhet om det. Om minst 300 personer ska arbeta med det, och att det ska gälla en period om tio år skvallrar att det kommer att bli något enormt. Säga vad man vill om Ubisoft och att de ofta kör sina spelmekaniker till leda, men att veva igång stora intressanta projekt kan de verkligen. Dessutom är både den nya studion i Stockholm och den stora expansionen i Malmö en jättedeal för den svenska spelbranschen och cementerar vår plats som en av de största spelnationerna i världen.

”Viktiga förändringar” på gång till Xbox-achievements

Trött på det här? Snart kan det bli ändring på det.

Achievements har funnits till Xbox-konsoler i över tio år och nu säger Microsoft att det är dags att tänka om hur de fungerar. Achievements ska bli substantiella även för de som bara spelar delar av spel, eller som spelar ett eller ett fåtal spel jättemycket.

”Någon som bara spelar multiplayer i Halo 5 på en professionell nivå kanske bara har 2000 Gamerscore, men man vill kunna hylla den personen”, säger Xbox-chefen Mike Ybarra till Windows Central.

Exakt vad de ”viktiga förändringarna” man pratar om innebär är ännu oklart, men Ybarra försäkrar att det kommer att komplettera det nuvarande systemet snarare än ersätta det.

I nuläget har varje Xbox-spel 1000 Gamerscore att samla genom att klara av de achievements som utvecklarna lagt in i spelet.

 

Niklas tankar: Jag är verkligen ingen achievement-jagare, särskilt som jag väldigt sällan spelar på Xbox. Även Playstation-troféer intresserar mig föga. Men jag är väl medveten om att Gamerscore betyder väldigt mycket för väldigt många, och det ska bli väldigt intressant att se på vilket sätt man kan förändra systemet för att det göra mer flexibelt och inte bara premiera dem som spelar många olika spel. Frågan är väl dock hur relevanta achievements är idag. De känns lite som en historisk ”kul grej” som inte har lika mycket tyngd idag som under Xbox 360-tiden.

Hur skulle du vilja att Microsoft förändrade achievement-systemet?