Vi verkar inte bli kvitt larmen om orimlig övertid och dåliga arbetsförhållanden på stora spelstudior. Denna vecka är inget undantag då både Epic och Netherrealms verkar ha behandlat anställda dåligt. Men på Respawn verkar det åtminstone på ytan vara något bättre. Det snackas dessutom mycket om nya konsoler nu för tiden – men nya Switch-versioner verkar vi få vänta på.
Fortnite- och Mortal Kombat-utvecklare larmar om intensiv crunch
Rapporterna om crunch och dåliga arbetsförhållanden på stora spelstudior fortsätter. Nyligen har anställda på såväl Fortnite-utvecklarna Epic Games och Mortal Kombat-studion Netherrealms larmat om att de måste jobba långa veckor med höga krav.
Världens just nu mest populära spel, Fortnite, uppdateras ofta, men i en lång granskning signerad Polygon säger flera källor att det går ut över de anställda. Så många som 100 personer i teamet jobbar enligt artikeln 70-timmarsveckor, och vissa måste jobba så mycket som 100 timmar i veckan för att möta den förväntade uppdateringstakten.
”Allt måste göras direkt. Vi får inte lägga tid på någonting. Om något går sönder – säg ett vapen – kan vi inte bara stänga av det och fixa det i nästa patch. Det måste fixas direkt, samtidigt som vi jobbar på nästa veckas patch. Det är brutalt”, säger en av källorna till Polygon.
Epics ledning ska flera gånger ha skickat ut påbud om att övertid är frivilligt och inte får krävas av arbetsledare, men källorna säger till Polygon att det inte har haft någon direkt effekt på golvet.
Efter rapporten om crunch hos Epic har flera tidigare anställda på Mortal Kombat-studion Netherrealms på Twitter och för PC Gamer vittnat om liknande situationer. De flesta anklagelserna gör gällande flera år sedan, under utvecklingen av Mortal Kombat 9 och X, men 100 timmar långa arbetsveckor och låga löner för frilansande utvecklare är några av sakerna som kommit fram.
Netherrealm och utgivaren Warner Bros. Interactive har i skrivande stund inte kommenterat anklagelserna.
Niklas tankar: Nu tar vi det här en gång till – fixa er skit, spelbranschen! Självklart finns det många studior där crunch och övertid inte förväntas, men det börjar bli lite deprimerande att behöva skriva de här texterna gång efter annan. Men ska man se det från den ljusa sidan pratas det mer om de här problemen – som funnits länge – nu än någonsin tidigare och vi kan bara hoppas att en förändring är på väg. Fackliga initiativ som Game Workers Unite verkar växa så det knakar, och förhoppningsvis kan det vara en väg mot bättre arbetsförhållanden för dem som jobbar med att skapa spel. Branschen är full av så många smarta människor, och omsätter så oerhört mycket pengar att det borde vara långt ifrån omöjligt att lösa det här.
Apex Legends uppdateras långsammare – för att undvika crunch
Medan Epic-anställda jobbar övertid för att kunna uppdatera spelet ofta säger sig Apex Legends-studion Respawn Entertainment ta det lugnare för att undvika crunch. I en paneldiskussion på spelmässan Gamesbeat Summit i Los Angeles säger Respawn-chefen Vince Zampella att studion ska fokusera på säsongsbetonade uppdateringar, spelförbättringar och att undvika att de anställda jobbar för mycket. Något som upprepas av spelet exekutive producent Drew McCoy som i ett blogginlägg skriver att ”målet är inte, och har aldrig varit, att patcha eller uppdatera med nytt innehåll varje vecka”.
”Vårt långsiktiga mål är att se till att Apex Legends alltid känns levande, med fokus på kvalitet på innehållet snarare än nyheter och snabbhet. Samtidigt vill vi bibehålla vår kultur som utvecklingsteam och undvika crunch som snabbt kan leda till utbrändhet eller värre”, skriver McCoy i inlägget.
Battle royale-spelet Apex Legends – som nådde 50 miljoner spelare första månaden – har fått kritik från fans och spelkritiker för att det är bristen på nytt innehåll som ligger bakom att spelet dalat i popularitet på Twitch.
Niklas tankar: Det är inte ofta man hör om ett lite mindre team som håller nere tempot när deras spel blir viral jättesuccé. Snarare brukar det vara tvärt om – att man tar sig vatten över huvudet när man försöker göra allt på en och samma gång. Därför känns det uppfriskande att cheferna på Respawn säger att de vill undvika crunch. Nu är det såklart svårt att veta om det faktiskt inte crunchas på Respawn, eller om det mest är spel för galleriet. Men det låter ju bättre än 70-100-timmarsveckor åtminstone.
Nintendo: Ingen ny Switch visas på E3
Efter rykten om att Nintendo skulle visa en ny, billigare, variant av sin populära Switch på årets E3-mässa har företaget nu själva gått ut och dementerat det hela.
”Generellt sett jobbar vi alltid på ny hårdvara och kommer att berätta när vi kan sälja den. Men vi har inga planer på att presentera den på årets E3 i juni”, säger NIntendos högste chef Shuntaro Furukawa till Bloomberg.
I artikeln bekräftar Furukawa även att Nintendo avtalat med Tencent om att tillsammans börja sälja Switch i Kina – där spelkonsoler tidigare inte fått säljas.
Niklas tankar: Det ryktas om att Nintendo har både en billigare och en dyrare och mer avancerad variant på Switch på g, och det är knappast någon högoddsare att sådana faktiskt kommer vart det lider. Men vi verkar få vänta ett tag till på information om vad det kan vara. Helt okej med mig, min Switch funkar precis som den ska, och ju längre jag kan ha den utan att behöva känna att jag har den ”sämre” varianten, desto bättre.
Här har jag surat på att det inte uppdateras nog i Apex men när de kommer med den där förklaringen så gick det plötsligt från en nackdel till en fördel. Fan va bra.