Den gångna veckan har varit riktigt långsam vad gäller nyheter – därför fokuserar vi på en lite större grej. Guild Wars 2-studion ArenaNet har sparkat två anställda efter att de bråkat med folk i spelet community. Detta har lett till att upprörda röster höjts för bättre arbetsrätt hos spelutvecklare. För att det inte ska bli allt för deppigt kommer även ett litet lästips på slutet.
Guild Wars-utvecklare sparkas efter konflikt med fans
Två anställda på Guild Wars-studion ArenaNet har fått sparken efter en ordväxling med fans på nätet, rapporterar bland annat Kotaku. Det hela började när Jessica Price skrev en tråd på Twitter om utmaningarna med att skapa personligheter för spelarkaraktärer i MMO-spel. Youtubern och Guild Wars 2-fanet Deroir svarade att han inte höll med om Price argument, varpå Price svarade att hon inte uppskattar när andra säger åt henne hur hon ska göra sitt jobb.
Today in being a female game dev:
"Allow me–a person who does not work with you–explain to you how you do your job." https://t.co/lmK0yJWqGB
— Jessica Price (@Delafina777) July 4, 2018
Ordväxlingen tog fart och snabbt krävde många att Price skulle straffas eller sparkas och hon kallades för bland annat ”skrikande SJW-barn” och ”. Man gav sig även på Peter Fries, en kollega som försvarade Price.
I torsdags fick Jessica Price och Peter Fries sparken från ArenaNet.
”Deras attacker mot communityt var oacceptabla. På grund av dem är de inte längre en del av företaget”, skriver ArenaNet-chefen Mike O’Brien i ett inlägg på det officiella Guild Wars 2-forumet.
Attackerna mot Price och Fries slutade inte när de fick sparken. Båda två har fortsatt trakasserats på Twitter.
Niklas tankar: Att sparka två anställda för att de bråkar med communityt – oavsett hur onödiga kommentarerna må ha varit – sätter ett skrämmande exempel för inte bara ArenaNet, utan för hela branschen. Om högljudda ”gamers” kan få folk sparkade genom att starta drev och syssla med trakasserier, hot och koordinerade attacker har arbetarrätten fallerat totalt. ArenaNet har hanterat situationen uruselt, och förtjänar all badwill de förhoppningsvis får för det här.
Om det kommit något positivt alls ur det här så är det att jag på många ställen återigen sett röster höjas för att stärka arbetarrätten för dem som jobbar med spel. Det känns som att det är dags för branschen att organisera sig fackligt – på riktigt.
Lästips: Todd Howard om Starfield och nästa generations spel
Det har varit en långsam nyhetsvecka så här mitt i sommaren, men vi slänger in ett litet lästips. När Bethesda-chefen Todd Howard pratade om deras kommande spel Starfield på E3 sa han det ett ”nästa generationens spel”. Nu har han utvecklat det hela i ett snack med Eurogamer.