Ännu en intensiv spelvecka är till ända, även om det börjar lugna ner sig med släppta spel så smått. Denna vecka avhandlar vi Grand Theft Autos helt absurda försäljningssiffror, att Niantic följer upp Pokémon Go med Harry Potter och ett lite udda sätt att mäta intresset för ett ännu inte färdigt spel.
GTA 5 bäst säljande spelet i USA – någonsin
Grand Theft Auto 5 har sedan det släpptes 2013 sålts i 85 miljoner exemplar, enligt utgivaren Take 2:s senaste kvartalsrapport. Det gör spelet till det bäst säljande spelet i USA, någonsin. Nästan hälften av Take 2:s intäkter utgörs av virtuell valuta och mikrotransaktioner.
”Grand Theft Auto Online har levererat sitt bästa kvartal hittills. Inte illa för ett fyra år gammalt spel”, skriver Take 2 i sin kvartalsrapport.
Niklas tankar: Att GTA fortsätter dra in så mycket pengar är helt galet. Fyra år sedan release är det fortfarande på alla topplistor varenda månad. Helt rimligt, femman och Online är ruggigt bra spel, men lite trist är det ändå med likriktningen hos spelare. Det hade varit roligare om kanske 20 av de där 85 miljoner köpen gjordes av mindre spel – att spelarbasen spred ut sina pengar på fler spel.
Efter Pokémon Go-succén – Niantic gör Harry Potter-spel
Pokémon Go blev en av de största spelsuccéerna någonsin när det släpptes förra sommaren. Nu har utvecklaren Niantic i ett pressmeddelande avslöjat vad nästa spel kommer att handla om – Harry Potter. I Harry Potter: Wizards Unite kommer spelare att lära sig trollformler som de kan använda sig av när de utforskar sitt eget närområde och stöter på bestar att slåss mot.
Det finns i nuläget inte så mycket mer information om spelet, och det är oklart när det kommer att släppas.
Niklas tankar: Jag är inte direkt något Harry Potter-fan, troligtvis var jag lite för gammal när böcker och filmer slog igenom. Men att jag inte är ett Pokémon-fan hindrade mig inte från att spela massor av Pokémon Go när det begav sig, så Wizards Unite lär ju hårdtestas det också. Det ska bli kul att återigen se drivor av mobilzombies på Malmös gator.
Decksplash läggs ner efter missat mål
Utvecklingen av det Splatoon-liknande skateboardspelet Decksplash läggs ner. Anledningen är att utvecklarna Bossa Studios satte ett mål att nå 100 000 spelare av alpha-versionen av spelet under en vecka då det var gratis, skriver Eurogamer. Målet uppnåddes inte, och utvecklingen av spelet läggs nu helt sonika ner.
”Vi vill tacka alla som stöttade oss under gratisveckan och meddela att även om det här är slutet på vår story så är vi glada att vi fick dela den med er”, skriver Bossa Studios på spelets sajt.
Bossa Studios är mest kända för Surgeon Simulator och jobbar för närvarande på luftpiratspelet Worlds Adrift och kattdejtingsimulatorn Purrfect Date.
Niklas tankar: Att utvecklingen av spel läggs ner är ju knappast något nytt, men jag har aldrig hört talas om att man mäter intresse på det här sättet förut. Det kan kännas ganska dramatiskt att lägga ner hela utvecklingen av något bara för att man inte når vissa siffror. Men visst, att göra spel är dyrt, och om intresset inte är tillräckligt stort är det tyvärr kanske inte värt att fortsätta. Synd, för Decksplash såg ganska kul ut.