Så för ett tag sedan så gick jag ut och slängde shade över speltyckare som inte riktigt kan dra gränsen mellan kritiker och influencer. Den texten avslutade jag med en uppmaning om att inte låta det här gå på slentrian, utan tänka på vad vi gör och hur det uppfattas.
Det ledde till en del intressanta diskussioner, vilket var kalas. Och efter lite mer funderande är jag här för att slänga ännu mer shade. Nu kör vi.
Jag vill börja den här texten med en fråga: Är det en nyhet att en utgivare ha satt ett datum på ett av sina spel?
Vid en första anblick, ja. Uppenbarligen är det en nyhet. Det är ny information, och generellt något många är intresserade av. Absolut, en nyhet.
But is it though?
Allt vi gör i relation till ett spel kommer i slutändan vara reklam för den saken. Även om vi fullständigt öser skit över ett spel så har vi gett det uppmärksamhet. Och uppmärksamhet är bra (även om man så klart föredrar positiv uppmärksamhet). Att vi får spel från utgivare är inte för att de är superintresserade av vad vi tycker, utan för att nå vår publik med information om sitt spel.
Det här är något som inte går att komma ifrån och något som vi bara får acceptera om vi vill göra det vi gör. Vi kan inte skriva om spel utan att, ni vet, skriva om spelen. Men som jag skrev i min förra text så behöver vi börja tänka mer på det här, och inte agera på slentrian. Vilket för mig tillbaka till ursprungsfrågan:
Är det en nyhet att en utgivare ha satt ett datum på ett av sina spel?
Jag skulle säga “kanske”. Vilket är lite av ett otillfredsställande svar. Man vill ju kunna ge väldigt punchiga svar utan en jävla massa töntiga nyanser. Men nu lever vi i den här gråskaliga jävla pissvärlden, så då får vi väl agera därefter (eller bli sverigedemokrater, I guess).
Ifall Half-Life 3 hade fått ett officiellt datum idag hade det varit en nyhet. Det hade kanske till och med varit en av årets absolut största nyheter, och att inte skriva om det skulle nästan vara tjänstefel.
Men att det kommer ett Call of Duty även i år? Nej, jag skulle säga att det inte är en nyhet, och har man ingenting extremt intressant att skriva om det så tycker jag att det är onödigt och lite oansvarigt att bara upprepa informationen från ett pressmeddelande.
Samma gäller för trailers. Och här tänker jag vara mindre gråskalig: Som utgivare bör du under i princip alla omständigheter låta bli att återpublicera en trailer till ett spel i dina egna kanaler. Jag vet att det kan vara lockande att göra det för att dra trafik, men har du ingenting att faktiskt säga om trailern utöver “kolla vad ball”, gör det bara inte.
Vill man prompt publicera släppdatum och trailers bör man hitta ett sätt att göra det som inte bara är att göra reklam för spelet. Kanske kan släppdatum sammanställas i en kalender som man håller uppdaterad, istället för att publicera datumen som nyheter? Kanske kan man göra en faktisk analys av en trailer istället för att bara lägga ut den?
Det här är bara två exempel på typer av “nyheter” som idag tar upp mycket av spelmediers nyhetsflöden. Det finns betydligt fler exempel på nyheter som är mer reklam än substans. Jag vill inte vara så hård så att jag säger att man inte kan göra nyheter rakt av baserat på pressmeddelanden från utgivare, men det krävs definitivt mer eftertanke än vad som utövas idag. För idag är många nyhetsflöden rena reklamkanaler, och det är ärligt talat lite pinsamt.