Herrejösses vilken spelvecka det har varit! Destiny 2, Wolfenstein 2, Assassin’s Creed: Origins, Super Mario Odyssey. Och så säsong två av Stranger Things på det. Men lite nyheter ska vi nog ändå hinna med. Microsoft har bestämt sig för att sluta tillverka Kinect, Nintendo Switch har oväntat fått stöd för Gamecube-kontroller – och Destiny 2-spelare har blivit bannade på oklara grunder.
Microsoft dödar Kinect för gott
Kinect-kameran, som varit en del av Xbox 360 och senare One sedan den släpptes 2010 tillverkas inte längre av Microsoft, skriver sajten Co.Design. Kinect står nu som ”inte i lager” på Microsofts sajt, men går fortfarande att köpa på andra ställen. Den första varianten av Kinect, den till Xbox 360, blev den snabbast säljande elektroniska konsumentprylen i historien när den släpptes 2010. Men antalet spel som utnyttjade den blev allt färre, och även om en nyare version av kameran följde med varje One-konsol ett bra tag så blev inte stödet särskilt brett.
Kinect kommer allt som allt ha sålts i ungefär 35 miljoner exemplar, och dess sensor lever vidare i Microsofts AR-satsning, Hololens.
Niklas tankar: Jag vet inte varför, men jag det är lite vemodigt att behöva ta farväl av Kinect till Xbox-konsoler, troligen för alltid. Det är en imponerande liten pryl, som tyvärr inte var riktigt så bra som den behövde vara för att för ett ordentligt stöd. Som tur är finns det fortfarande användningsområden för den i bland annat sjukvården och på museum. Vila i frid, Kinect
Nu har Switch stöd för Gamecube-kontroller
Den senaste uppdateringen av mjukvaran i Nintendo Switch gjorde att konsolen fick en rad nya funktioner. Bland annat går det nu att spela in kortare klipp, och föra över sparfiler från en konsol till en annan.
Något mer oväntat är att Wii U-adaptern för Gamecube-kontroller nu även fungerar till Nintendo Switch, rapporterar flera medier. Det går nu alltså att spela Switch-spel med Gamecube-kontroller, även om kontrollen inte alltid har alla knappar som spelet använder. Svamprikets egen Glenn Ahlström har testat, och kan bekräfta att Super Mario Odyssey går bra att spela med en Gamecube-kontroll.
Niklas tankar: Det här är så märkligt, men ändå känns det nästan självklart. Det är inte direkt någon högoddsare att förra Smash Bros. eller ett helt nytt kommer att släppas till Switch, och för att de som spelar det på tävlingsnivå inte ska bli vansinniga måste man då kunna spela med Gamecube-kontroll. Det ska bli spännande att se om Nintendo själva kommenterar det hela, och vad man kan tänkas göra med det utöver ett oundvikligt Smash Bros.
Destiny 2-spelare bannades av misstag
När Destiny 2 i förra veckan släpptes till PC kom det snabbt rapporter om att spelare blev bannade utan en klar orsak. Det misstänktes att program som Geforce Experience och OBS, som används för att spela in och streama gameplay gjorde att Bungie gick in och bannade spelare, skriver Eurogamer. Bungie själva hävdar dock att det var specifikt program som användes för att fuska i spelet som gjorde att spelare bannades, skriver de på sin sajt.
Upon further review of our PC security measures, some bans have been overturned.https://t.co/LuCCZ3BN6M
— Bungie (@Bungie) October 26, 2017
Men efter ett par dagar uppdaterades sajten och man skrev att vissa spelare faktiskt hade blivit bannade av misstag och att dessa nu fått sin konton öppnade igen. Bungie skriver att de fortsätter att undersöka vad det är som hänt och hur många konton som blivit bannade.
Niklas tankar: Det ser inte jättebra ut att anklaga folk för fusk för att sedan bara några dagar senare gå ut och säga att vissa visst bannades av misstag. Ta reda på vad varför era spelare bannas, innan ni går ut och anklagar dem för fusk, Bungie. Hur som helst verkar det inte vara ett jätteutbrett problem, och jag har kunnat använda tredjepartsmjukvara som Geforce Experience för att spela in gameplay. Vi får helt enkelt hoppas att inte fler blir bannade på oklara grunder efter det här.