Spelhösten är i full gång och storspelen kommer på löpande band. Vi har Call of Duty, Bayonetta 3, God of War och en massa annat att ta oss igenom på bara några få veckor. Mycket spel, men desto mindre nyheter. Denna vecka kollar vi in hur den svenska spelbranschen fortsätter att växa, att Ikea ogillar skräckspel och att Xbox kan komma att bli dyrare.
Svenska spelbranschen har växtvärk
den svenska spelbranschen fortsätter att växa och omsatte förra året 27,5 miljarder kronor. Räknar man med dotterbolag utomlands rör det sig om 58,9 miljarder. 2021 var första året som de utländska dotterbolagen omsatte mer än de svenska huvudbolagen. Svenskutvecklade spel står nu för 4,1 procent av den svenska tjänsteexporten. Det framgår av årets upplaga av branschorganisationen Dataspelsbranchens rapport Spelutvecklarindex. Svenska studior fick 1 348 nya anställda i fjol och nu jobbar knappt 8 000 personer på svenska spelutvecklare, en ökning med 17 procent mot året innan. Andelen kvinnor har ökat från 21,4 procent 2020 till 22,1 procent 2021.
Enligt rapporten är den största utmaningen för branschen fortsatt att rekrytera personal i Sverige. Därför väljer många av bolagen att etablera eller köpa studior utomlands.
”Kompetensförsörjning är en fortsatt stor utmaning och vi är beroende av att duktiga spelutvecklare flyttar till Sverige för att skapa spel här. Jag hoppas att vi kan ha fortsatt goda förutsättningar för att skapa dataspel här i landet”, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen, i ett pressmeddelande.
Niklas tankar: Det finns verkligen ingen hejd på hur poppis det är att göra spel i Sverige. Vi har varit med länge, och kan stoltsera med några av världens mest hyllade spel och spelserier. Men man ska ju vara medveten om att siffrorna i årets Spelutvecklarindex kommer från innan den ekonomiska krisen och allt vad det innebär. Frågan är väl hur konjunkturkänslig ju spelbranschen är. Folk lär ju vilja sitta hemma och spela oavsett, det är ett förhållandevis billigt nöje jämfört med mycket annat. Att det är svårt att locka folk att komma och jobba i Sverige är kanske inte så konstigt. Vi är belägna rätt långt bort på kartan, här är mörkt och kallt, och dyrt. Men vi får hoppas att bolagen blir bättre på att locka folk att komma hit och jobba och, inte minst, att våra egna spelutbildningar fortsätter att växa och bli bättre.
Ikea ber indieutvecklare ändra sitt spel – hotar med rättsliga påföljder
Svenska möbeljätten Ikea har skickat ett varningsbrev till indieutvecklaren Jacob Shaw där de kräver att han gör ändringar i sitt kommande spel The Store is Closed, skriver Kotaku. Anledningen: Skräckspelet utspelar sig i ett möbelvaruhus. Ikea menar att Shaw gör sig skyldig till varumärkesintrång sedan medier som skrivit om spelets Kickstarter-kampanj dragit paralleller till det stora möbelvaruhuset. Utvecklaren har enligt brevet tio dagar på sig att ”ändra spelet och plocka bort allt som kan kopplas till de berömda Ikea-varuhusen”. Introskärmen i The Store is Closed innehåller bland annat en gulblå skylt med ett skandinaviskt namn, Styr. Byggnaden är dessutom blå och låd-lik. Ikea gillar inte heller att personalen i butiken i spelet har gula tröjor på sig, och att det finns en grå markering i golvet som liknar den i varuhusen.
Man påstår även att möblerna i spelet liknar Ikeas, men till Kotaku säger Shaw att han inte designar dem själv, utan köpt möbelpaket som vem som helst kan använda i vilket spel de vill.
Jacob Shaw, som kallar sig Ziggy och planerar att släppa sitt spel under 2024 säger till Kotaku att han ”hade tänkt ägna sista veckan åt min Kickstarter åt att förbereda en uppdatering för alla nya alfatestare. Men nu måste jag snabbt göra om hela spelets utseende så att jag inte blir stämd.”
Shaws Kickstarter-kampanj har i skrivande stund dragit in knappt 650 000 kronor, flera gånger mer än målet.
Niklas tankar: Man blir ju trött när megaföretag ger sig på små skapare av populärkultur. Som om The Store is Closed skulle skada Ikeas varumärke på något sätt alls. Det är ett litet spel som görs av en enda person, och om inte ett mirakel sker kommer det troligtvis inte att ta världen med storm. Men visst, stora företag måste skydda sina varumärken, för gör de inte det kanske någon annans intrång blir värre i framtiden. Det är helt enkelt så systemet ser ut. Det är såklart inte bra, och det är väldigt tråkigt att företag med starka varumärken varken kan eller vill vara lite bjussiga då och då.
Xbox kan bli dyrare – men inte innan jul
Xbox-produkter kan komma att öka i pris, enligt högste chefen Phil Spencer. Men han säger inte vad och när.
”Vi har hållit priset på vår konsol, och vi har hållit priset på våra spel och vår prenumerationstjänst. Jag tror inte att vi kommer att kunna göra det för alltid. Jag tror att vi någon gång kommer tvingas höja vissa priser på vissa grejer. Men när vi närmar oss julen tycker vi att det är väldigt viktigt att vi håller priserna vi har”, säger Spencer på en techkonferens i Wall Street Journals regi.
Uttalandet kommer efter det att Sony nyligen höjde priset på Playstation 5-konsoler i flera regioner, bland annat här i Europa. Inflation, och komponentbrist till följd av pandemi och annat gör det svårare och dyrare att tillverka mycket elektronik.
På samma konferens berättar Phil Spencer att prenumerationstjänsten Game Pass till slut har blivit lönsam. Tjänsten utgör nu 15 procent av Xbox-divisionens totala intäkter.
Niklas tankar: Det var inte länge Xbox kunde vara malliga för att Playstation ökat i pris innan man var tvungen att börja tänka i samma banor. Vi går ur pandemiaskan i lågkonjunkturelden och det lär inte bli särskilt muntra tider framöver. Allt blir dyrare, så även våra spel och konsoler. För egen del, som haft turen att få tag i de konsoler och grafikkort jag varit efter, lär det bli ett större fokus på att spela mer av lite färre spel och inte köpa på mig en massa spel som jag knappt rör i mer än någon timme. De säger ju att God of War Ragnarök ska vara långt, så det får kanske räcka året ut, helt enkelt.