Sommaren börjar så sakteliga lida mot sitt slut, och någonstans långt där borta kan vi skymta en spelhöst. Efter Microsofts stora show förra veckan har det varit lite lugnare – om vi bortser från tidernas största Nintendo-läcka! Den kollar vi in, och noterar även att Halo Infinites multiplayer blir gratis, och att Beyond Good & Evil ska bli Netflix-film.
Massor av Nintendo-detaljer i jätteläcka
En läcka, som internet kallar ”gigaleak”, har offentliggjort massvis av tidigare okända detaljer om gamla Nintendo-spel, både släppta och osläppta. Det var i slutet av förra månaden som källkod och annat till bland annat Star Fox, Super Mario 64, The Legend of Zelda: A Link to the Past och mycket mer läckte ut på nätet och fans började gå igenom filerna. Vad som följde var att en massiv mängd tidigare okända detaljer och bilder letade sig ut på nätet. Bland annat hittades spår av att Luigi en gång kan ha varit tänkt att vara spelbar i Super Mario 64, något som länge varit en teori bland fans.
GRANDPA YOSHI pic.twitter.com/Ar9SX58NUK
— evil judas hours (@ENBYRAM) July 24, 2020
Fans har även hittat sprites för vad som ser ut som en gammal Yoshi, samt bevis på att den äggläggande dinosaurien en gång i tiden såg drastiskt annorlunda ut.
Tried to piece together some of Proto-Yoshi's animations from those leaked sprite sheets. pic.twitter.com/sTMNFTGuuP
— felineki (@felineki) July 25, 2020
Läckan ser ut att ha skett efter att någon hackat servrar och sedan postat resultaten på 4chan. Läckans äkthet ges legitimitet bland annat av utvecklaren Dylan Cuthbert som kommenterade att ett verktyg han skapade för Star Fox 2.
Wtf – I haven’t seen this tool I made for StarFox 2 for almost 30 years, I wrote it in early c++ to teach myself the language more than anything else. Where the hell have hackers got all this obscure data from????!! https://t.co/9kN9UoQPMS
— Dylan (@dylancuthbert) July 24, 2020
Det är i nuläget oklart vem som ligger bakom läckan, och Nintendo har ännu inte kommenterat det. De verkar inte heller ha vidtagit några rättsliga åtgärder.
Niklas tankar: Det här är oerhört fascinerande! Nintendo delar sällan med sig av sin utvecklingsprocess, och vill gärna få oss att tro att deras spel magiskt trollas fram i sin färdiga form utan att först ha gått igenom otaliga förändringare. Vi får här en liten glimt av hur Nintendos spel kan se ut i olika stadier. Läckan är dock kontroversiell och potentiellt förödande för vissa. Anledningen till att vi sällan får se halvfärdiga spel är att de är just det – halvfärdiga. Jag tror inte att någon skulle tycka att det kändes särskilt bra om hens ofärdiga och slarviga arbete tidigt i en process blev allmän egendom. Det ska tydligen i läckan även ha funnits dagböcker och privata konversationer mellan utvecklare, något som de troligen inte alls är särskilt sugna på att dela med sig till resten av världen. Vi får se vad Nintendo gör åt det här, om de ens kan göra något, men risken finns att de, och kanske även andra utvecklare, drar öronen åt sig ännu mer efter det här.
Halo Infinites multiplayer blir free to play
Alla ska kunna spela Halo Infinite, tycker Microsoft, och gör multiplayerdelen free to play. Det meddelade utvecklaren 343 Industries under veckan som gick, och passar på att nämna att det kommer att rulla i 120 bilder per sekund på Xbox Series X.
Since everyone is covering this topic, I might just go ahead as well.
– Halo Infinite multiplayer will be free-to-play
– Arena aims for 120fps on Xbox Series X
– Battle Pass system
– Customization options completely new to HaloHalo will be *huge*.https://t.co/5py6tOeids pic.twitter.com/i7HOnsLH1D
— Klobrille (@klobrille) July 31, 2020
En person som tidigare läckt information om Halo Infinite som visat sig stämma twittrade senare om att spelet kommer att ha ett battlepass-system, som många andra free to play-spel, samt att det ska ha kosmetiska uppgraderingar som är helt nya för Halo-serien.
Halo Infinite släpps samtidigt som Xbox Series X senare i år, och kommer att finnas på Game Pass från dag ett.
Niklas tankar: Eftersom jag i princip aldrig spelat Halo har jag tagit tag i Master Chief Collection och nu tagit mig igenom ettan, tvåan och är halvvägs igenom trean. Vad som började som kul historisk kuriosa blir i Halo 3 riktigt bra, och jag ser fram emot att spela de resterande spelen innan Halo Infinite släpps. Halos multiplayer var ofantligt stort back in the day, och bara namnet väger fortfarande tungt. Jag är lite osäker på hur relevant Halo är idag, men kanske kan det tidigare nämnda tunga namnet dra in folk nu när det blir gratis att spela. Jag vet att åtminstone jag kommer att testa.
Beyond Good & Evil blir film på Netflix
Kultklassikern Beyond Good & Evil ska bli film, och släppas på Netflix. Bakom filmatiseringen av Ubisoft-spelet ligger Detective Picachu-regissören Rob Letterman, rapporterar Polygon.
Filmen, som enligt The Hollywood Reporter, ännu är tidigt i utvecklingen, ska bli en blandning av spelfilm och animerad film, likt Detective Picachu. Beyond Good & Evil produceras av Ubisofts interna division för film och tv.
Beyond Good & Evil släpptes 2003 och utspelar sig i framtiden där fotografen Jade ska avslöja en utomjordisk konspiration. Ubisoft har sedan dess visat upp tidigt material från Beyond Good & Evil 2, men inte sagt när, eller ens om, det kommer att släppas. Senast de sa något om det var under E3 2018.
Nyheten om Beyond Good & Evil-filmen kom dagen efter att det blev känt att Splinter Cell ska bli animerad serie på Netflix.
Niklas tankar: Jag är en av de där som fullkomligen älskar Beyond Good & Evil, och jag tror att den världen kan lämpa sig bra som film. Sci-fi, äventyr och antropomorfiska grisar ser jag fram emot. Frågan är väl vad den faktiskt kommer att handla om i det universumet. Får vi en filmversion av Jades äventyr i det första spelet, eller är det något som bygger på det vi sett från uppföljaren? Jag gissar på det sistnämnda, eftersom det verkar vara ett gigantiskt prestigeprojekt för Ubisoft. Oavsett vad det blir av det så finns det potential här.