Ny vecka, ny vända i Activision Blizzard-skandalen. Om du inte tyckt det sett illa ut hittills, vänta bara tills du läser veckans nyhetssvep. Vi kollar även in att Xbox-chefen Phil Spencer tycker att branschen ska ta bevarande av spel på allvar, och förfasas över att 12 Minutes nominerats som bästa indiespel på The Game Awards.

Fler än 1 700 anställda vill att Kotick avgår

Activision Blizzard

Det fortsätter alltjämt att storma kring Activision Blizzard.

1 745. Så många anställda på Activision Blizzard har i skrivande stund skrivit under ett upprop för att få företagets vd Bobby Kotick att avgå. Namninsamlingen startades efter ett reportage i The Wall Street Journal där det framgår att Kotick tycks ha känt till en lång rad händelser i den pågående sextrakasseri- och arbetsmiljöskandalen på Activision Blizzard.

Enligt källor till tidningen ska Kotick till exempel blivit informerad om att en kvinnlig medarbetare på Call of Duty-studion Sledgehammer anklagat en arbetsledare för att ha våldtagit henne flera gånger efter att ha hetsat henne till att dricka för mycket alkohol på företagsfester och på kontoret. Kvinnan och Activision nådde en förlikning och det blev aldrig något rättsfall, men Kotick ska inte ha meddelat styrelsen om vare sig de anmälda våldtäkterna eller förlikningen.

Kotick själv sägs ha hotat att döda en anställd, något företagets styrelse säger sig inte känna till eftersom det ska ha skett för över tio år sedan. Därför gäller inte den nyligen inrättade nolltolerans-policyn, och styrelsen sa sig i veckan ha fortsatt förtroende för Bobby Kotick.

Både Jim Ryan och Phil Spencer, högsta chefer för Playstation respektive Xbox, har i veckan uttryckt sin oro över det som sker på Activision Blizzard, och Spencer säger att man nu ”ser över alla aspekter” av samarbetet med speljätten.

Under veckan som gick deltog mer än 150 anställda i en organiserad walkout i protest utanför Blizzards campus i Irvine i Kalifornien.

Niklas tankar: Välkomna till veckans Activision Blizzard-uppdatering! Det här har ju blivit en stående punkt i nyhetssvepet. Med all rätt. Den skit som uppenbarligen går hela vägen upp till toppen på ett av världens största spelföretag måste fram i ljuset och nagelfaras för att saker och ting ska kunna bli bättre i branschen. Man kan tycka att Bobby Kotick skulle ha rykt för längesedan, men det känns rätt troligt att styrelsen är full av hans polare och jämlikar, som dessutom gjort stora pengar på det under hans tid som vd. Något måste hända, frågan är bara vad. Män med så mycket makt och pengar är ofta onåbara. Vi fortsätter såklart att rapportera om vad som händer i härvan som bara växer och växer.

Phil Spencer: Bevara spel genom emulering

Phil Spencer tycker att alla ska dra sitt strå till stacken. Bild: Casey Rodgers/Invision for Xbox/AP Images

I samband med firandet av Xbox 20-årsjubileum i förra veckan släppte Microsoft inte bara multiplayerdelen av Halo Infinite en månad tidigare än planerat. Man la även till över 70 Xbox-spel på bakåtkompatibilitetslistan. Men det innebär också att Microsoft är klara med det, och inga fler spel kommer att läggas till på listan.

Till Axios säger Xbox-chefen Phil Spencer att hela spelbranschen tar ett gemensamt grepp för att bevara äldre spel med hjälp av laglig emulering. Äldre spel, till skillnad från musik och film, är ofta beroende av förlegad hård- och mjukvara för att kunna spelas, därför krävs det mer för att bevara dem för eftervärlden.

”Jag tror att om vi i slutändan säger att ’vem som helst borde kunna köpa vilket spel som helst, eller äga vilket spel som helst, och kunna fortsätta spela det’, så känns det som en bra ledstjärna för oss som bransch”, säger Spencer till Axios.

Hur uppmaningen landar hos spelbranschen i stort återstår att se, men det har från flera håll på senare tid höjts röster för att bevarandet av gamla spel inte bara ska falla på entusiaster i legala gråzoner.

Niklas tankar: Det här är bra! Bevarande av spel är ett stort problem, och vi ser om och om igen hur gamla – och inte så gamla – spel blir omöjliga att spela av olika anledningar. Entusiaster och emulerare gör ett jättejobb här, men jag tycker att även branschen måste bli bättre på det, ”officiellt”. Jag hoppas att det här inte är ett problem om tio år. Även om gamla onlinespel blir svåra att spela som förr, så går det mesta att lösa med rätt teknik och vilja.

