Känner ni hur det börjar dra ihop sig till E3? Det är bara en dryg månad kvar, och snart lär branschen börja läcka som ett såll. Fram tills dess kollar vi in tredjepartsmarknaden för prylar i PUBG, att God of War säljer snabbast av alla PS4-exklusiva spel någonsin och att speltidningen Level har presenterat sitt eget spel.
Prylbyte i PUBG stängs ner
Playerunknown’s Battlegrounds-utvecklarna PUBG Corp stänger av möjligheten för spelare att byta föremål de vunnit i spelet med varandra. I ett blogginlägg på sin sajt skriver PUBG Corp att man stänger ner möjligheten tillfälligt eftersom man upptäckt att spelare använt funktionen för att sälja föremål för riktiga pengar via tredjepartssajter.
När man kommit på ett sätt att stoppa tredjepartsförsäljningen kommer utvecklarna att slå på funktionen igen. Möjligheten att sälja föremålen i den vanliga butiken på Steam finns fortfarande kvar.
Niklas tankar: Tredjepartsmarknaden för spelprylar är ett himla ofog. Att ofta unga, lättpåverkade, människor lockas att lägga alldeles för mycket pengar på ett meningslöst knivskin i CS eller fula glasögon i PUBG är förkastligt. Jag är inte emot att byta prylar rakt av eller sälja dem på den interna Steam-marknaden, men den gråa marknaden är inte särskilt trevlig. Vi får hoppas att utvecklarna får bukt på problemet så snart som möjligt.
God of War snabbast säljande PS4-exlusiva spelet någonsin
Santa Monica Studios hyllade God of War-comeback är det snabbast säljande Playstation 4-exklusiva spelet hittills. Enligt utgivaren Sony såldes 3,1 miljoner exemplar av spelet på tre dagar, vilket gör att det sålt snabbare än såväl Uncharted 4 och Horizon Zero Dawn. Näst snabbast är tidigare nämnda Uncharted 4 som såldes i 2,7 miljoner exemplar – men på sju dagar. Horizon Zero Dawn såldes 2,6 miljoner gånger på två veckor, skriver Polygon.
Niklas tankar: Det är knappast någon skräll att God of War säljer bra – det är ett nästan ofattbart bra spel. Men att det skulle vara så överlägset både Uncharted 4 och Horizon var otippat. Särskilt inte som God of War-serien inte varit i närheten av att lika unisont hyllat som Uncharted-spelen. Enda problemet nu är att det lär ta en evighet innan nästa God of War kommer.
Level-redaktionen presenterar sitt eget spel
Redaktionsmedlemmar på den klassiska svenska speltidningen Level har startat en spelstudio, Hi-Bit Studios, som i förra veckan presenterade sitt första spel. Spelet heter 198X och är en retrodoftande historia med blinkningar till såväl beat ’em ups, rollspel, shoot ’em ups och racingspel från förr.
Spelet presenterades med en Kickstarterkampanj där hälften av målet på 500 000 kronor uppnåddes på bara två dagar. 198X regisseras av Levels chefredaktör Tobias Bjarneby, och även andra redaktionsmedlemmar är speldesigners och producenter på projektet
Niklas tankar: 198X ser coolt ut – framförallt är pixelgrafiken snygg som bara den. Det blir säkert ett bra spel, och det är kul när ett svenskt projekt går så bra på Kickstarter redan från start. Men det är något som skaver hos mig när spelkritiker gör egna spel, samtidigt som de arbetar med att recensera och kritisera andra utvecklares spel. Spelmedia har redan ett rykte om sig att vara lite för tjenis med den spelproducerande sidan av branschen, och sådana här tilltag gör inte mycket för att stoppa spekulationer. Hur som helst, jag hoppas att det bara är jag som överreagerar lite, för 198X ser som sagt riktigt fint ut.