Förra veckan nåddes vi av nyheten att en av de största nedskärningarna i branschen på länge kommer att göras på Activision Blizzard. Runt 800 väntas få sparken trots rekordomsättning för jätteutgivaren. Sedan tar vi stämningarna mot Fortnite och andra spel för danser som använts utan lov ett varv till, och vi avslutar med en trailerkavalkad från senaste Nintendo Direct.
Activision Blizzard sparkar 800 – trots rekordår
Runt 800 anställda, eller 8 procent av den totala arbetskraften, får lämna utgivaren Activision Blizzard – trots att företaget rapporterar en rekordomsättning på 7,5 miljarder dollar för 2018. I ett pressmeddelande i samband med årets fjärde kvartalsrapport säger vd:n Bobby Kotick sa att jätteutgivaren ”ännu en gång nådde rekordresultat under 2018”, men att företaget ska omorganisera eftersom de inte nådde sina mål och sätter lägre mål för 2019, rapporterar flera medier. Det är främst personer utanför själva spelutvecklingen som kommer att sägas upp, medan man säger att man planerar att utöka utvecklarsidan för serier som Call of Duty.
Enligt källor till Kotaku ska nedskärningarna drabba utgivaren Activision, samt stora studiorna Blizzard och King, och även mindre utvecklare som High Noon.
I en telefonkonferens med investerare säger styrelseordföranden ordföranden Collister Johnson att Blizzard inte kommer att släppa något nytt storspel under 2019. Däremot kommer årets Call of Duty att återigen ha en solokampanj.
Niklas tankar: 800 anställda är väldigt många anställda, särskilt efter ett år med rekordhög omsättning. Jag är såklart medveten om att det funkar som så att om man inte når målen så har man misslyckats, oavsett hur hög omsättningen är. Men man kanske kunde tänka att man inte skulle sätta astronomiskt höga mål? Fast hur skulle då aktieägarna kunna fortsätta se fram emot evig exponentiell ökad omkastning? För så måste det ju vara, cashen måste in. Nej, fyfan. Det lär pratas med om det här på Svampriket framöver, men tills dess rekommenderar jag dessa många kloka och arga ord signerade Patrick Klepek på Waypoint som sammanfattar situationen bra.
Carlton-dansen inte skyddad – Ribeiros stämning kan ogillas
Skådespelaren Alfonso Ribeiro kan inte upphovsrättsskydda Carlton-dansen som han gjorde populär i tv-serien Fresh Prince in Bel Air. Det har amerikanska upphovsrättsmyndigheten beslutat sedan Ribeiro skickat in en ansökan om att skydda dansen. Han har stämt både Take-Two Interactive och Epic Games för användandet av dansen i NBA2K18 och Fortnite, de förstnämnda har yrkat för att stämningen ogillas på grund av att upphovsrättsansökan avslogs, rapporterar Polygon.
Ribeiros advokat, som också företräder 2 Milly som även han har stämt Epic för dansen Milly Rock i Fortnite, säger till New York Times att han tänker be upphovsrättsmyndigheten att ompröva sitt beslut.
Niklas tankar: Det verkar inte lätt att skydda dansmoves, det är ett som är säkert. Hela koreografier verkar vara en sak, men ett enskilt move eller steg är enligt upphovsrättsmyndigheten att likna vid en fras eller en mening, alltså svårt. Det är dock problematiskt att stora spelskapare kan ”låna” så friskt utan att behöva betala en krona. Det schyssta, även om det inte är tvingande, är ju att erbjuda skapare av danser eller annat en slant för det de gjort.
Höjdpunkterna från veckans Nintendo Direct
Nintendo höll en så kallad Direct i veckan, och den var överraskande välfylld. Om du inte orkar kolla in hela sändningen ovan, kommer här ett par höjdpunkter.
Super Mario Maker 2 kommer till Switch i juni
Fire Emblem: Three Houses försenas till 26 juli
Platinum Games släpper Astral Chain 30 augusti
The Legend of Zelda: Link’s Awakening i ny version till Switch
Äntligen kan jag börja att avveckla min Game Boy-samling. Mega Man 10 till PS 4, De flesta Zelda-versionerna börjar finnas tillgängliga på modernare plattformar och inte inne i en ”emulator”-app som man ”hyr” utan i stand-alone spel. Nu hoppas jag på att Twilight Princess, Majora’s Mask och Windwaker dyker upp i Switchen också så kan jag börja sälja av lite konsoler….