Här är alla nomineringar till The Game Awards

Den 9 december är det dags att prisa årets bästa spel, i form av The Game Awards-galan. Som vanligt är det Geoff Keighley som står för värdskapet för galan, och i förra veckan stod det klart vilka som nominerats i inte mindre än 30 kategorier. I de största kategorierna, som bästa spel och bästa regi, hittar vi bland annat spel som Deathloop, Metroid Dread, Psychonauts 2 och svenskutvecklade It Takes Two. I indiesegmentet har vi bland annat Inscryption. Death’s Door, svenska Valheim och, av någon anledning, 12 Minutes.

Utöver prisceremonin kommer det även att visas en hel del trailers för kända och hittills okända spel, och ryktesmaskinen om vad som kan tänkas dyka upp går redan varm. Exakt vad det blir åtestår att se.

The Game Awards sänds på bland annat Youtube och Twitch torsdagen den 9 december.

Här är alla nominerade till The Game Awards 2021:

Game of the Year

Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
It Takes Two (Hazelight Studios/EA)
Metroid Dread (Mercury Steam/Nintendo)
Psychonauts 2 (Double Fine/Xbox Game Studios)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)
Resident Evil Village (Capcom)

Best Game Direction

Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
It Takes Two (Hazelight Studios/EA)
Returnal (Housemarque/SIE)
Psychonauts 2 (Double Fine/Xbox Game Studios)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)

Best Ongoing

Apex Legends (Respawn/EA)
Call of Duty: Warzone (Infinity Ward/Raven/Activision)
FINAL FANTASY XIV Online (SQUARE ENIX)
Fortnite (Epic Games)
Genshin Impact (MiHoYo)

Best Indie

12 Minutes (Luis Antonio/Annapurna Interactive)
Death’s Door (Acid Nerve/Devolver Digital)
Kena: Bridge of Spirits (Ember Lab)
Inscryption (Daniel Mullins Games/Devolver Digital)
Loop Hero (Four Quarters/Devolver Digital)

Best Debut Indie

Kena: Bridge of Spirits (Ember Lab)
Sable (Shedworks/Raw Fury)
The Artful Escape (Beethoven & Dinosaur/Annapurna)
The Forgotten City (Modern Storyteller/Dear Villagers)
Valheim (Iron Gate/Coffee Stain)

Best Narrative

Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
It Takes Two (Hazelight Studios/EA)
Life is Strange: True Colors (Deck Nine/SQUARE ENIX)
Marvel’s Guardians of the Galaxy (Eidos Montreal/SQUARE ENIX)
Psychonauts 2 (Double Fine/Xbox Game Studios)

Best Art Direction

Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
Kena: Bridge of Spirits (Ember Lab)
Psychonauts 2 (Double Fine/Xbox Game Studios)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)
The Artful Escape (Beethoven & Dinosaur/Annapurna)

Best Score and Music

Cyberpunk 2077 (Marcin Przybylowicz, Piotr T. Adamczyk, Composers)
Deathloop (Tom Salta, Composer)
NieR Replicant ver.1.22474487139 (Keiichi Okabe, Composer)
Marvel’s Guardians of the Galaxy (Richard Jacques, Composer)
The Artful Escape (Johnny Galvatron & Josh Abrahams, Composers)

Best Audio Design

Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
Forza Horizon 5 (Playground Games/Xbox Game Studios)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)
Resident Evil Village (Capcom)
Returnal (Housemarque/SIE)

Best Performance

Erika Mori as Alex Chen, Life is Strange: True Colors
Giancarlo Esposito as Anton Castillo, Far Cry 6
Jason E. Kelley as Colt Vahn, Deathloop
Maggie Robertson as Lady Dimitrescu, Resident Evil Village
Ozioma Akagha as Julianna Blake, Deathloop

Games for Impact

Before Your Eyes (GoodbyeWorld Games/Skybound Games)
Boyfriend Dungeon (Kitfox Games)
Chicory (Greg Lobanow, Alexis dean-Jones, Lena Raine, Madeline Berger, A Shell in the Pit/Finji)
Life is Strange: True Colors (Deck Nine/SQUARE ENIX)
No Longer Home (Humble Grove, Hana Lee, Cel Davison, Adrienne Lombardo, Eli Rainsberry/Fellow Traveler)

Best Community Support

Apex Legends (Respawn/EA)
Destiny 2 (Bungie)
FINAL FANTASY XIV Online (SQUARE ENIX)
Fortnite (Epic Games)
No Man’s Sky (Hello Games)

Best Mobile Game, Presented by Verizon

Fantasian (Mistwalker)
Genshin Impact (MiHoYo)
League of Legends: Wild Rift (Riot Games)
MARVEL Future Revolution (Netmarble)
Pokemon Unite (TiMi Studios/The Pokemon Company)

