Vi drunknar i spel här! God of War Ragnarök, Pentiment, Somerville och tusen andra grejer ska helst klaras av innan det är dags att kora årets bästa spel. Men vi får även ta oss lite tid till lite nyheter, för även om det lär bli tonvis med speltrailers på The Game Awards om några veckor händer det en massa annat stök i branschen. Denna vecka försöker vi nysta lite i två härvor som rör Disco Elysium och Doom Eternal. Till sist hoppas vi att Dave Bautista får spela Marcus Fenix i en Netflix-Stökiga Disco Elysium- och Doom Eternal-härvor – och Gears of War-filmatiseringfilmatisering av Gears of War

Disco Elysium-skapare: Studion togs över av bedragare – anklagas själv för dåligt ledarskap

Disco Elysium

Det stormar rejält kring Disco Elysium-skaparna. Bild: ZA/UM

Härvan kring Disco Elysium-skaparna och studion ZA/UM blir allt snårigare. För en tid sedan skrev en av studions grundare, Martin Liuga, i ett blogginlägg att nyckelpersoner bakom Disco Elysium fått lämna företaget efter att nytt ledarskap tagit över. Nu skriver två av dem som fått lämna, Robert Kurvitz och Aleksander Rostov, i ett eget inlägg att ZA/UM:s nya ledning tagit över holdingbolaget som äger den estniska studion genom bedrägeri. De anklagar två affärsmän, vd:n Ilmar Kompus och producenten Tõnis Haavel för att ha använt pengar från själva studion för att köpa en majoritet i bolaget.

ZA/UM å sin sida svarar att Robert Kurvitz och Aleksander Rostov fick lämna företaget på grund av dåligt ledarskap. Till Gamesindustry.biz säger ZA/UM:s ledning att de två gjort sig skyldiga bland annat till att skapa en dålig arbetsmiljö, att ha uppträtt förnedrande gent emot kvinnliga medarbetare – och försöka sälja Disco Elysium till större utgivare på egen hand. Ord står mot ord, och ZA/UM:s ledning har stämts av Kurvitz varför båda sidorna drar sig för att säga för mycket om det hela under pågående rättsprocess. En anonym källa säger till Gamesindustry.biz att det handlar om ”intrigspel från ledningen på ena sidan, en toxisk auteur på den andra”.

Enligt Kotaku försöker nu den drygt 100 personer starka studion att få in externa investeringar för att utveckla sitt nästa spel.

Niklas tankar: Man blir väldigt ledsen när sådant här händer dem som ligger bakom ett av de bästa spelen på senare år. Disco Elysium var verkligen något unikt, särskilt i hur det var skrivet, och det verkade komma från ett kollektiv som hade en annan struktur och ett helt annat politiskt tänk än traditionella spelföretag. Det är utan tvekan ett gäng briljanta spelskapare som ligger bakom, men att vara en fantastisk författare eller regissör utesluter inte att man också kan vara lite av en rövhatt. Det är som sagt ord som står mot ord här, och det skulle inte förvåna mig om det här kommer att vara väldigt rörigt väldigt länge. Just att Disco Elysium är så omhuldat och fantastiskt gör såklart att det hela får än mer uppmärksamhet. Vi hoppas att allt löser sig på bästa sätt och att de som har rätt får rätt, och att vi får se fler spel från de här skaparna framöver, kanske utan eventuella toxiska element.

Doom Eternal-kompositören svarar på ”falska anklagelser”

Doom Eternal

Stormar gör det även kring musiken i Doom Eternal. Bild: Bethesda

Mick Gordon, som gjort musiken till spel som de moderna Doom och Wolfenstein, har tagit bladet från munnen och uttalat sig om oegentligheterna kring soundtracket till Doom Eternal. När spelet släpptes 2020 fick soundtrack-albumet kritik för bristande kvalitet, något som fick spelets producent Marty Stratton att i ett Reddit-inlägg lägga mycket av skulden på Gordon, skrev Eurogamer då. Nu, två år senare, har Mick Gordon i ett ännu längre inlägg på Medium bemött vad han kallar för de ”falska anklagelserna”.

Mick Gordon menar att Marty Stratton ljög om hur soundtrackalbumet till Doom Eternal kom till och anklagar honom för att falskeligen lägga skulden på honom. Han skriver även att id Software har använt musik han skickat till dem utan att betala. Enligt Gordon gällde kontraktet 142 minuter musik, men att han ska ha skickat över mer än det dubbla på grund av krav på omskrivningar och ändringar. Han skriver även att han inte fick betalt för sitt arbete på 11 månader och att musik han gjort tagits med i spelet utan hans vetskap. Han ska inte heller ha känt till själva soundtrackalbumet, utan fick reda på att det skulle komma när det presenterades under E3 2019. Gordon skriver också att han vid ett tillfälle erbjudits en sexsiffrig summa pengar för att ta på sig det fulla ansvaret för det hela och sluta prata om Doom Eternal eller diskutera Marty Stratton eller id Softwares moderbolag Zenimax.

I det långa inlägget går Gordon vidare detaljerat och kronologiskt igenom allt som han menar har gått fel vad gäller musiken, betalning och vem som bär skulden. Bethesda, som gav ut Doom Eternal, har i skrivande stund inte bemött anklagelserna i texten, skriver Eurogamer.

Niklas tankar: Herrejösses vilka härvor vi har att göra med denna vecka! Jag har inte lyckats ta mig igenom hela Gordons inlägg, det har ingen människa med ett normalt liv tid med, men av det jag läst verkar han ha väldigt mycket på fötterna, och det känns inte som lösryckta anklagelser. Det ser verkligen ut som om han kastas framför bussen i det här fallet, och det verkar inte ha varit särskilt kul att tampas med Stratton och Zenimax. Han menar trakasserier och hat från vissa delar av communityt samt Strattons anklagelser inte ger honom någon annan utväg än att skriva inlägget för att få någon sorts upprättelse. Det återstår att se om Stratton eller något av bolagen uttalar sig om det hela, och var det landar till slut. Just nu känns det som lite av en David mot Goliat-kamp, fast om köttig metal.

Gears of War blir Netflix-film – och serie

Gears of War

Det måste väl ändå bli Batista som Marcus Fenix? Bild: The Coalition

Efter femton år av försök ser det ut som att det kultförklarade Gears of War till slut kommer att bli film. Efter många månaders förhandling äger nu Netflix rättigheterna och ska, ihop med utvecklarna The Coalition, göra såväl en långfilm som en ”vuxen” animerad serie, skriver The Hollywood Reporter. Gears of War har varit på gång att filmatiseras i flera omgångar sedan åtminstone 2007 av såväl New Line Cinema som Universal Pictures, och flera olika manusförfattare och regissörer har varit kopplade till projektet. Nyheten om att Netflix gör film av det hela kom på det första spelets 16-årsdag i förra veckan.

Gears of War-serien skapades ursprungligen av Cliff Bleszinski och Epic, men såldes 2014 till Microsoft-ägda The Coalition.

Niklas tankar: Jag har försökt komma in i Gears of War, och spelat nästan hela första spelet, men det har verkligen inte gått. Jag har förstått det som att det är en serie som bäst avnjuts i co op, men vid det här laget har jag nästan gett upp på tanken att faktiskt ta mig igenom den. Men det är ju av någon anledningen en otroligt populär serie, och det känns som en no-brainer att göra en actionrökare av den, och en Netflix-film är nog helt rätt nivå att lägga sig på. En annan no-brainer är väl att låta Dave Bautista spela Marcus Fenix, inte sant?