Värmen har äntligen lagt sig och det är dags att tänka på val och andra hemskheter. I spelvärlden har råkat Steam avslöja sin nya streamingtjänst av misstag, EA:s jättelånge designchef Patrick Söderlund har slutat – och ett 25 år gammalt Dice-spel ska äntligen få se dagens ljus. Här är veckans spelnyheter.
Steam släppte streamingtjänst – av misstag
Steam.tv. Så heter streamingtjänsten som Valve tänker tävla med Twitch, Youtube och Mixer med. Under fredagen gick tjänsten live, och sände då gruppspelet i världens största Dota 2-tävling, The International. Men det hela var ett misstag. Steam.tv skulle bara ha testats internt, men gick live för alla istället, säger Valve till Cnet.
Till skillnad från den nuvarande möjligheten att streama spel direkt i Steam har Steam.tv ett Twitch-liknande interface, och i Cnets skärmdumpar framgår det att det går att bjuda in vänner att titta på streams tillsammans och chatta i separata rum. Tjänsten ska också ha inbyggd röstchatt.
Valve säger i sitt uttalande till Cnet att det som av misstag gick live var ett test inför huvudeventet i The International, som spelas denna vecka.
Niklas tankar: Om alla och hens farmor ska ha en egen spelbutik idag, varför inte även en streamingtjänst? Även om Twitch fortfarande är herre på täppan så kan man inte helt bortse från vare sig Microsofts Mixer eller Youtube Gaming som också är stora aktörer. Att ha egna chattrum med sina kompisar när man kollar på streams låter som en kul idé, även att kunna röstchatta med sina vänner om det man kollar på. Den som lever får se vad det blir av det, helt enkelt. Möjligtvis redan nu i veckan om det stämmer med att The International ska visas på Steam.tv.
Patrick Söderlund lämnar EA
Ett av världens största spelföretag blir av med en av sina högsta chefer. Det är EA:s designchef Patrick Söderlund som efter nästan två decennier i koncernen slutar på sin post, meddelar EA i ett pressmeddelande. Söderlund var tidigare vd för Dice, som köptes upp av EA 2006. Sedan dess har han varit chef för EA Sports, och nu senast alltså designchef för hela EA.
”Tack till Patrick – han kommer för alltid att ingå i EA-familjen”, skriver EA:s vd Andrew Wilson i pressmeddelandet.
Det är i nuläget oklart vad Patrick Söderlund ska göra härnäst – även om ett Linkedin-inlägg hintar om att det troligtvis blir något i spelbranschen – eller vem som efterträder honom på EA.
Niklas tankar: Jag minns när jag satt i samma rum som Patrick Söderlund när han intervjuades av Effie Karabuda på Aftonbladet på Comic Con för ett par år sedan, och mannen är verkligen enorm. Typ två meter lång och med en aura som fyller ett helt rum. Chefssnubbe, through and through. Samtidigt har han alltid känts mer mänsklig och faktiskt spelintresserad än många höga höns på spelföretag, och man har vant sig vid att se honom på EA:s shower på E3. Nu blir det en svensk brytning färre, men det blir spännande att se vart han går härnäst. Han lär kunna gå precis vart han vill, och pengarna behöver han knappast. Söderlund tjänade nämligen nätta 155 miljoner kronor i fjol.
Videotips: Nedlagda Dice-spelet Hardcore släpps – 25 år senare
Varje gång jag tipsar om en speltrailer här skriver jag om att vi normalt inte länkar till trailers rakt av utan en bra anledning. Men! Svenskutvecklade Hardcore är inte vilket spel som helst. Utvecklingen av det lades nämligen ned precis innan det skulle släppas – för 25 år sedan. Det var Stockholmsstudion Dice lade ner Hardcore när det var 99 procent färdigutvecklat till Amiga, Sega Mega Drive och Sega Mega-CD. Det som är extra spännande med Hardcore är att det utvecklas på faktisk Mega Drive-hårdvara.
Tyska Strictly Limited Games har tagit på sig att göra färdigt spelet och de ut det. På studion jobbar flera tidigare Dice-veteraner, och en av företagets grundare, Fredrik Liljegren.
Hardcore släpps till Playstation 4 och Vita(!) någon gång nästa år.