Om början av året var lite slött på nyhetsfronten har vi nu framåt vårkanten växlat upp rejält. HTC har hållit sitt event Vivecon och visat upp två nya, snordyra, headset, och Sony har meddelat att det kommer att vara Playstation 5-brist in i nästa år. Den uppblossade Israel-Palestina-konflikten är såklart den stor världsnyheten senaste veckorna, och inte heller där går spelbranschen säker. Flera spelsajter har publicerat – och sedan avpublicerat – artiklar om palestinska hjälporganisationer.

Två nya Vive-headset är på väg

HTC släpper två nya VR-headset i juni – Vive Pro 2 och Vive Focus 3. Båda visades upp på eventet Vivecon som hölls i veckan som gick. Det förstnämnda är, som namnet antyder, uppföljaren till Vive Pro och är premiumupplevelsen med spelfokus som kopplas till en dator. Focus 3 är ett fristående headset som riktar sig mer till företag som vill använda VR i utbildnings- och mötessyfte. Pro 2 har 5k-upplösning, alltså 2,5k per öga, och en bilduppdateringsfrekvens på 120 hz. Synfältet är nu uppe i 120 grader, och HTC menar att den så kallade screen door-effekten ska vara så gott som borta. Pro 2 släpps den 4 juni ska fungera tillsammans med alla tidigare basstationer och kontroller till Vive. Det kostar strax under 9 000 kronor.

Focus 3 är alltså ett fristående headset som inte kräver någon dator att koppla in i, likt Oculus Quest. Målgruppen för det är företag som vill använda det i utbildnings- eller mötessyfte. Eftersom det är fristående än Pro 2 är det också lite klenare rent tekniskt med 90hz bilduppdateringsfrekvens. Focus 3 släpps den 27 juni och kostar drygt 15 000 kronor.

Niklas tankar: Jag har VR hemma, i form av den första varianten av PSVR. Det är i mina ögon ”helt okej”, men inget jag testat i VR-väg har blåst mig av stolen. Jag hade gärna testat Pro 2 för att se vad som hänt sedan sist, men oj så dyrt det fortfarande är att få sig en schysst VR-upplevelse. 9 000 spänn och sen en monsterdator på det. Men vi får nog landa i att VR troligtvis helt enkelt inte kommer att bli mainstream, men sett till hur många nya headsets som släpps så verkar det klara sig rätt bra med att vara något för entusiaster och företag. Nu håller vi tummarna för att vi får se mer av andra generationens PSVR inom en snar framtid.

Sony: Playstation 5-brist till nästa år

Playstation 5

Den här fortsätter att vara ett hett villebråd. Bild: Sony

Det kan dröja ända tills en bit in på 2022 år innan det blir lättare att få tag i en Playstation 5. Det sa Sony under en presentation för analytiker under veckan som gick, skriver Bloomberg. Nästan 8 miljoner Playstation 5-konsoler har sålts sedan den lanserades i november i fjol, och Sony planerar att sälja nästan lika många till innan året är slut. Men den globala bristen på halvledare gör det svårt för Sony att möta efterfrågan.

”Jag tror inte att efterfrågan kommer att minska i år och även om vi säkrar många fler enheter och tillverkar många fler Playstation 5-konsoler nästa år, kommer tillgången inte att kunna komma ikapp efterfrågan”, sa Sonys ekonomichef Hiroki Totoki på presentationen, enligt flera anonyma analytiker.

Playstation 5 har varit svår att få tag på ända sedan den lanserades i november, något som lett till debatt om folk som köper på sig konsoler för att sälja för skyhöga priser på andrahandsmarknaden.

Niklas tankar: Den här halvledarbristen är inte att leka med, alltså. Mobiltelefoner, bilar, grafikkort, konsoler – ja, i stort sett all avancerad elektronik har blivit såväl dyr som svår att få tag på. På ett sätt kanske det är någorlunda sunt och kan sätta fingret på alla naturresurser och energi som krävs för att tillverka prylarna. Med det sagt, så vill jag väldigt gärna kunna skaffa mig en ny speldator. Dagens i-landsproblem med tanke på att jag redan lyckats lägga vantarna på en Playstation 5…

IGN avpublicerade egen artikel om palestinska hjälporganisationer

IGN

Artikeln plockades bort från amerikanska IGN efter en dag.

Efter den senaste tidens israeliska flygräder mot Gaza som dödat över 180 palestinier publicerade den amerikanska avdelningen av världens största spelsajt, IGN, en artikel med länkar till en rad olika palestinska hjälporganisationer. En dag senare hade artikeln, och tweeten om den avpublicerats från IGN:s sajt och Twitter-konto, skriver Kotaku. I skrivande stund är det oklart precis varför inlägget plockades ner, men ett uttalande publicerades på måndagsmorgonen på IGN:s Twitter-konto.

Efter IGN US publicering fördömde den israeliska IGN-avdelningen artikeln och tweeten i ett inlägg i sociala medier. Det plockades ner på måndagsmorgonen.

Även Gameinformer publicerade en liknande artikel med länkar till palestinska hjälporganisationer, men också den har avpublicerats.

Niklas tankar: Det är en sak att som spelsajt inte ta ställning i en av modern tids allra mest infekterade konflikter. Det är helt okej. Men att göra det, för att sedan dra tillbaka artikeln är verkligen anmärkningsvärt. Jag har svårt att se att detta kan ha skett på något annat sätt än att IGN:s redaktionella personal fattat ett eget beslut om att stödja palestinierna genom att publicera sin artikeln – och att någon högre upp sedan bestämt att det inte var okej. Att ägare går in och styr över en publikations redaktionella material är ett grov övertramp, och något som inte får hända. Det är såklart kontroversiellt att ta ställning för den palestinska sidan i USA, eftersom man är Israels absolut närmaste allierade, men det känns som att det den här gången finns ett mycket större palestinskt stöd även hos jänkarna än vid tidigare upptrappningar. Frågan är väl om man ens kan räkna det som stöd till en av sidorna när det handlar om länkar till humanitär hjälp som Läkare utan gränser och FN. Utan att veta precis vad som har hänt är det deppigt att läsa att stödet avpublicerades och raderades från jordens yta.