Det är dags nu. Denna vecka släpps Red Dead Redemption 2 och varenda spelnörd kommer att låsa in sig fram till jul. Men först kollar vi in lite nyheter. Discord har nu öppnat sin tidigare utlovade spelbutik. Dessutom har Rockstar svarat på den massiva kritik som riktade mot dem efter uttalandet om att man jobbat 100-timmarsveckor för att få klart just Red Dead Redemption 2 – och Massive menar att The Division 2 inte är politiskt trots att det utspelar sig i Washington D.C.

Rockstar svarar på kritiken mot 100-timmarsveckor

Hur många övertidstimmar har det motljuset kostat?

Nyligen hamnade utvecklaren Rockstar i blåsväder efter att en av studions grundare, den i branschen legendariske Dan Houser, i en intervju med Vulture sa att man jobbat 100-timmarsveckor för att bli klara med Red Dead Redemption 2 som släpps i veckan. Detta ledde till en debatt om arbetsförhållandena på såväl Rockstar som i spelbranschen i stort.

I veckan som gick klargjorde Houser att 100-timmarsveckorna enbart gällde den seniora delen av skrivteamet, fyra personer. Han säger i uttalandet att ingen tvingas jobba övertid, utan att det är helt upp till var och en hur mycket ”extra ansträngning” de vill lägga.

Flera andra Rockstar-anställda har också uttalat sig om sina arbetstider och hur mycket de jobbar under crunch, som perioden strax innan ett spel blir färdigt brukar kallas.

Niklas tankar: Det är bra och viktigt att Houser klargjorde att 100-timmarsveckorna bara gällde några få personer, och att övertid är frivilligt. Men! Ni visste att det skulle komma ett men, eller hur? Att för den sakens skull vifta bort kritiken mot uttalandet och mena på att allt är bra går inte. Visst, övertiden kanske är frivillig, men vad har den som har familj eller annat vid sidan av jobbet för chanser att avancera jämfört med den som ägnar all sin vakna tid till jobbet?

Det brukar sägas att spelutveckling är en passion, och att folk som håller på med det jobbar mycket för att det själva vill. Men vilken kultur är det man odlar med sådana påståenden? Som Linus skrev i sin krönika förra veckan så hör vi ofta om studior där anställda förväntas jobba oheliga mängder övertid, även på Rockstar.

Så länge branschen ser ut som den gör, hur ofta investerare förväntar sig utdelning och att spelare är vana vid att jättespelen kommer med jämna mellanrum lär inte denna kultur förändras. Men vi ser det nu allt oftare pratas om facklig organisering i branschen i USA, något som traditionellt inte sysslas med när det kommer till spel och tech. Även i fackälskande Sverige verkar anslutningsgraden vara låg. Men kanske hade det varit vettigt om vi chillade lite, lät stora projekt ta längre tid och inte jobbade mot lika snäva deadlines hela tiden. Personligen tror jag att en studio med anställda som mår bra i slutändan gör bättre spel – även om de kanske tar lite längre tid.

Discords spelbutik nu i beta

Äntligen ytterligare ett ställe att köpa spel!

En ny avdelning dök upp i Discord i förra veckan – butiken. Som utvecklarna av chattprogrammet utlovade i augusti är det nu alltså möjligt att köpa spel direkt i Discord. Spel från flertalet utgivare finns redan på Discord, och tanken är att det ska vara ett kurerat spelbibliotek snarare än en oändlig uppsjö av spel, skriver Polygon. Det kommer även att komma spel som är ”first on Discord”, som alltså innebär att de är tidsexklusiva för tjänsten.

Discords prenumerationstjänst Nitro får även en uppgradering, och de som betalar för den får tillgång till ett i nuläget runt 60 spel utan extra kostnad. Bland spelen finns This War of Mine, Soma, Inside och Psychonauts.

Niklas tankar: Jag vet att det är väldigt många som vill ha alla sina spel på Steam och ingen annanstans. Visst är det smidigt att ha allt samlat på ett och samma ställe, men konkurrens är i slutändan bra för konsumenten. Det tvingar även de bästa att vara på tårna och dessutom tänka på sin prissättning. Jag gillar Discord och använder det mycket, främst för att hänga på Svamprikets server (är du inte redan medlem kan du bli det via denna länk), och köper gärna spel där om det kommer schyssta erbjudanden. Däremot vet jag inte om biblioteket med gratisspel kommer att få mig att skaffa Nitro-medlemskap. Jag har redan spelat det mesta, och det jag inte har spelat har jag knappast tid med åtminstone nu under spelhösten.

Massive-chef: Politik i spel är en dålig affär

Det här kan väl aldrig bli politiskt – eller?

När svenska Massive Entertainment visade upp Tom Clancy’s The Division 2 fick man kritik från flera håll för att inte vilja prata om politik i samband med spelet. Anledningen till kritiken är att det postapokalyptiska onlinespelet i andra delen byter skådeplats från New York till den amerikanska politikens hjärta, Washington D.C.

Under en paneldebatt på Swedish Game Awards i Skövde i förra veckan gjorde man på nytt klart att Massive inte vill göra några politiska poänger med att regeringsagenter strider i politikens högborg för att ”rädda Amerika”.

”Det är ett universum som vi skapade för att man ska kunna utforska hur man kan vara en god människa i en långsamt döende värld. Men folk tycker om att föra in politik i det, och vi backar från alla sådana tolkningar eftersom vi inte vill ta ställning i aktuell politik.

Det är också tyvärr dåligt för affärerna, om du vill höra en ärliga sanningen… Men det är intressant, och en diskussion som vi har, och en pågående diskussion som vi för med våra spelare”, sa Massive-chefen Alf Condelius i paneldebatten, skriver Gamesindustry.biz.

Han menar att genom att undvika politiken lämnar man det öppet för spelarna att göra sina egna tolkningar, något Condelius menar är viktigt i ett spel som folk kommer att ägna otaliga timmar åt.

Niklas tankar: Det är klart att en gigantisk Ubisoft-ägd studio som Massive måste sträva mot att inte ta starka politiska ställningstaganden för att undvika att trampa potentiella kunder på tårna, det förstår jag också. Men visst känns det lite konstigt att placera regeringsagenter i aktiv eldstrid runt ett kraschat Air Force One och säga att det är helt opolitiskt, särskilt i det prekära politisk läge som USA befinner sig i just nu. Samtidigt är Massive en svensk studio på betryggande avstånd från vansinnet på andra sidan Atlanten, men visst är det lätt att förstå frustrationen hos amerikanska spelkritiker när de får höra att var och en får göra sin egen tolkning. Det ska hur som helst bli väldigt intressant att se hur man tacklar att The Division 2 utspelar sig i Washington D.C. Kommer vi få slåss mot en ultrabiffig amerikansk president som knarkar nanosteroider? Eller just ja…