Hoppas att ni alla har det bra i värmen, kylan, solen, regnet eller vinden. Svenskt sommarväder är minst sagt nyckfullt och det är nog lika bra att bara sitta inne och spela ändå. Denna vecka hejar vi på Mojang som vägrar NFT:er i Minecraft. Vi hejar också lite på Doom-skaparen John Romero som är på gång med ett nytt FPS. Hejar gör vi kanske inte lika mycket för att Malmöstudion Massives gigantiska Avatar-spel försenas och missar släppet av filmen i december.
Inga NFT:er i Minecraft – men Square Enix går all in
Blockkedjan och NFT:er har blivit en riktig vattendelare, och utgivare och studior tar ställning till höger och vänster. Senast i raden att rata allt vad NFT:er heter är ett av världens största spel, Minecraft. I förra veckan gick utvecklaren Mojang och dess ägare Microsoft ut med att NFT:er inte kommer att tillåtas i spelet för att alla ska få en ”säker och inkluderande upplevelse”. Inga skins, föremål eller moddar tillåts får använda sig av blockkedjeteknologi för att skapa artificiell knapphet.
Minecraft ett av de största namnen i branschen att ta tydlig ställning mot blockkedjeteknologi och NFT:er. Samtidigt går Square Enix åt andra hållet. Under förra veckan visade man upp en Cloud-actionfigur från Final Fantasy 7, som också kommer med ett digitalt certifikat och end digital version av figuren. Båda i form av NFT:er, skriver The Gamer. Ägaren kan se sin figur på datorn eller i sin mobil genom att skapa ett konto hos NFT-tjänsten Enjin.
NFT:n kommer dock med en varning – inte nog med att den inte kan säljas vidare på plattformen av ägaren, den kan dessutom försvinna om Enjin får för sig att stänga tjänsten.
Niklas tankar: Väl rutet, Mojang och Minecraft! Äntligen några som förstår att en artificiell brist på grejer inte är vare sig inkluderande eller särskilt coolt överhuvudtaget. Ställningstagandet är extra viktigt eftersom Minecraft är ett spel med en enormt stor andel barn bland spelarna. Square Enix vill man däremot bara ta i örat. Om man nu envisas med att skapa NFT-varianter av fysiska föremål borde det väl ändå vara möjligt för ägaren att sälja vidare figuren om hen skulle vilja? Vad fyller annars blockkedjan för funktion, annat än att sluka energi? Final Fantasy 7 Remake är ett fantastiskt spel, men det här skadar verkligen dess anseende i mina ögon.
Doom-skaparen John Romero jobbar på nytt FPS
John Romero, en av skaparna av odödliga klassiker som Doom och Quake, jobbar på en ny förstapersonsskjutare. Hans studio, Romero Games skrev i förra veckan på Twitter att de söker folk med erfarenhet av Unreal Engine 5 för ett fps baserat på ett helt nytt IP. I övrigt är inte mycket känt om spelet eller när det kan tänkas släppas.
Romero Games senaste spel är Empire of Sin, ett strategirollspel med maffiatema. Utvecklingen av det leddes av Brenda Romero, medgrundare till studion tillika John Romeros fru. Så sent som 2019 släppte Romero Games Sigil, en inofficiell femte episode av första Doom. John Romero jobbar även på Sigil 2, som baseras på Doom 2.
Niklas tankar: Namnet Romero får mig alltid att spetsa öronen – oavsett om det är John eller Brenda. Duon gör alltid intressanta grejer och upprepar sig sällan. Som gammal fps-fantast blir jag lite våt i brallan av nyheten att John Romero ska göra nytt. Unreal Engine 5 skvallrar dessutom om att det är något större än Sigil som, även om det var hyllat, ju ”bara”var en mod till Doom. Det lär ju ta ett par år innan vi får se vad det här är, men då är jag där på första parkett.
Avatar försenat – Ubisoft lägger ner spel
Malmöstudion Massives jätteprojekt Avatar: Frontiers of Pandora försenas till nästa år, och missar därmed släppet av den kommande filmen Avatar: The Way of Water i december. Ägarna Ubisoft meddelade i en kvartalsrapport att spelet nu kommer under ”2023–2024”, skriver Eurogamer. Det bör innebära att det skjutits fram till nästa räkenskapsår, vilket betyder att det släpps någon gång efter mars nästa år.
I ett internt mejl som Kotaku tagit del av skriver Ubisoft-chefen Yves Guillemot att utvecklingen av flera spel kommer att läggas ner. Två av dem är Splinter Cell VR och Ghost Recon Frontline. Anledningen är, enligt Guillemot, att man måste dra ner på utgifterna på grund av det rådande ekonomiska läget. Flera källor säger till Kotaku att vissa Ubisoft-studior fått lägre lönehöjningar och färre nyanställningar.
Ubisofts nästa Forward-show äger rum den 10 september. Då väntas de bland annat visa upp nästa Assassin’s Creed-spel.
Niklas tankar: Det måste vara ett rejält bakslag för Sveriges kanske största spelstudio att deras spel missar släppet av Avatar-filmen, även om de kanske inte hör ihop helt och hållet. Avatar: The Way of Water lär bli en av de största biofilmerna någonsin, och Massives spel hade nog mått bra av att kunna haka på det. Vad gäller nedläggningen av vissa spel och generella åtstramningar så tror jag att det är något vi kommer att få se hos flera av de allra största speljättarna. Världen förbereder sig för sämre tider, och då är det inte riktigt läge att ha spenderarbyxorna på sig. Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för branschen i stort, vi kommer fortfarande få en massa bra spel att spela, men som med allting annat är det nog bra att vänja sig vid lite mindre än vad vi varit vana vid.