Varje gång jag hör en ny spådom om framtiden drivs jag närmre Ted Kaczynskis livsfilosofi. Och då menar jag inte ens bara alla domedagsscenarion. Nej, inte sällan är det när någon jävla tjomme ska ge en optimistisk version av framtiden som jag börjar googla “rörbomb +nybörjare”.
Mitt vildsinta vevande mot ny teknologi är vid det här laget en följetång här på riket, och det var inte ens två månader sen jag sist sprängde ett blodkärl i ögat över att Neopets bestämt sig för att hoppa på blockkedjan. Det hela var en så dum idé att det gav mig en akut migrän och precis som alla vettiga människor på hela jorden gissade så gick kryptosatsningen sådär.
Men när världens techbros fått vittring på något så ger de inte upp i första taget, oavsett hur dumt och meningslöst det är. Och “blockkedjebaserade spel” är nu tyvärr en tragisk verklighet som vi alla måste leva med.
Min första kontakt med giftermålet mellan blockkedjan och spel var det numer ökända Evolved Apes, en samling strykfula apor som kryptoinvesterare kunde köpa och sen använda i ett kommande fightingspel. Något fighting-spel dök dock aldrig upp, utan projektets anonyme skapare tog alla 2,7 miljoner dollar hen fått in genom att sälja aporna och pyste. Jag skrattade då gott och tänkte i min enfald att vi nog inte skulle höra mycket mer om NFT-baserade spel. Men jag hade så klart fel.
I vad jag bara kan anta är ett försök att bevisa att hela finanssektorn är ett skämt och att alla som jobbar inom den bara ägnar sig åt monetär astrologi uttalade sig nyligen William Jilltoft från riskkapitalbolaget Northzone i DI gällande vad han trodde var “nästa stora grej”. Till synes helt utan någon som helst ironi svarade han “Jag säger blockkedjebaserade spel. Spel där du äger din avatar och skapar digitala produkter som du kan sälja och tjäna pengar på.”
Som exempel gav han spelet Axie Infinity, som under corona-pandemin blivit något av ett fenomen i Filippinerna. Spelare som blivit av med sitt jobb har där, enligt Wille, kunnat försörja sig enbart genom att spela Axie Infinity och tjäna ihop spelets virtuella valuta och sen sälja den för riktiga pengar.
Och det här är ett drömscenario som målas upp av många: tänk att kunna spela spel och tjäna riktiga pengar. Fan vad gött det vore! Det finns ju dock en hake med hela den idén: pengarna måste komma någonstans ifrån. I fallet Axie Infinity har pengarna kommit devis från investerare som börjar kasta pengar omkring sig så fort de hör ordet ”blockkedjan”, och delvis från spelarna, som när spelet varit igång i 18 månader beräknades ha betalt in i genomsnitt 400 dollar per person. Och kostnaden för att komma igång har bara ökat sedan dess, en billig ”Axie”, vilket är spelets generiska Tamagotchémon, kostar idag runt 200 dollar och du behöver tre stycken för att få börja spela.
Dyr prislapp till trots så kan ju möjligheten att tjäna pengar genom att spela spel låta väldigt lockande, men lite av konceptets skimmer försvinner när man skalar bort allt teknobabbel och påpekar att det inte är mycket mer än onlinegambling i en ny utstyrsel. Det finns också anledning att ifrågasätta hur hållbar spelets affärsmodell är. Det stora dragplåstret är att spelare kan konvertera spelets ingame-valuta till riktiga pengar, men för att det ska fortsätta fungera som det gör idag måste pengar fortsätta strömma in i en konstant ökande takt eftersom nya spelare innebär att mer pengar måste betalas ut. Värdet på både valutan och figurerna är också helt avhängigt på spelets fortsatta popularitet. Precis som med all kryptovaluta så är det enda som backar upp värdet det faktum att folk är villiga att betala, och när intresset ofrånkomligen börjar svalna är risken stor att bubblan spricker snabbt.
Är det förresten någon annan än jag som noterat att jag hittills inte nämnt ett dugg om huruvida spelet är ett faktiskt bra spel? Det är ingen slump. Spelets kvalitet verkar nämligen vara allas absolut sista prioritet. Jag har läst artikel efter artikel om hur spelet ”vänder upp och ner på hela spelmarknaden” med sin användning av krypto, men det är uppenbart att det är ”krypto”-delen av ”kryptospel” som folk är intresserade av. Är spelet bra? Svaret på den frågan tycks vara ”det är krypto!”
Och det är uppenbart när man lyssnar på proponenterna för blockkedje-spel att de antingen inte bryr sig om att spelen ska vara bra, eller saknar grundförståelse för vad som gör ett bra spel. För jag har hittills inte hört ett enda potentiellt koncept där inkluderingen av krypto inte skulle göra spelet till en närmst ospelbar röra.
