Det händer ungefär en eller två gånger per år att jag svär högt över att det inte görs mer kvalitativa actionbetonade spel under Games Workshops Warhammer 40k-licens. Jag var inte överförtjust i vare sig Space Marine eller Space Hulk: Deathwing men håller ändå det som en absolut sanning att 40k-universumet besitter nördvärldens absolut mest kittlande och rika skatt av lore och möjligheter till alla former av spel. Det är kort och gott min favortivärld, trots att jag lade ner figurmålandet för många år sedan.
Föreställ er då hur lyrisk jag blir när jag igår fick se teasertrailern för Fatsharks kommande titel Warhammer 40 000: Darktide. En blygsam men stämningsfull teaser på 1 minut och 35 sekunder förbereder oss på ett köttigt spel med väldigt mycket fiender att ha ihjäl likt Fatsharks tidigare Vermintide. Fyra spelare med gissningsvis olika roller och bestyckning ska samarbeta mot datorstyrda horder av fiender, fast denna gång minus råttmänniskor och svärd och istället högkalibriga rymdkarbiner och… ja, vad mer?
Jag är långt från en expert på detta ämne, det ska kejsaren veta. Men jag kan nog tillräckligt och kan läsa mig till resten för att här försöka mig på att tyda trailern och försöka breda ut lite kring storyn runt det och försöka se vad vi kan ha att förvänta oss av detta. Och så ska jag erkänna att jag har ett enormt behov att bara få tänka högt om det här spelet från första stunden jag såg det.
I inledningen av teasern hör vi en röst säga följande:
“My lord Inquisitor. I’ve reached Atoma Prime and begun our investigations. My recon squad has been sent into sublevel 6 of the hive to determine the full extent of the unrest. I will know more when they make it back… If they make it back”.
Rösten tillhör rimligtvis alltså spelarkaraktärernas uppdragsgivare, och att röstklippet i trailern är en kommuniké till hans överordnade “Lord Inquisitor”. Min tolkning av detta är att rösten tillhör antingen en lägre stående inkvisitör eller så kallad “acolyte” inom “The Holy Orders of the Emperors Inquisition”, den hemliga organisationen eller underrättelsetjänsten som existerar utanför imperiets administrativa hierarki. Det är en slags hemlig polis med en bred och komplex hierarki av olika ordrar vars arbete det är att jaga ner alla möjliga typer av hot, interna som externa, mot Gud-Kejsarens totalitära styre.
Denne har alltså fått i uppdrag ovanifrån att undersöka “oroligheter” i megastaden Tertium (en så kallad Hive City) på planeten Atoma Prime. Viktig här är just ordet “undersöka” vilket alltså tyder på att inga större växlar har dragits ännu, vilket också förklarar varför vi inte ser några Space Marines eller andra tyngre beväpnade trupper i trailern som kanske fler känner igen eller tom förväntar sig från ett spel som utspelar sig i 40k-universumet. Space Marines skickas in när skiten har träffat fläkten och om hela eller delar av staden måste rengöras eller utplånas. Hela planeten kan iofs stryka med i en så kallad Exterminatus också för den delen. Allt beror på vilken nivå av hot som föreligger och vad Inkvisitionen bedömer som lämpligt.
Vi har fått veta att oroligheterna beror på en kult som kallas The Admonition som vill ta över Tertium och hela planeten, och från det vi ser i trailern är det hyfsat uppenbart att det rör sig om en kaoskult med rötter i guden Nurgle, pesten och förruttnelsens gud. Vi ser stora mängder pestzombies och möjligen lägre stående demoner som Plauge Bearers skymta förbi i trailerns slutskede.
