Vi, eller åtminstone jag, trodde aldrig att det skulle hända, men nu har Valve gått och släppt en uppföljare till Counter-Strike! CS 2 släpps i sommar. Stora nyheter! Stort är även att Epic släppt en Unreal Engine-editor för Fortnite, som lovar vitt och brett för användarskapade spel i spelet, samt att Ubisoft använder sig av AI för att skriva repliker.
Nu har Fortnite en egen Unreal Engine-editor
Möjligheten för användare att skapa eget innehåll i Fortnite utökas när Epic släpper ett Unreal Engine-tillägg till battle royale-spelet. Med Unreal Editor for Fortnite, UEFN, kan spelare skapa egna upplevelser och plugga in dem rakt in i spelet.
UEFN är inte helt olikt skaparverktygen i Roblox och öppnar upp Fortnite för allsköns möjligheter. Det funkar ihop med Fortnites Creator mode och låter enligt app-beskrivningen spelare ”testa öar i realtid”.
Sedan UEFN släpptes den 22 mars har användare redan släppt bland annat versioner av Counter-Strike- och Mario Kart-banor samt återskapat hela original-ön från Fortnite.
Niklas tankar: Vad som kan låta som ett ganska tråkigt tillägg till Fortnite har i själva verket potential att bli något riktigt stort. Epic kan ta upp kampen med Roblox och öppna för möjligheten för spelare att skapa riktigt intressanta grejer utan att behöva göra egna spel. Med kraften av Unreal Engine 5 och utan den hemska estetiken finns potentialen för att skapa saker som inte är Roblox-hemska. Det ska bli kul att se vad folk hittar på med UEFN, och om det leder till något större.
Ubisoft använder AI-verktyg för att skriva repliker
Ubisoft har visat upp verktyget Ghostwriter, som ska användas för att hjälpa till med första utkast till repliker i jätteutgivarens spel. I ett panelsamtal under förra veckans Game Developers Conference, GDC, berättade Ben Swanson på Ubisoft La Forge om verktyget, och att det alltså används som hjälpmedel för att skriva utkast korta npc-repliker, så kallade ”barks”. Dessa kan en författare sedan välja att använda, förfina eller kasta.
Ghostwriter har mötts av skepticism från såväl spelare som utvecklare, och Swanson är noga med att påpeka att verktyget inte används för världsbyggande eller tongivande repliker.
Niklas tankar: Förra året var det krypto och NFT:er, i år stavas den stora snackisen AI. Även om AI såklart har mycket större potential att faktiskt kunna vara användbart till någonting alls, så är det inte utan ett visst mått av skepticism man läser om den här sortens verktyg. Företag lovar dyrt och heligt att det inte är tal om att ersätta författare eller något annat, utan att man med dessa verktyg kan frigöra tid till viktigare arbetsuppgifter. Och så blir det säkert på de allra flesta arbetsplatser. Men inte på alla. Det är bara en fråga om tid innan mindre nogräknade arbetsgivare ser AI-verktygen som ett perfekt sätt att trimma sina personalkostnader. Vi som inte får kicken, får istället likt lejontämjare på cirkus sitta vid våra datorer och se till att AI:n gör vad den ska.
Valve släpper Counter-Strike 2 – jo det är sant!
De gjorde det! Valve har gjort det ingen trodde skulle hända, någonsin. Counter-Strike 2 släpps i sommar, men har redan nu börjat rullas ut i testversion för särskilt utvalda spelare.
Counter-Strike 2 kommer att släppas som en gratis uppdatering av CS:GO och bygger på Source 2-motorn. Valve kallar i ett pressmeddelande uppdateringen för ”det största tekniska steget framåt i ’Counter-strikes’ historia”. Förutom en visuell uppgradering är responsiva rökgranater och i princip noll serverlagg (Valve kallar det ”sub-tick updates”) de stora nyheterna.
Counter-Strike släpptes första gången 1999 som en mod till Half-Life. Nu är CS:GO från 2012 dagligen det överlägset mest spelade spelet på Steam.
Niklas tankar: Counter-Strike har funnits i mitt liv sedan tonåren, även om jag själv aldrig spelat mer än en match eller två. Det är ett sånt där spel som liksom alltid varit massivt, och flera av mina vänner har växt upp med det och lagt tusentals timmar i spelet. Jag hade nog aldrig kunnat tänka mig att Valve faktiskt skulle släppa ett CS med ”2” i titeln, men här är vi nu och det ska bli väldigt kul att se vad det gör för Counter-Strikes framtid.