De senaste åren har man kunnat se en trend av spel som handlar om programmering. Från mer explicita exempel som Else Heart.Break() och Human Resource Machine till spel där det är lite mindre uttalat, som exempelvis Factorio. Och det är väl egentligen ganska självklart. Oavsett inom vilket område du skapar, så bygger du på dina egna erfarenheter. Och spelskapare kan programmera.

while True: learn() är utvecklat av Luden.io och faller i den explicita kategorin. Du sätts i rollen som en programmerare som tar på dig uppdrag från olika arbetsgivare och bygger program åt dem. Programmen är representerade av vad som bäst kan beskrivas som flödesscheman, där ena sidan spottar ut föremål i olika former och färger och andra sidan berättar hur många och vilken typ av föremål som ska hamna var. Sen är det ditt jobb att skapa en automatisk process för att sortera dem genom att placera ut noder med varierande funktioner.

Rätt så rättframt, helt enkelt. Och det är väl kanske lite av problemet. Spelet saknar något som sticker ut och gör det intressant. Det är ett mekaniskt ett helt okej pusselspel, men i övrigt är det ungefär lika intressant som våt wellpapp.

Det spelet försöker sälja in som sin “grej” är att spelet behandlar machine learning, vilket ju är en såndär ny ball grej som folk pratar mycket om. Tyvärr är utförandet på den delen det kanske sämsta i hela spelet. Vad det innebär är att istället för att placera ut en nod med en tydligt definierad funktion, placerar du ut en som har en nivå av slump inbyggd. Sen får du köra simulationer av banan för att förbättra chansen att noden gör det den ska.

Hela upplägget är så hål-i-huvudet korkat att jag inte förstår hur någon i utvecklingsprocessen kan ha tänkt att det var en bra idé. Att för det första lägga in en slumpaspekt i ett pusselspel är i sig helt vansinnigt. Att därefter tvinga spelare att trycka på en knapp och sedan sitta och vänta medan spelet gör automatiska ändringar som de inte har kontroll över, men ändå måste titta på medan de utförs i realtid, tar idiotin till en ny nivå.

While True: learn() är fortfarande i Early Access, och kommer så klart att utvecklas mer. Och de man i nuläget verkligen måste se till att göra med spelet är att lista ut vad det vill vara. Spelet verkar vilja ses som ”lärorikt”, men har egentligen för lite att göra med faktisk programmering för att fungera på det planet. Och samtidigt är det inte roligt nog att fungera som ren underhållning. Utvecklarna försöker smycka ut spelet med otaliga kattreferenser och tafatta försök till humor, men lyckas inte dölja det faktum att det är blekt, tråkigt och identitetslöst.