Detta ger oss lite mer riktning i vilka ordrar av inkvisitionen som kommer att blandas in. Troligtvis börjar denna undersökning på en order av Ordo Hereticus som alltså arbetar med just kättare, kulter, rebeller och andra avvikelser som hotar inuti det mänskliga samfundet. Därefter kommer det dock någonstans i storyns skede stå klart för de inblandade att det är en kaosgud det rör sig om, varpå Ordo Malleus (demon-avdelningen) också kan komma att inblandas. Dessa två ordrars så kallade Chamber Militant, alltså tungt beväpnade militära styrkor, är Sisters of Battle och Grey Knight Space Marines. Så min personliga gissning är att om vi ska hoppas på att få se skymten av några tyngre och mer välkända trupper så är det dessa två (även om Inkvisitionen har mandat att rekrytera från vem som helst som jag förstått det).
Men troligtvis kommer vi inte få spela som dessa, om trailern inte avsiktligt missleder oss. Vi befinner oss så vitt vi vet ganska långt innan dessa kallas in, och soldaterna i trailern ser ut att vara fyra stycken mer eller mindre vanliga soldater ur The Imperial Guard som kallats in av inkvisitionen för att utföra ett spaningsarbete. Personligen skulle jag vara nöjd här om Fatshark nöjer sig med att ha några olika klasser av soldat en får spela. Ni vet de gamla klassiska scout, medic, heavy, assault etcetera. Visst det är en riktig gammal käpphäst det, men jag vill inte heller ha för mycket fanservice på en gång. Effekten att i slutskedet av spelet bara få se en Grey Knight vore så mycket större än att omedelbart få ta kontrollen över en.
Däremot tror jag vi hamnar någonstans i mitten eftersom det finns en sån djup och rik fauna av trupper och karaktärstyper att hämta från 40k-universumet. Vermintide-spelen har ett klassbaserat system som involverar flera raser och arketyper, så att skära ner på valmöjligheterna till fyra stycken mänskliga soldater ur samma förband med olika utrustning vore förstås galenskap även om jag själv skulle vara helt ok med det. En lågmäld och nedskalad approach med starka karaktärer och personligheter istället för fyra vitt skilda färgsprakande hjältar. Det kan ha att göra med att jag spelade just Imperial Guard under mina aktiva år som 40k-nörd. Det finns mycket man kan göra med en grupp välskrivna grunts. Allt behöver inte vara The Avengers, om ni förstår vad jag menar. Jag blir ofta trött när en grupp spelarkaraktärer låter som ett osannolikt Bellman-skämt. “En Ogryn, en Grey Knight, en Acuitor Mech-Assassin och en Bellman kommer in i Hive City”. Håll nivån nu Fatshark, det är det enda jag kräver egentligen.
Men nej, jag tror att de fyra snarlika soldaterna i teasern till och med kan vara platshållare för att inte avslöja för mycket. Min gissning är att vi kommer att se lite gott och blandat där kanske en Acolyte, Throne Agent eller Interrogator från inkvisitionen ingår i samma arbetsgrupp som imperiesoldater med diverse utrustning. En Ogryn syns också på en av bilderna som kommit ut, och det kan mycket väl vara så att det är på denna vi ser fyra av de spelbara karaktärerna stå med ryggen vänd mot oss. Så länge det finns någon typ av sammanhållning och rimlighet i skaran spelbara karaktärer är jag nöjd.
Spelet lär fortfarande behålla stor fokus på närstrid, trots att det finns gott om skjutvapen. Fatsharks tidigare spel av den här typen har ju tydligt en filosofi av fler fiender än det finns kulor, så när plasmageväret eller boltern klickar är det nog chainswords och bajonetter som gäller långt där nere i hive-stadens katakomber.
Detta är iaf mina tankar än så länge av det vi fått se. Det kan ju ta vägen precis vart som helst efter detta, men hur det än blir med det är jag väldigt väldigt glad att Fatshark tagit det här hoppet. Det känns ärligt talat som att Vermintide-tiden var ett sätt att bli bekväm med att göra den här typen av spel. Fantasy Battle är härligt och så, men det är ju i Warhammer 40 0000 som såsen finns på riktigt. Jag kommer kasta mig över det här så fort jag får chansen.