Den mörkaste delen av året är till ända och vi går mot ljusare tider, förhoppningsvis på fler sätt än bara att solen går upp lite tidigare på morgonen. Även spelbranschen börjar så smått vakna efter vintervilan, även om vi inleder med del örtisju i den oändliga härva som är Cyberpunk 2077. Men vi uppmärksammar även ett riktigt maffigt Twitch-rekord, och sist men inte minst att både Star Wars och Indiana Jones ska göras i Sverige. Heja blågult!
CD Projekt Red ber om ursäkt för Cyberpunk-härvan
Härvan kring Cyberpunk 2077 rullar på. Det skick spelet släpptes i ledde till inte bara kritik, utan även till att Sony plockade bort spelet från försäljning digitalt, och att investerare stämmer CD Projekt för vilseledande information. I veckan gick CD Projekts medgrundare Marcin Iwinski i video- och textform ut med en ursäkt och förklaring till vad som hänt och vad man planerar att göra för att åtgärda problemen.
I videon uppmanar Iwinski spelare att inte ta ut sin ilska på enskilda utvecklare. ”Jag och styrelsen har sista ordet, och det var vi som beslutade att släppa spelet”, säger han. Iwinski menar också ”att undvika crunch på alla framtida projekt är något av det vi prioriterar högst”, som svar på rapporterna om att anställda tvingades till övertid inför släppet – trots att man lovat att så inte skulle vara fallet.
I samband med ursäkten publicerade CD Projekt även tidslinje över kommande uppdateringar där det går att utläsa att två större patchar ska släppas under de kommande veckorna. De gratis DLC samt Playstation 5- och Xbox Series X-versionerna som utlovats ser däremot ut att komma först senare i år.
Senare i veckan publicerades även en artikel hos Bloomberg där branschveteranen Jason Schreier har intervjuat CD Projekt-anställda som vittnar om ett kaotiskt projekt och tvingad övertid, samt att demot som visades på E3 2018 var ”nästan helt fejk”. Det sistnämnda har sedermera dementerats av CD Projekt-chefen Adam Badowski, som dock inte nämner de andra punkterna i artikeln.
Niklas tankar: Kommer en av spelhistoriens största härvor aldrig att bli färdiguppnystad? Det känns som att det varje vecka kommer något nytt om hur förhållandena varit under projektets gång, och väldig sällan är det till CD Projekts fördel. Det är positivt att någon går ut och tar på sig skulden för att det blev som det blev, men samtidigt läggs det i mitt tycke för lite fokus på hur anställda behandlats, och vilken arbetsbörda man har lagt på dem för att infria helt orimliga förväntningar. För att inte tala om att man kastar hela QA-teamet under bussen när man menar på att man ”inte visste om” i vilket skick Playstation 4- och Xbox One-versionerna av spelet var. Det har varit ett högt fall för CD Projekts förtroende sedan The Witcher 3, och det kommer att ta lång tid för dem att reparera det.
Jag såg eftertexterna i Cyberpunk 2077 under förra veckan och skrev klart min recension. Jag lovade då att återkomma till spelet när Playstation 5-versionen släpps – vilket nu dock inte verkar verkar bli förrän efter sommaren. Ganska skönt ändå.
Spansk streamer slog tittarrekord på Twitch
Det tidigare rekordet på 635 000 samtida tittare på en enskild persons Twitch-kanal – när Ninja spelade Fortnite med Drake – slogs med råge i förra veckan när spanske David ”TheGrefg” Martínez skrapade ihop nästan 2,5 miljoner tittare på en och samma gång. Även denna gång var det Fortnite det handlade om, och det var när TheGrefg skulle premiärvisa sitt alldeles eget skin som tittarna strömmade till. Egna skin är det bara tre streamers som har sedan tidigare, Ninja, Lachlan och Loserfruit.
Ninjas rekord har slagits tidigare, av organisationer. Till exempel har ELeague TV och Playstation nått 1,08 respektive 1,07 miljoner samtida tittare, men ingen av dem kommer alltså ens i närheten av TheGrefgs nya rekord.
Niklas tankar: Jösses! Två och en halv miljon tittare, samtidigt, och snubben snackar inte ens engelska. Ja, jag är medveten om att den spansktalande världen är enorm, men engelskan är ändå nätets universalspråk. Jag ska vara helt ärlig med att jag inte hade en aning om vem TheGrefg var innan jag läste om denna nyhet, men siffran är så sjuk att jag tänkte att den bara måste vara med. Snyggt jobbat, TheGrefg, får man väl kosta på sig att säga. Helt okej för ett spel som ”bara barn bryr sig om”.
Svenska studior gör Star Wars och Indiana Jones
We’re thrilled to announce we are working with @Ubisoft and @UbiMassive to develop a brand-new, story-driven, open-world Star Wars adventure!
Learn more about the future of @LucasfilmGames in the Star Wars galaxy and beyond: https://t.co/uO1K1pivl2 pic.twitter.com/wRDccZvi3o
— Lucasfilm Games (@LucasfilmGames) January 13, 2021
Två av tidernas mest klassiska populärkulturella fenomen får nya spel från svenska studior. Disney-ägda Lucasfilm Games har ingått partnerskap med Machinegames i Uppsala och Massive i Malmö som ska göra spel av Indiana Jones respektive Star Wars, skriver bland andra Wired.
— Bethesda (@bethesda) January 12, 2021
Den Microsoft-ägda Bethesda-kopplade studion Machinegames har visat upp en kort teaser för Indiana Jones, men det är ännu oklart vilken typ av spel det rör sig om, när det släpps, eller om det blir exklusivt för Microsofts plattformar. Bethesda-veteranen Todd Howard blir executive producer för projektet. Machinegames jobbar även parallellt med det tredje spelet i sin Wolfenstein-trilogi.
Det spel som Ubisoft-ägda Massive arbetar på är det första Star Wars-spel som inte görs av en EA-studio sedan 2012. Även här är detaljerna oklara, och både Massive och Machinegames rekryterar en hel del personal till projekten. Star Wars blir Massives tredje stora samtida projekt. Utöver att hålla igång The Division 2 jobbar man sedan flera år tillbaka även med ett Avatar-spel. Star Wars kommer att köras i Massives egenutvecklare spelmotor Snowdrop och creative director för spelet blir Julian Gerighty, som även var det för The Division 2 och The Crew.
Niklas tankar: Det här är riktigt stort för svensk spelutveckling, som länge växt så det knakar. Jag har tidigare försökt ta reda på om Sverige har flest spelutvecklare per capita, för det känns verkligen så även om det är svårt att leda i bevis. Jag har svårt att tänka mig två svenska studior som är mer välförtjänta av att ta sig an Indiana Jones och Star Wars. Wolfenstein-spelen är smått fantastiska och undertecknad har gillat Massives spel ända sedan Ground Control. Det blir riktigt spännande att se vilken sorts spel det blir av det hela.