Ny vecka, nya nyheter, även om den största nyheten såklart är att vi i helgen äntligen kunde bjuda er på avsnitt 400 av Svamppod! Men denna vecka har vi för ovanlighetens skull en, typ, positiv nyhet om Activision Blizzard. Att Returnal tog hem flest priser på Bafta-galan är såklart också kul för finska Housemarque. Så även att Monkey Island, Max Payne och Kingdom Hearts kommer tillbaka. Idel goda nyheter alltså, nästan!

Activision Blizzard fastanställer 1 100 speltestareActivision BlizzardActivision Blizzard

Activision Blizzard

Det blir rätt många fler fastanställda här framöver.

Activision Blizzard

Activision Blizzard tillsvidareanställer 1 100 quality assurance-medarbetare som tidigare varit visstidsanställd och inhyrd personal, rapporterar Bloomberg. De nyanställda får även sin lön höjd till 20 dollar i timmen, och får ta del av alla företagets förmåner. Nyanställningarna ökar personalstyrkan på Activisions utgivaravdelning med 25 procent.

I december fastanställdes 500 visstidsanställda, men då sades också 20 personer upp. Missnöje ledde till att ett initiativ till facklig organisering på Call of Duty-studion Raven Software inleddes. Där väntar man nu på att rösta om huruvida de anställda ska ansluta sig fackligt eller ej. På grund av detta kommer QA-medarbetarna på Raven Software inte att få samma löneökning som de övriga nyanställda, något som fackliga representanter kritiserar.

Niklas tankar: Det är fantastiska nyheter att så många människor kan gå från otrygga visstidsanställningar och frilansjobb till fastanställningar. Anställningstrygghet är något av det viktigaste vi har på arbetsmarknaden. Efter tio år som vikarie har jag gott om erfarenhet av att inte veta om och när nästa lön kommer, och jag saknar det inte. Det är dock tråkigt att så många bolag i branschen är så emot att anställda organiserar sig fackligt att de gör allt de kan för att stoppa det. Samtidigt är det hoppfullt att det snackas om organisering på många stora företag, som Amazon, i USA nu. Det känns som att det är en trend som går, och det är en trend jag helhjärtat ställer mig bakom. Anställda bör kunna gå till jobbet och känna sig trygga i att de har något att säga till om och makten att förbättra sin situation.

Returnal största vinnaren på Bafta Game Awards

Returnal

Storslam för Returnal på Bafta-galan!

Det blev det Playstation 5-exklusiva actionspelet Returnal som kammade hem flest priser när Bafta Game Awards hölls i förra veckan. Den brittiska motsvarigheten till Oscarsgalan prisar även spel, och Returnal vann för bästa spel, bästa ljud och bästa musik. Jane Perry, som spelar Selene, prisades för bästa huvudroll. I sitt tacktal uppmärksammade det ovanliga att ha en medelålders kvinna i huvudrollen i ett spel.

”Vi skådespelare drömmer om att få en sådan roll att sätta tänderna i. Hon är en medelålders kvinna, en ensamstående mamma och hon är modig och stark. Och trots hennes förlust och trauma ger hon aldrig upp.”

Bland övriga vinnare på galan märks bland andra  svenska It Takes Two och indiesuccén Unpacking som tog hem två priser var.

Alla vinnare och nominerade hittar du här.

Niklas tankar: Bafta är alltid skoj, eftersom det inte är så bransch-runkigt som de flesta andra galor där spel får pris. Det har ändå lite av en Oscars-vibb och spelen som prisas känns ofta mer representativt för vanligt folk än utvecklare och spelmedia. Kul att se att Returnal tog hem så många priser. Det känns som att det föll mellan stolarna lite på flera ställen. Extra kul att en medelålders kvinna vann för bästa huvudroll, även om Jane Perrys bästa karaktär i mina ögon såklart är Diane Burnwood i Hitman.

Nya Monkey Island, Kingdom Hearts och remakes på Max Payne på väg

Veckan som gick bjöd på flera nyheter om älskade spelserier som blir aktuella på nytt i olika former. Den klassiska peka-klicka-serien Monkey Island återvänder i Return to Monkey Island. Det är seriens skapare Ron Gilberts studio Terrible Toybox som tillsammans med utgivaren Devolver och Disney-ägda Lucasfilm Games som ligger bakom det hela. Även författaren och programmeraren Dave Grossman och flera andra återvänder för seriens comeback. Return to Monkey Island ska utspela sig efter händelserna i Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge och släpps senare i år.

Max Payne

Nästa klassiska serie att göra comeback är Max Payne, i form av remakes på de två första spelen i serien. Spelen görs i samarbete med Rockstar och ska utvecklas i Remedys egen spelmotor Northlight, som används till Control och det kommande Alan Wake 2. Det hela ser ut att bli rejäla remakes, och enligt Rockstar ska de ligga på nivå med ”typiska AAA-spel från Remedy”. Spelen kommer till PC, Playstation 5 och Xbox Series X och S, men det är ännu oklart när de släpps.

https://www.youtube.com/watch?v=mcm_dfhnP8Q

Den som trodde att Kingdom Hearts-serien var över kan glädjas åt att det fjärde spelet i huvudserien är på väg. Som en del av en stream för att fira seriens 20-årsjubileum visades en trailer för Kingdom Hearts 4. Åtminstone Sora, Kalle Anka och Långben återvänder i en ny berättelse som Square Enix kallar för ”Lost master arc”. Även en helt ny karaktär, Strelitzia, gör debut i trailern. Det är oklart när, och till vilka plattformar, Kingdom Hearts 4 släpps.

Niklas tankar: Två av tre är väl inte så ill pinkat! Jag fullkomligen älskar Monkey Island-serien och att den kommer tillbaka med Ron Gilbert och Dave Grossman i spetsen gör mig otroligt glad. Tyvärr får vi ingen Tim Schafer denna gång, men det kan nog bli bra ändå. Även Max Payne ligger mig varmt om hjärtat som gammal PC-pangare, och det ska bli riktigt kul att se hur det ser ut, och spelas, i samma motor som det fantastiska Control. Kingdom Hearts 4 då? Eh… Den lämnar vi åt Linus, men jag har hört att det finns folk som gillar de där spelen.