Det har bara gått en vecka sedan den tragiska masskjutningen på en Madden-tävling i Florida, men nu meddelar EA att man både donerar pengar till anhöriga, och anordnar ett event för att hylla communityt. Denna vecka kollar vi även på PEGI:s nya märkning för för köp i spel, och sammanfattar debatten om Avalanche-spelet Generation Zero och huruvida det influerats av konstnären Simon Stålenhag eller ej.
PEGI inför märkning för köp i spel
Organet för ålders- och innehållsmärkning av spel i Europa, PEGI, kommer att införa en ny symbol på omslagen till spel som innehåller köp i spelet. ”In-game purchases”-symbolen finns redan för digitala spel, men kommer nu alltså även att synas ute i butikerna, skriver PEGI i ett pressmeddelande.
PEGI stämplar sedan tidigare spel i Europa med en åldersrekommendation och om de innehåller exempelvis våld, sex eller fult språk.
”För en förälder som kanske inte är fullt förtegen med dataspel kan den här enkla beskrivningen på förpackningen av ett spel de funderar på att köpa tigga en reflex att hålla koll på vad som händer i spelet även efter att det köpts och getts till ett barn”, skriver man i pressmeddelandet.
Niklas tankar: Spel är oerhört komplicerat idag och ju mer klarhet i vad som ingår i ett spel man köper desto bättre. Om denna märkning leder till att fler föräldrar håller mer koll på vad deras barn spelar är det en allt igenom positiv grej, med tanke på hur stor andel av spel som erbjuder tilläggsköp idag. Tyvärr är dock det stora problemet att faktiskt få föräldrar att läsa och följa ålders- och innehållsmärkningarna.
Avalanche: Svensk medias fel att Stålenhag förknippas med Generation Zero
I juni i år visade svenska Avalanche upp sitt kommande spel Generation Zero, ett ”gerillaaction”-spel som utspelar sig i en sci fi-version av Sverige under 1980-talet. Så snart den första trailern visades upp höjdes röster om att estetiken är väldigt lik den svenske konstnären Simon Stålenhag, vars signum är just svenska 80-talsmiljöer med sci fi-inslag. Det hela skapade en del förvirring kring huruvida Stålenhag varit inblandad i projektet eller ej – vilket han inte är.
Till SVT:s Kulturnyheterna säger Stålenhag att Generation Zero är ”förvirrande likt min konst” och uppmanar Avalanche att klargöra för fansen att han inte är inblandad. Avalanche i sin tur svarar att Stålenhags verk inte använts som referensmaterial i utvecklingen av Generation Zero och att det inte föreligger ”upphovsrättsintrång eller något annat intrång i Simons rättigheter”.
I en intervju med Eurogamer menar Generation Zero-regissören Emil Kraftling att det är svenska medier som har konstaterat det som ett faktum att de inspirerats av Stålenhags verk vilket enligt honom ”helt enkelt inte är sant”.
Simon Stålenhag har på Twitter uppmanat Avalanche att förklara för fansen hur det ligger till, medan studion till Eurogamer säger att de gärna kommunicerar med honom eller hans förlag Fria Ligan direkt snarare än genom andrahandskanaler som Twitter.
Snårigt, alltså.
Niklas tankar: Jag har egentligen velat undvika den här lilla debatten, eftersom den kort och gott är ganska tramsig. Det finns uppenbara likheter mellan Stålenhags konst och Generation Zero, och jag vägrar tro att man kan jobba med artwork till spel i Sverige utan att känna till honom. Därför blir det ganska uppenbart att han, med sin ganska unika still, är en inspirationskälla. Allra enklast hade varit för Avalanche att säga att ”ja, självklart har vi inspirerats av Simon Stålenhags konst, bland många andra”, så hade man kunnat slippa all negativ och spekulativ press och fokusera på vad som ser ut att kunna bli ett kul spel.
EA donerar pengar till anhöriga efter Jacksonville-skjutningen
Madden-utvecklarna EA kommer att donera en miljon dollar till anhöriga efter skjutningen vid en tävling i spelet i Jacksonville i Florida där tre personer, inklusive skytten, miste livet och flera andra skadades. EA meddelar även på sin sajt att man jobbar på att öppna en fond som andra kan skänka pengar till.
På torsdag, den 6 september, kommer man även att livestreama ett event för att stötta och hylla Madden-communityt.
”Vi har hört från så många av er att ni vill visa offren ert stöd, och att ni vill visa att denna hemska händelse inte får begränsa oss, utan bara gör vår gemenskap starkare”, skriver EA i ett uttalande.
Det var i söndags i förra veckan som en spelare i turneringen sköt ihjäl två andra spelare och sedan sig själv. EA har sedan dess ställt in övriga kvaltävlingar i Madden Classic.
Niklas tankar: Med tanke på hur många skjutningar som sker vid publika tillställningar i USA var det egentligen bara en fråga om tid innan även spelvärlden drabbades. Att de som faktiskt utvecklar och ger ut spelet i fråga gör mer än politikernas vanliga ”thoughts and prayers” är hjärtevärmande, och visar på hur fint vår lilla hörn i populärkulturen kan vara ibland.