Hej hej hallå dagboken! Nu är Niklas tillbaka igen, efter att Siri under några veckor visat var skåpet ska stå. Stort tack, Siri! Men vet ni vad? Sommartorkan börjar så smått närma sig sitt slut, och det trillar faktiskt in en hel del nyheter. Denna vecka kollar vi på att Ninja lämnar sina 14 miljoner följare på Twitch för att börja streama på Mixer, att Roblox nu är större än Minecraft – och att E3 råkade läcka 2 000 journalisters personliga uppgifter.
Världens största streamer blir Mixer-exklusiv
Tyler ”Ninja” Blevins är ett av de största namnen inom Fortnite, och med 14 miljoner följare är han den överlägset största streamern på Twitch. Nu lämnar han plattformen för att bli exklusiv för Microsofts streamingtjänst Mixer. Det meddelade Blevins i ett klipp på Twitter under veckan som gick.
The next chapter,https://t.co/lvn9KBjEYq pic.twitter.com/tljVgyM3bG
— Ninja (@Ninja) August 1, 2019
”Jag vet att det här kommer som en chock för många av er, men från och med idag kommer jag att streama exklusivt på Mixer”, säger han i videon. ”Det är samma jag, bara en annan plattform.”
I ett pressmeddelande utvecklar Blevins och skriver att:
”Mina gamingrötter började i Halo, så att jobba med Microsoft och gå över till Mixer känns som ett naturligt nästa steg.”
Kontraktets detaljer, som längden på exklusiviteten och hur mycket pengar det rör sig om, är ännu okända, rapporterar Vice Games.
Niklas tankar: Fortnite fortsätter alltjämt att vara en jättegrej, och Ninja att vara en jättestreamer. Att lämna 14 miljoner Twitch-följare för att börja om från scratch på en ny tjänst lär innebära att Ninja får ett ganska så fett arvode. För dem som tittar på hans streams gör det här ju i praktiken precis noll skillnad – men jag gissar ändå att många lär bli arga för att de tvingas skriva en annan url i sökfältet än twitch.tv. Lex Epic Games Store, liksom.
Roblox når 100 miljoner aktiva spelare – nu större än Minecraft
100 miljoner. Så många aktiva spelare har onlinespelet Roblox nått, rapporterar Eurogamer. Roblox är nu större än Minecraft, som enligt ägarna Microsoft hade 91 miljoner aktiva spelare i mars i år.
Trots mängden spelare skrivs det ganska lite i spelkretsar om Roblox, som är ett free to play-onlinespel där användare kan skapa sina egna världar och upplevelser och ladda upp på spelets officiella sajt. Spelet finns till dator, Xbox One och mobil. Enligt spelets utvecklare, Roblox Corp, har över 15 miljoner upplevelser skapats av spelarna, som främst är barn och ungdomar.
Niklas tankar: 100 miljoner spelare, och jag förstår ingenting. I helgen hade vi besök av svågern med familj, två sönder på 9 och 7 år. Medan den äldste älskar Minecraft, är det bara Roblox som gäller för lillbrorsan. När det inte spelas, så går videor på Youtube på paddan i princip non stop. De har båda försökt visa och förklara för mig vad Roblox går ut på, men de går inte in i mitt 35-åriga huvud. Det är kaotiskt och märkligt och till synes omöjligt att sätta sig in i. Om man inte är någon av de 100 miljoner(!) barn och ungdomar som inte verkar ha några problem med det, vill säga. Imponerande!
E3 läckte 2 000 journalisters uppgifter
Ett dokument med namn, adresser, telefonnummer och andra uppgifter till över 2 000 journalister, analytiker, youtubers och andra content-skapare låg tillgängligt för vem som helst att ladda ner från spelmässan E3:s sajt i förra veckan, rapporterar bland andra Kotaku.
Det var journalisten Sophia Narwitz som på sin Youtube-kanal först uppmärksammade att filen fanns för nedladdning under länken ”Registered Media List”. När man klickade på den nådde man alltså alla registrerade uppgifter om över 2 000 personer som besökte årets E3-mässa.
Narwitz publicerade sin video i tron om att E3-arrangörerna raderat filen från sajten, men en cachad version av den gick fortfarande att nå, vilket gjorde att dokumentet fick spridning. Minst två personer säger till Kotaku att de blivit uppringda av någon som fått tag på dokumentet.
The Entertainment Software Association, ESA, säger till Kotaku att de raderade filen med kontaktuppgifterna så fort de fick reda på att den fanns tillgänglig på sajten.
Niklas tankar: Det här är… Inte alls bra. Enligt Kotaku har många på listan, särskilt frilansjournalister, använt sina hemadresser och privata telefonnummer när de registrerat sig för mässan. Om du följer spelbranschen vet du precis som jag att spel-”fans” många gånger inte är världens mest sympatiska släkte, och hot- och trakasserirörelsen Gamergate har inte många år på nacken. Det är riktigt pinsamt att ESA inte är bättre på att skydda uppgifter om dem som ska täcka deras allt mindre relevanta mässa. Uruselt, rent ut sagt!