Ny vecka, nya grejer om nya konsoler. Denna gång var det dock en riktig besvikelse Microsoft rullade ut, när man i mångt och mycket glömde bort att visa gameplay när man lovat att visa gameplay. Men, vi har många månader kvar till konsolerna släpps och tills dess kan vi imponeras av Animal Crossings försäljningssiffror och skaka lite på huvudet åt bråket kring musiken i Doom Eternal.
Doom Eternal-kompositören och Id Software går skilda vägar
Mick Gordon heter den hyllade kompositören av musiken till 2016 års hyllade nyversion av Doom. Han har sedan dess gjort musiken till bland annat samtliga nya Wolfenstein-spel och nyversionen av Prey, och därmed varit tätt förknippad med utgivaren Bethesda. Men relationen har kallnat, och samarbetet ser av allt att döma ut att vara till ända.
Here's a comparison between the original BFG Division from Doom 2016's official soundtrack (left) vs. the BFG 2020 remix on Eternal's soundtrack from today (right).
Notice how the wavelengths in BFG 2020 form a nearly perfectly straight bar vs. the original with more definition pic.twitter.com/TCJRdOe1Yf
— Doominal Crossing goes to the MOOOOOOOON (@DoominalCross) April 19, 2020
Det hela började för ett par veckor sedan när fans på Twitter påpekade att mixningen av vissa av spåren på soundtracket till Doom Eternal inte var lika välgjord som den till föregångarens musik. Mick Gordon svarade då att han bara mixat en handfull av spåren på soundtracket, och att han inte hade gjort det på det sättet. Efter detta blev den som faktiskt mixat spåren, spelets ljuddesigner Chad Mossholder, trakasserad och påhoppad på nätet av arga fans.
I förra veckan skrev så Doom Eternals producent Marty Stratton ett långt och ingående öppet brev på Reddit där han ger Ids syn på saken och förklarar Gordons begränsade närvaro på soundtracket. Enligt Stratton försenades soundtracket eftersom Gordon inte lämnade in sin musik i tid vilket ledde till att Id tvingades använda delar av musiken från spelet, som är mer komprimerad än det var tänkt till det fristående soundtracket.
Även om Stratton hyllar Mick Gordons musikaliska förmåga, avslutar han det långa brevet med att skriva att Id inte anlitar honom för Doom Eternals kommande DLC.
Niklas tankar: Snacka om stökigt! Det om för oss vanliga dödliga kan låta som bagateller är såklart för dem som jobbar med, och är väldigt intresserad av, ljud jätteviktigt. Att som kompositör höra sina alster mixas på ett sätt man inte alls håller med om måste vara hemskt, samtidigt som det som beställare är frustrerande att inte få musiken i tid. Oavsett vad så kan vi alla vara överens om att ljuddesignerna Mossholder, som haft den komprimerade spelmusiken att arbeta med, inte förtjänar det spott och spe han tvingats uthärda den senaste tiden. Fy på er, ”fans på internet”!
Animal Crossing: New Horizons snabbast säljande spelet på Switch
Det släpptes samma dag som Doom Eternal ovan, och precis innan många länder låstes ner på grund av coronapandemin. Nu har Animal Crossing: New Horizons till Nintendo Switch sålts i 13,4 miljoner exemplar under de första sex veckorna. Det var inte bara det bäst säljande konsolspelet i mars, utan är nu årets mest sålda spel näst efter Call of Duty: Modern Warfare, skriver Business Insider.
Animal Crossing är även det snabbast säljande spelet till Switch – och slår till och med The Legend of Zelda: Breath of the Wilds och Super Mario Odysseys öppningssiffror. Spelet såldes i 11,7 miljoner exemplar under de första 11 dagarna, alltså över en miljon om dagen.
länk: https://kotaku.com/over-11-million-units-of-animal-crossing-new-horizons-1843307984
Niklas tankar: Jösses! Jag visste att Animal Crossing skulle bli stort, men kunde på förhand aldrig gissa hur stort. Men siffrorna borde egentligen inte överraska med tanke på att Animal Crossing är det enda man ser så fort man ger sig ut på Twitter. Det är det första spelet i serien jag själv köpt på släppdagen, och på Svamprikets Discord är det utan tvekan det mest omtalade spelet just nu. Det är också ett väldigt bra spel, och förtjänar alla framgångar.
Microsoft visade upp nästa generations spel
Som utlovat för ett tag sedan sände Microsoft i veckan som gick en Inside Xbox-show för att visa upp gameplay från spel på nästa konsol, Xbox Series X. Det blev alltså första gången det visades hur spel kommer att se ut på nästa generations konsoler, med brasklappen att spelen som visades upp även släpps på nuvarande generations konsoler. En rad spel, som går att se i videon ovan, visades upp, bland annat Assassin’s Creed: Valhalla. Strax efter sändningen höjdes röster om att det som målades upp som gameplay på nästa generations konsoler faktiskt inte innehöll särskilt mycket gameplay alls, utan mest stämningssättande sekvenser. Särskilt mycket kritik för att inte visa hur spelet spelas fick Assassin’s Creed: Valhalla och spelets regissör, Ashraf Ismail, medgav senare på Twitter att tittarna förtjänade mer.
Förra veckans Inside Xbox innehöll endast tredjepartsutvecklade spel, av vilka flera även släpps till Playstation 5. Förstapartstitlar som Halo Infinite och Senua’s Saga: Hellblade 2 visas först i juli.
Niklas tankar: Med jämna mellanrum ser jag åsikten att en speltrailer alltid borde innehålla gameplay, men jag tillhör dem som också uppskattar en riktigt fet stämningssättande cinematisk trailer. Men när man har trummat upp en sändning med ”first look at Xbox Series X gameplay”, ja då kan man inte sedan helt sonika strunta i att visa gameplay från en stor del av spelen man visar. Assassin’s Creed är det värsta exemplet här, men inte det enda. Såväl tungt Alien-inspirerade Scorn som skräckisen The Medium verkade ha missat vad sändningen målats upp som. De spel som faktiskt visades gameplay från var så tajt klippt och regisserat att det var svårt att få en bild av hur de faktiskt är att spela. Nä, ge oss längre demonstrationer med riktiga människor som faktiskt spelar spelen. Då blir det även lättare att förstå hur de kommer att se ut på nästa generations konsoler. Bättre lycka nästa gång, Microsoft!