Hela idén med att ha unika föremål eller karaktärer i spel som går att köpa för pengar är fundamentalt trasig. Den är inte praktiskt genomförbar på något sätt som inte är en massiv halvmesyr.
När alla ska kunna köpa ett unikt föremål sjunker ribban för vad “unikt” är väldigt snabbt. Du kanske tycker att det finns många Pokémon, men totalen där är inte ens uppe på 900 och de har redan släppt typ tjugo stycken som bara är varianter på “en fågel” och en som bokstavligt talat är en nyckelknippa med ögon. Om det ska börja släppas spel med som allra minst tusentals unika skapelser så kommer det ofrånkomligen att bli bara en samling små variationer på samma grundkoncept, vilket vi också kan se i både Evolved Apes och Axie Infinity.
Och då har vi inte ens berört problemen som börjar dyka upp när folk vill ha in föremål och karaktärer med unika förmågor. Hur stor gameplay-skillnad tror ni att det faktiskt skulle vara mellan alla tusen jävla apor i Evolved Apes? Jag menar, inte bara ska du designa alla olika spelstilar, du måste dessutom balansera dem. Hur skulle det här spelet inte genast bli pay-to-win där de med mest pengar köper på sig alla de bästa vapnen eller karaktärerna och kör över alla andra?
Hade folk faktiskt velat spela ett spel där det inte spelar någon roll hur bra de är eftersom de ändå kommer få storstryk så fort Greve von Röv loggar på med sin premium-puffra och spränger hela servern åt helvete? Och som smartare människor än jag noterat så blir spelare redan idag vansinniga när utvecklare nerfar deras karaktärer, tänk hur de skulle reagera om någon gjorde det mot något de dessutom kan säga att de äger.
För att inte tala om de människor som genuint verkar tro att det kommer finnas en framtid där utvecklare kommer låta dem plocka med sig sina vapen och föremål från spel till spel, vilket skulle innebära att utvecklaren tar på sig att porta över och uppdatera alla föremål de någonsin sålt, utan att få några ytterligare pengar för det. Absolut, det låter som något ett företag skulle välja att lägga resurser på.
Men inget av det är mitt största problem med kryptospel. Mitt största problem är att inkluderingen av blockkedjan aldrig faktiskt löser ett existerande problem. “Blockkedjan” är vid det här laget mer än något annat ett buzzword som gör investerare smällkåta, och utvecklare är därför extremt jävla hypeade på att skohorna in dem i vad fan de än håller på att jobba med, oavsett om det fyller en funktion eller inte. Oftare än inte är det bara en extra komplicerad lösning för något det redan fanns en existerande lösning för.
Om du skulle vilja göra ett spel där spelare kan köpa unika karaktärer som bara de kan använda så är det fullt möjligt att göra idag utan att involvera blockkedjan alls. Det uttalade syftet med blockkedjan är att tillåta decentraliserad loggföring över innehav, men det finns inget som helst faktiskt syfte att ha en decentraliserad lista över vem som äger vilka karaktärer, när de ska användas i ett spel som styrs centralt av utvecklaren. Utvecklaren kan bara sätta upp en helt vanlig jävla databas med vem som äger vilka karaktärer.
“Men du äger inte karaktären på samma sätt då.” Nähä? Hur mycket äger du din karaktär när spelutvecklarna kan stänga ner sina servrar och göra din karaktär värdelös? Om du inte tänker att det ska vara en karaktär för ett singelspelar-spel, i vilket fall karaktären ändå bara existerar i din kopia. Och är spelet digitalt så kommer utveckarna fortfarande ha möjligheten att när som helst dra tillbaka spelet från butiker och ta bort din möjlighet att ladda ner spelet igen om du skulle avinstallera det eller skaffa en ny spelmaskin, och din karaktär skulle vara förevigt förlorad, blockkedja eller ej.
Och att sälja spelföremål för riktiga pengar behöver inte heller det blockkedjan. Blizzard hade löst det redan i Diablo 3s auktionshus, och som jag minns var det jävligt populärt. Varför skulle ett företag vilja gå ifrån de etablerade metoder de har för att ta hantera överföringar till förmån för ett system som inte är på något sätt bättre, utöver för att locka till sig folk som är beredda att köpa vad fan som helst om de kan säga att det använder sig av en blockkedja?
Jag tänker verkligen plantera en flagga här och så får framtiden avgöra vem det är som är den egentliga idioten: nej, kryptospel är inte framtiden. Ännu mindre än vad kryptovalutor är. Det enda sättet den typen av kryptoteknologi kan sägas vara någon form av framtid, är om man refererar till den korta framtid då det kommer gå att tjäna pengar på det innan bubblan slutligen spricker och utplånar kryptovalutor och NFT:er för evigt. En dag som inte kan komma fort nog.