Rättstvisten mellan Epic och Apple är i full gång, och det trillar ut en hel massa intressanta dokument om allt möjligt. Bland annat har vi fått veta hur mycket Epic betalat för gratisspelen i sin butik. Denna vecka får vi även veta att det plötsligt är Sony som investerar i Discord, inte Microsoft som köper det. Men allt detta bleknar i jämförelse med att en stor inspirationskälla för Svampriket, och min favoritspelsajt, Giant Bomb, aldrig kommer att bli sig lik efter det att tre av grundarna bestämt sig för att sluta.
Tunga namn lämnar Giant Bomb
Vinny Caravella, Alex Navarro och Brad Shoemaker. Tre av fyra kvarvarande grundare lämnar spelsajten Giant Bomb. Det meddelade trion i förra veckans avsnitt av sajtens podcast Giant Bombcast, och på fredagen gjorde de sin sista dag på sajten.
”Jag är så stolt över allt vi åstadkommit genom åren och så tacksam för alla som varit en positivdel av det. Det har format den jag är”, skriver Vinny Caravella på Twitter.
Caravella, Navarro och Shoemaker är veteraner i spelmediabranschen och jobbade tidigare tillsammans på Gamespot innan de tillsammans med Jeff Gerstmann och Ryan Davis startade Giant Bomb 2008. Sajten och podcasten är omåttligt populär i den spelande världen och byggt upp ett hängivet community genom att sätta redaktionsmedlemmarnas personligheter framför spelen. 2014 startade Giant Bomb ett andra kontor i New York, med Vinny Caravella och Alex Navarro i spetsen. Det kontoret stängs nu, och deras podd Giant Beastcast läggs ner.
De tre har i nuläget inte berättat vad de ska göra härnäst, och hur Giant Bomb kommer att se ut framöver är även det okänt. Sajten, tillsammans med bland annat Gamespot och Cnet, såldes nyligen till mediaföretaget Red Ventures.
”Jag har ägnat mycket tid det senaste året åt att fundera på vad som står på tur för Giant Bomb och de flesta vägar leder till att helt tänka om vad det innebär att vara en sajt om spel år 2021. Jag hade verkligen älskat att möta den utmaningen tillsammans med mina vänner och medarbetare, men det var inte så det var menat. Jag önskar Vinny, Alex och Brad all lycka. Samtidigt har vi en spännande möjlighet att bredda vår vyer, tänka om varenda del av vårt arbete och landa på en plats där vi kan bygga bomben på nytt… eller dö på kuppen”, skriver Giant Bombs chefredaktör Jeff Gerstmann i ett uttalande till Gamespot.
Niklas tankar: När nyheten om det tunga avbräcket kom i tisdags hade jag svårt att tro på det. Jag har följ Giant Bomb mer eller mindre slaviskt i ungefär ett decennium och lyssnat och tittat på nära nog allt de krämat ur sig. Deras videor och poddar har stått på i bakgrunden under otaliga spelsessioner, och utan Giant Bomb hade jag troligtvis inte varit en del av svensk spelmedia idag. Det kommer nog inte heller som en chock för någon att Giant Bomb varit en stor inspirationskälla för Svampriket, då vi tittat mycket på hur de arbetar.
Vinny, Alex och Brad är tre fantastiska personligheter med massor av värme och kärlek till spel, och de kommer att vara oerhört saknade. Jag hoppas innerligt att ingen av dem försvinner från offentligheten efter att ha fått lite välförtjänt vila. Nu är bara frågan vad som ska bli mitt trösttittande och -lyssnande när jag sitter uppe alldeles för länge och spelar på kvällarna.
<>
Sony investerar i Discord – kan komma till Playstation nästa år
Sony har köpt en minoritetsandel i den i spelkretsar populära kommunikationstjänsten Discord, och planerar att integrera den med Playstation Network under nästa år, skriver Sony-chefen Jim Ryan i ett pressmeddelande. Man nämner inte specifikt hur Discord och Playstation kommer att funka ihop annat än att vänner, grupper och communitys ska få det enklare att spela ihop.
”Att hjälpa spelare att skapa communitys och dela spelupplevelser är kärnan av det vi gör”, skriver Jim Ryan i pressmeddelandet.
Så sent som i mars ryktades det om att Microsoft var i färd med att köpa upp Discord för 10 miljarder dollar, men nu blir det alltså ett samarbete med Sony istället.
Text-, röst- och videochattjänsten Discord lanserades 2015 och rapporterade i december att man hade 140 miljoner aktiva användare varje månad. Mycket av det bland den spelande världen.
Niklas tankar: I mars skrev jag att det möjligen stundande köpet av Microsoft inte kändes särskilt bra alls – vi vet ju alla hur det blev när man köpte Skype. Ett fullständigt uppköp skulle troligen dessutom kunna leda till att Discord blev låst till Microsofts egna plattformar. En investering från Sony känns lite mer säkert från inskränkningar, även om man aldrig kan veta vad som kommer att hända. Jag är inte särskilt förtjust i när det bara finns en enda aktör på en marknad, men fan om jag inte skulle vilja kunna köra Discord på alla mina enheter, såväl datorer som mobiler – och spelkonsoler.
Så mycket betalade Epic för gratisspelen
11,6 miljoner dollar. Så mycket betalade Epic utvecklarna för de tio första månadernas gratisspel när Epic Games Store lanserades. De siffrorna kom fram i förra veckan som en del av den pågående rättsprocessen mellan Epic och Apple, skriver Polygon. Det var branschveteranen Simon Carless som delade med av siffrorna mellan december 2018 och september 2019 på Twitter.
Want to know how much $ the devs of those 'free' Epic Games Store games got, & how many copies were grabbed? Here's the first 9 months to September 2019. 👀 pic.twitter.com/5hkLb1VEjj
— Simon Carless (@simoncarless) May 3, 2021
Siffrorna visar hur mycket Epic ”betalat” per nyregistrerad användare genom att erbjuda gratisspel. Till exempel laddades det första gratisspelet, Subnautica, ner drygt 4,6 miljoner gånger, av dessa var 800 000 nyskapade konton. Affären kostade Epic 1,4 miljoner dollar, vilket leder till ett pris på 1,74 dollar per nytt konto. Andra spel har lett till nya användare för allt från en halv dollar till 12 dollar styck. Flera stora gratisspel, som till exempel Grand Theft Auto 5, kom senare, och är således inte med på listan.
Rättegången i tvisten mellan Epic och Apple drog igång under veckan som gick, och grundas i att Epic kringgick App Store för att sälja Fortnite-valuta utan att behöva ge Apple 30 procent av intäkterna.
Niklas tankar: Den här rättstvisten har visat sig vara intressant inte bara för frågan om plattformsägarnas andel i allt som säljs i deras butiker, utan även för branschen i stort i och med alla dokument som för första gången görs offentliga. Om 1,74 dollar är mycket eller lite för att få någon att skapa ett Epic-konto är såklart stort sett omöjligt för oss lekmän att veta, men vi vet åtminstone att Epic lägger stora pengar på bli en riktig konkurrent till jättar som Steam. Rättegången bjuder på en hel massa skoj om allt möjligt, och vi lär inte ha sett de sista nyheterna som handlar om helt andra grejer komma ur det här. Kul!