Best VR/AR

Hitman 3 (IO Interactive)
I Expect You To Die 2 (Schell Games)
Lone Echo II (Ready at Dawn/Oculus Studios)
Resident Evil 4 (Armature Studio/Capcom/Oculus Studios)
Sniper Elite VR (Coatsink/Just Add Water/Rebellion Developments)

Best Action

Back 4 Blood (Turtle Rock/WB Games)
Chivalry II (Torn Banner Studios/Tripwire Interactive)
Deathloop (Arkane Studios/Bethesda)
Far Cry 6 (Ubisoft Toronto/Ubisoft)
Returnal (Housemarque/SIE)

Best Action/Adventure

Marvel’s Guardians of the Galaxy (Eidos Montreal/SQUARE ENIX)
Metroid Dread (Mercury Steam/Nintendo)
Psychonauts 2 (Double Fine/Xbox Game Studios)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)
Resident Evil Village (Capcom)

Best Role Playing

Cyberpunk 2077 (CD Projekt Red)
Monster Hunter Rise (Capcom)
Scarlet Nexus (Bandai Namco)
Shin Megami Tensei V (Atlus/Sega)
Tales of Arise (Bandai Namco)

Best Fighting

Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles (CyberConnect2/Sega)
Guilty Gear -Strive- (Arc System Works)
Melty Blood: Type Lumina (French-Bread/Delightworks)
Nickelodeon All-Star Brawl (Ludosity/Fair Play Labs/GameMill)
Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown (Sega)

Best Family

It Takes Two (Hazelight Studios/EA)
Mario Party Superstars (NDcube/Nintendo)
New Pokémon Snap (Bandai Namco/The Pokémon Company/Nintendo)
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (Nintendo)
WarioWare: Get It Together! (Intelligent Systems/Nintendo)

Best Sports/Racing

F1 2021 (Codemasters/EA Sports)
FIFA 22 (EA Vancouver/EA Sports)
Forza Horizon 5 (Playground Games/Xbox Game Studios)
Hot Wheels Unleashed (Milestone)
Riders Republic (Ubisoft Annecy/Ubisoft)

Best Sim/Strategy

Age of Empires IV (Relic Entertainment/Xbox Game Studios)
Evil Genius 2: World Domination (Rebellion Developments)
Humankind (Amplitude Studios/Sega)
Inscryption (Daniel Mullins Games/Devolver)
Microsoft Flight Simulator (Asobo Studio/Xbox Game Studios)

Best Multiplayer

Back 4 Blood (Turtle Rock/WB Games)
It Takes Two (Hazelight Studios/EA)
Knockout City (Velan Studios/EA)
Monster Hunter Rise (Capcom)
New World (Amazon Games)
Valheim (Iron Gate Studio/Coffee Stain)

Most Anticipated, Presented by Prime Gaming

Elden Ring (FromSoftware/Bandai Namco)
God of War Ragnarök (Sony Santa Monica/SIE)
Horizon Forbidden West (Guerrilla Games/SIE)
Sequel to The Legend of Zelda: Breath of the Wild (Nintendo)
Starfield (Bethesda Game Studios/Bethesda)

Innovation in Accessibility, Presented by Chevrolet

Far Cry 6 (Ubisoft Toronto/Ubisoft)
Forza Horizon 5 (Playground Games/Xbox Game Studios)
Marvel’s Guardians of the Galaxy (Eidos Montreal/SQUARE ENIX)
Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games/SIE)
The Vale: Shadow of the Crown (Creative Bytes Studios/Falling Squirrel)

Content Creator of the Year

Dream
Fuslie
Gaules
Ibai
TheGrefg

Best Esports Game, Presented by Grubhub

Call of Duty (Activision)
CS:GO (Valve)
DOTA2 (Valve)
League of Legends (Riot Games)
Valorant (Riot Games)

Best Esports Athlete

Chris “Simp” Lehr
Heo “ShowMaker” Su
Magomed “Collapse” Khalilov
Oleksandr “s1mple” Kostyliev
Tyson “TenZ” Ngo

Best Esports Team

Atlanta FaZe (COD)
DWG KIA (LOL)
Natus Vincere (CS:GO)
Sentinels (Valorant)
Team Spirit (DOTA2)

Best Esports Coach

Airat “Silent” Gaziev
Andrey “ENGH” Sholokhov
Andrii “B1ad3” Horodenskyi
James “Crowder” Crowder
Kim “kkOma” Jeong-gyun

Best Esports Event

2021 League of Legends World Championship
PGL Major Stockholm 2021
PUBG Mobile Global Championship 2020
The International 2021
Valorant Champions Tour: Stage 2 Masters