E3 är på väg! Men i år blir det ännu mindre centraliserat än tidigare år då ”E3” flyter ut över nära nog hela sommaren. Därför får du denna vecka en lista med lite hålltider. Dessutom har vi fått reda på att Sonics skapare Yuji Naka lämnat Square Enix – och kanske även hela spelbranschen. Sist har Injustice-utvecklarna fått be om ursäkt för ett ytterst tondövt Pride-event.
Här är hålltiderna för ”E3-veckorna”
Nu är det snart dags! Den mest spännande tiden att vara spelintresserad är i juni när jättemässan E3 traditionellt hålls. Förr i världen samlades alla som var något för att visa upp sina kommande spel på mässan, och även om pandemi och annat gjort att E3 inte längre samlar precis alla så är det i början av sommaren det händer. Den 12-15 juni hålls 2021 års upplaga av E3, helt digitalt precis som i fjol. Men vissa utgivare har redan visat upp en del spel, och mer blir det i veckan före och efter E3. Här kommer därför en lista med hålltider för de större grejerna under och kring E3. Vissa större utgivare, *host* Sony *host* lyser ännu med sin frånvaro och andra har inte satt någon tid för sin show i skrivande stund. Vill du ha koll på vilka shower vi på redaktionen eventuellt kommer att täcka live, eller helt enkelt vill snacka om alla nya spel med likasinnade? Passa på att hänga med oss på Discord!
Tisdag 8 juni
18.00: Mer om den märkliga handhållna konsolen Playdate.
Onsdag 9 juni
16.00: Battlefield-visning.
Torsdag 10 juni
20.00: Summer Game Fest 2021 med Geoff Keighley.
Fredag 11 juni
21.00: Koch Primetime, stora utgivaren visar nya spel.
Lördag 12 juni – E3 börjar
17.00: Nya indiespel med Guerrilla Collective, dag 2.
19.00: Mysiga spel på Wholesome Direct.
21.00: Storspel med Ubisoft Forward.
22.30: Indiespel hos Devolver Digital.
Någon gång under dagen: Någonting med Gearbox.
Söndag 13 juni
19.00: 90 minuter spel på Xbox & Bethesda Games Showcase.
20.00: PC Gaming Show.
21.15: Square Enix Presents.
01.00: Stort och litet på Future Games Show från Gamesradar.
Någon gång under söndagen: Warner Bros. Games.
Måndag 14 juni
Någon gång under dagen: Take-Two Interactive.
Någon gång under dagen: Capcom.
Tisdag 15 juni
18.00: Nintendo Direct.
Någon gång under dagen: Bandai Namco.
Någon gång under dagen: E3 2021 Awards Show.
Niklas tankar: Vi går in i ett par matiga veckor, och det fortsätter dessutom med andra shower senare under sommaren. Jag tror att vi kommer att få se rätt mycket spel, men ganska så få släppdatum. Det är först nu vi börjar se den verkliga effekten som pandemi och distansarbete haft på spelutveckling, särskilt för de riktigt stora. Räkna med en hel del framskjutna släppdatum och hoppas inte på för mycket, det är mitt råd.
Sonic-skaparen Yuji Naka lämnar Square Enix – kan gå i pension
Mannen bakom Sonic the Hedgehog, Yuji Naka, har lämnat Square Enix, där han senaste jobbade med floppade plattformsspelet Balan Wonderworld, skriver Eurogamer. I en tweet skriver Yuji Naka att han lämnade Square Enix i april, strax efter det att Balan Wonderworld släpptes. Nu Sonic-skaparen vara på väg att gå i pension.
”Jag kan inte prata om anledningen just nu, men jag hoppas att jag kan prata om det när det är dags. Vad gäller framtiden är jag 55 år gammal, så jag kan pensionera mig”, skriver han i tweeten.
Yuji Naka började jobba på Sega 1984 och var 1991 en av skaparna av det första Sonic-spelet. Han ledde sedan Segas Sonic Team under många år och har spelat en roll i skapandet av andra spel som Nights Into Dreams och Phantasy Star Online. Hans senaste spel, Balan Wonderworld, var första gången han och Sonics designer Naoto Ohshima jobbade ihop sedan Sonic Adventure. Balan Wonderworld floppade hårt, och såldes bara i 2 100 fysiska exemplar i Japan under första veckan efter att det släpptes.
Niklas tankar: Jag har aldrig varit ett Sonic-fan. Jag vet inte ens om jag någonsin tyckt att ett enda Sonic-spel varit särskilt bra. Det skulle eventuellt vara Sonic Adventure i så fall, men knappt ens det. Sonic Mania från 2017 är nog det närmaste jag tycker att man kommit ett riktigt bra Sonic-spel. Oavsett, så går det knappast att bortse från att Yuji Naka varit en extremt inflytelserik person i spelhistorien, och det är alltid lite ledsamt att höra när sådana kan vara på väg att lämna branschen helt och hållet. Å andra sidan verkar Balan Wonderworld vara ett riktigt skitspel, så kanske har han gjort sitt och skulle må bra av att gå i tidig pension? Det har han i så fall förtjänat, efter lång och trogen tjänst!
Injustice 2 Mobile-utvecklare ber om ursäkt för Pride-event
Utvecklarna av mobilversionen av fightingspelet Injustice publicerade i veckan som gick en ursäkt för sitt Pride-utmaning i spelet, skriver Eurogamer. Anledningen är att det hela gick ut på att vinna över, och därmed puckla på, bisexuella Poison Ivy hundratusentals gånger. I en tweet ber utgivarna Warner Bros. och utvecklarna NetherRealm om ursäkt för utmaningen och kallar den ”okänslig och opassande”.
”Vi ber om ursäkt till communityt i stort, men särskilt till HBTQIA+-medlemmar av det. Vi lovar att lyssna och bättra oss.”, skriver man i tweeten.
— Injustice 2 Mobile (@Injustice2Go) June 4, 2021
Under utmaningen har spelare kunna tjäna Harley Quinn-tokens, en referens till hennes och Poison Ivys romantiska förhållande i serietidningarna. Dessa tokens ska delas ut till spelare även om utmaningen avbröts.
Niklas tankar: Ibland har man otur när man tänker, så är det ju. Att fokusera på en queer karaktär under i Pride-tider är såklart jättebra, men att inte tänka på att det kan uppfattas som lite märkligt att man ska spöa upp karaktären så många gånger som möjligt, det är ändå häpnadsväckande. Det är åtminstone tur att utgivare och utvecklare här insåg sitt misstag och avslutade utmaningen, men hur kunde den komma till från första början? Men oavsett så lär misstaget leda till att många, inklusive mig, plötsligt vet att det finns ett Injustice till mobilen.