Om ett spel verkar för billigt för att det ska vara sant, så är det nog något fuffens på gång. I veckan meddelade den ofta kritiserade spelbutiken G2A att man sålt stulna spelnycklar, och ska betala tillbaka tiofalt. Denna vecka fortsätter det även gå dåligt för Doom Eternal. Men vad gör väl det, för snart skapar spelen nog sina egna spel, och först ut är en AI-skapad version av Pac-Man.
G2A medger försäljning av stulna spelnycklar
Spelbutiken G2A, som säljer billiga spelnycklar med otydligt ursprung, har medgett de har sålt nedladdningskoder som kommit till på illegal väg. Detta efter att i flera år ha nekat till påståenden att sådana koder säljs på deras plattform, skriver Eurogamer. I fjol gick G2A ut med löftet att betala tillbaka tiofalt till utvecklare om det kom fram att illegala nycklar sålts på deras sajt. Ett år senare har en intern utredning kommit fram till att så varit fallet, skriver G2A i ett blogginlägg.
Det rör sig om 198 nycklar till Factorio, som utvecklarna Wube Software larmat G2A om. Wube kommer därför att få en kompensation på knappt 40 000 dollar.
G2A lägger i sitt blogginlägg inte upp någon plan för att stoppa försäljningen av stulna nycklar. De skriver att de framöver kommer att kompensera utvecklare om det bevisas att fler sådana säljs på deras sajt, men alltså inte tio gånger värdet, som tidigare.
Niklas tankar: G2A och andra aktörer på den ”grå marknaden” har varit ett horn i sidan för utvecklare i många år, och nu har alltså en av de största medgett att de sålt stulna nycklar. De verkar dock inte särskilt ångerfulla eftersom de inte ens ber om ursäkt i sitt inlägg, utan verkar tycka att de gjort rätt för sig genom att betala tillbaka de 40 000 dollarna och att det är bra sen. Det är viktigt att veta att om man köper en av dessa nycklar så bidrar man till en marknad där utvecklare får väldigt lite eller inget betalt alls för sina spel. Om ett pris verkar lite för bra för att vara sant – ja, då är det nog det.
Doom Eternal slopar kritiserat fuskskydd
Doom Eternal fick nyligen sin första större uppdatering, med starkare versioner av fienderna och nya levlar att tjäna in. Men i PC-versionen även ett fuskskydd i form av Denuvo Anti-Cheat. Skyddet installeras på systemnivå och går därför varken att stänga av, eller välja bort, något som ledde till skarp kritik mot spelets utvecklare och utgivare. Högljudda protester hördes på nätet och Doom Eternal recensionsbombades.
I förra veckan meddelade spelets exekutive producent Marty Stratton därför på Reddit att man kommer att plocka bort Denuvo Anti-Cheat i nästa uppdatering av PC-versionen, skriver Eurogamer.
”Trots våra bästa intentioner, har feedback från spelarna gjort det klart att vi måste se över hur vi går till väga med fuskskydd. Därmed kommer vi att ta bort fuskskyddet ur spelet i och med nästa PC-uppdatering”, skriver Stratton.
Riot Games succéspel Valorant kritiserades nyligen för ett liknande fuskskydd, men till skillnad från det menar Denuvo att deras skydd bara går igång när Doom Eternal körs, inte så fort datorn startar.
Niklas tankar: Doom Eternal går från klarhet till klarhet! Nyligen bröt Id med kompositören Mick Gordon, och nu det här. Det kan inte vara lätt att ro skeppet som är ett sådant mastodontprojekt som Doom Eternal, men lite av de här grejerna känns som att man borde kunnat lösa på bättre sätt. Jag blev som bekant rätt besviken på spelet i sig, men dessa grejer strör lite extra salt i såren. Det är aldrig kul att se ett spel tappa så mycket förtroende hos spelarna på kort tid.
AI återskapade Pac-Man på 40-årsdagen
I fredags var det 40 år sedan Namco började testa Pac-Man i arkadhallar i Japan. Bandai Namco firar den gula puckens 40-årsdag hela året, men själva födelsedagen uppmärksammade Grafikkortstillverkarna Nvidia genom att låta en AI återskapa originalspelet från grunden – bara genom att ”titta” på det.
”Vi tränade den här artificiella intelligensen med 50 000 Pac-Man spel, utan att den faktiskt såg något av koden eller något annat – bara pixlarna som kommer ur spelmotorn. Den såg spelet precis som en människa gör”, sa Rev Lebaredian, direktör för simulationsteknologi på Nvidia, på en pressträff i veckan, skriver Polygon.
Det är första gången som AI:n, som Nvidia kallar GameGAN, har återskapat ett spel på egen hand. GameGANs ”träning” tog fyra dagar och den skapade spelet bara med hjälp av det som visas på skärmen och de knapptryckningar som görs för att styra spelet, skriver Nvidia i ett blogginlägg.
Nyfiken på hur ser ut? Kolla in videon ovan där någon spelar AI:ns återskapade Pac-Man.
Niklas tankar: 1. Kul och coolt! 2. Läskigt.