Coronasmittan håller alltjämt världen i ett järngrepp, och precis som många andra så jobbar många spelutvecklare hemifrån, och produktionskedjor är allvarligt påverkade. Det visar sig inte minst i att ett av årets största släpp, The Last of Us Part 2, skjuts på framtiden. Men istället för att sörja det kan vi glädja oss över att det verkar som att Nintendo går all in på remakes av klassiska Mario-spel i år för att fira att han fyller 35.
Remakes och nya spel när Mario firar 35 år
Det har varit ganska tyst om vilka spel Nintendo har på gång till Switch i år, men nu verkar saker och ting ha klarnat åtminstone lite granna. Nya läckor gör gällande att Marios 35-årsjubileum ska firas med både nya spel – och nya versioner av gamla klassiker. Källor säger till VGC och Eurogamer att det specifikt rör sig om nyversioner av Super Mario 64, Super Mario Sunshine och Super Mario Galaxy. Ryktena ska senare även ha bekräftats av ytterligare källor.
Vad gäller nyare spel ska en deluxe-version av Wii U-spelet Super Mario 3D World vara på gång till Switch, samt att ett helt nytt Paper Mario-spel är under utveckling. Det sistnämnda ska enligt Venturebeat gå tillbaka till seriens rötter på Nintendo 64 och Gamecube, snarare än att fortsätta i samma spår som de mindre omtyckta senare spelen till 3DS och Wii U.
Nintendo har svarat med att de inte kommenterar rykten och spekulationer. Det är i skrivande stund även oklart när och hur dessa spel ska släppas eller hur de kommer att se ut, men det kan mycket väl bli något som presenteras i en Nintendo Direct i anslutning till det nu inställda E3.
Niklas tankar: När den första läckan som gjorde gällande denna jättelika Mario-fest kom lät det nästan för bra för att vara sant. Man att nu kunna se bekräftelser från flera håll gör att till och med denna skeptiska nyhetsskribent vågar hoppas på något riktigt häftigt. Med nyversioner av de stora 3D-spelen finns de flesta av Mario-spelen till Switch, och Nintendo är ett steg närmare att samla hela sin stora spelskatt på en och samma konsol. Spelmässigt spelar jag helst Super Mario Galaxy igen, samt ett nytt Paper Mario, men rent tekniskt är jag mest nyfiken på vad man väljer att göra med kultklassikern Super Mario 64. Detta kommer även extra lägligt när man har en son som så smått börjar intressera sig för tv-spel och har Super Mario Odyssey som absoluta favorit.
The Last of Us Part 2 skjuts upp tills vidare
Den som väntat på uppföljaren till The Last of Us får fortsätta med det. Efter att redan ha flyttats fram till maj i år har det nu skjutits upp tills vidare, meddelade utvecklarna Naughty Dog på Twitter under veckan som gick. I uttalandet skriver man att The Last of Us Part 2 visserligen är i princip färdigt, men att den rådande coronapandemin gör det omöjligt att få spelet i fansen händer.
A message from us about the delay of The Last of Us Part II: pic.twitter.com/aGsSRfmJ8a
— Naughty Dog (@Naughty_Dog) April 2, 2020
”Vi vill se till att alla kan spela The Last of Us Part 2 samtidigt och försäkrar att vi gör allt för att leverera den bästa upplevelsen till alla. Detta innebär att försena spelet tills vi kan lösa logistikproblemen”, skriver Naughty Dog.
Även Marvel’s Iron Man VR, som skulle ha släppts den 15 maj, skjuts på framtiden.
Niklas tankar: Vi börjar nu se den reella effekten av coronapandemin på spelbranschen. Mindre spel kan nog mycket väl göra succé som helt och hållet digitala släpp, men när det gäller årets stora blockbusters är det nog nödvändigt att samköra digitala och fysiska exemplar. Jag är övertygad om att människor med smarta sifferhjärnor har kommit fram till att man tjänar mer pengar på att skjuta på spelet än man hade fått i goodwill på att dela på släppen. Det är såklart tråkigt att behöva vänta ännu längre på ett såpass efterlängtat spel, men vi har som samhälle långt större problem än så just nu. Se det som ett tillfälle att plocka upp något annat, nytt eller gammalt, istället. Ett bra spel är ett bra spel, oavsett om det släpps i maj eller till hösten.
Källor: Borderlands 3-utvecklare snuvas på bonusar trots försäljningssuccé
Anställda på Gearbox Software ser ut att bli utan utlovade royalty-bonusar för Borderlands 3, enligt källor till Kotaku. Detta trots att spelet enligt utgivaren 2K har sålt väldigt bra sedan det släpptes i höstas och att serien kallats ”en miljardfranchise”. Totalt sex källor har för Kotaku berättat att Gearbox-chefen Randy Pitchford i ett möte sagt att bonusarna skulle bli lägre än väntat, och att den som inte är nöjd med det är välkommen att sluta. Företagsledningen ska ha lovat flera anställda som Kotaku pratat med sexsiffriga bonusar efter att Borderlands 3 släpptes, men enligt Pitchford är detta inte möjligt eftersom spelet kostat mer än väntat att utveckla, att studion har växt och att deras beräknade lönekostnader varit fel.
Gearbox betalar mindre än genomsnittslönen i branschen, enligt Kotaku, något som normalt vägs upp av ett omfattande bonusprogram. Studion har tidigare varit inblandad i en rättsfall där en före detta advokat på Gearbox i en stämning menade att Randy Pitchford 2016 tagit emot en bonus på 12 miljoner dollar, som dock inte ska ha tagits ur den del som är ämnad åt de anställda.
I en kommentar till Kotaku säger ledningen för Gearbox att bonusarna ska komma att möta förväntningarna under kommande kvartal.
Niklas tankar: Det här är knappast de första oegentligheterna det rapporterats om på Gearbox, och Randy Pitchford verkar vara allt annat än en sympatisk chef. Det kan vara lätt att avfärda bonusar som just det, bonusar ovanpå lönen, men när det är något som kanske är en stor del av anledningen att man tar jobbet, och något man förväntar sig när man planerar sin privatekonomi – ja då blir det problem när den uteblir. Vi hoppas att de anställda på Gearbox till slut kompenseras enligt vad de blivit lovade.