Hoppsan! Som över en natt gick vi från ingenting till att nu stå upp till halsen i nya spel. Gott så, men det kommer ju en massa nyheter också. Denna vecka ger vi Monolith en eloge för att ha skapat en DLC-karaktär till Shadow of War baserad på en död kollega, ger en känga till dem som kränger ett Street Fighter 2 som kan få ditt Super Nintendo att börja brinna – samt lär oss om utvecklarnas hemliga knep för extra skoj spel.
Intäkter från Shadow of War-DLC går till död producents familj
https://www.youtube.com/watch?v=-15muasKW58
Monolith har skapat en DLC-karaktär till Middle-Earth: Shadow of War som en hyllning till en av spelets producenter, Mike Forgey, som dog i fjol. Forthog Orc-Slayer, som karaktären heter, är gjord för att likna Forgey, och en del av intäkterna från försäljningen av orchen kommer att gå till Forgeys familj.
”Vi förlorade Mike till cancern under utvecklingen av Shadow of War och vill minnas och hedra honom med evigt liv i Mordor”, skriver utvecklarna på Monolith i slutet av trailern för Forthog Orc-Slayer.
I nuläget ser det ut som att det bara är i USA som intäkterna går till familjen, och det är än så länge oklart om Forthog Orc-Slayer kommer att släppas här i Europa, skriver Gamesindustry.biz.
Niklas tankar: Jag älskar när utvecklare, fans och andra som dör blir förevigade i spel. Det är en fin gest som stärker communityt. Det finns liksom ingen som kan lacka på att någon som går bort i förtid får en plats i ett spel, och det leder ofta till att sympatier och hälsningar flödar in. Vi får hoppas att riktigt många köper sig en orch där delar av intäkterna går till familjen.
Street Fighter 2 släpps i jubileumsutgåva – kan börja brinna
Capcom och Iam8bit släpper tillsammans en specialutgåva av Street Fighter 2 till Super Nintendo i USA för att fira att spelet fyller 30 år, rapporterar flera medier. En röd kassett och en som lyser i mörkret i totalt 5 500 exemplar, som i skrivande stund redan är slutsålda.
Kassetterna går att spela i ett amerikanskt Super Nintendo, men tillverkarna rekommenderar inte att man gör det. Spelet kan nämligen få konsolen att överhettas eller till och med börja brinna, står det i det finstilta längst ner på beställningssidan.
Anledningen är att man anser att Super Nintendo är ett gammalt samlarobjekt och därför inte ta ansvar för att det funkar som den ska. Iam8bit rekommenderar därför att den som ska spela specialutgåvan av Street Fighter 2 är väldigt försiktig och har brandsläckare nära till hands.
Niklas tankar: Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta. Att sälja ett spel som kan få konsolen att fatta eld är ju fantastiskt roligt. Jag förstår såklart att de flesta konsoler inte kommer att börja brinna, men att tillverkarna av kassetten inte kan garantera att någon inte stoppar det i ett riktigt dåligt gammalt Super Nintendo. Men, roligt finstilt blir det i alla fall!
Lästips: Utvecklarnas hemliga knep
Hey #gamedev, tell me about some brilliant mechanics in games that are hidden from the player to get across a certain feeling. Example:
— Jennifer Scheurle (@Gaohmee) September 1, 2017
Har du någonsin varit sugen på att lyfta på ridån och tjuvkika bakom kulisserna på dina favoritspel? Nu har du chansen. På Twitter uppmanade Jennifer Scheurle spelutvecklare att dela med sig av de sina bästa knep för att få ett spels känsla att bli sådär lite extra bra. Utvecklarna var inte sena med att hoppa på tåget. I den långa tråden får vi bland annat veta att det första skottet från en fiende i Bioshock alltid missar, och att sista skottet i System Shock gjorde mer skada än de andra.
Om du inte har lust att läsa igenom hela den långa Twitter-tråden har både Kotaku och Polygon skrivit fina sammanställningar. Mycket nöje, och håll tummarna för att illusionen inte bryts för just ditt favoritspel.
OBS: Nyhetssvepet tar nu en paus på två veckor eftersom undertecknad försvinner på utlandssemester. Vi ses i slutet av september igen, kära vänner!