Det är inte mycket annat än Zelda som tagit upp plats i min hjärna på sistone, men snart är det dags för ytterligare en hel drös stora spel. Vi lär ha att göra i sommar, om man säger så. I nyhetssvängen kollar vi denna vecka in att EU gör tvärt emot Storbritannien när de godkänner Microsofts köp av Activision Blizzard. Vi sörjer även att rösten bakom Crash Bandicoot har dött, och att svenska battle royale-spelet Bloodhunt får sin sista uppdatering efter bara ett år.
EU godkänner Activision Blizzard-köp
Kort efter det att konkurrensmyndigheten CMA sagt nej Microsofts köp av Activision Blizzard i Storbritannien har EU:s motsvarighet valt att göra tvärt om, och godkänna det. Tummen upp kom efter att Microsoft gjort en del eftergifter för att inte få ett för starkt grepp om den spirande marknaden för spelande via molnet, skriver Eurogamer. Bland annat lovar Microsoft att spelare ska kunna streama de Activision Blizzard-spel de äger via valfri tjänst, inte bara Game Pass.
Brittiska CMA kritiserar EU-beslutet, och skriver på Twitter att godkännandet ”skulle låta Microsoft sätta villkoren för den här marknaden [molnspelande] de kommande tio åren”.
Niklas tankar: EU:s godkännande känns som att det ligger i nivå med vad de flesta trodde skulle komma från samtliga inblandade parter innan Storbritannien fick för sig att säga nej. Jag kan inte skaka av mig känslan att myndigheterna väljer olika fot i frågan lite på grund av tjurigheten som brexit förde med sig. Man måste liksom bråka lite och visa att man inte är nöjda med det som hänt. Frågan är väl vad som händer nu, kommer specialregler helt enkelt att införas i Storbritannien för att få igenom köpet, eller är det fortfarande dött? Den som lever får se.
Rösten till Crash Bandicoot är död
Brendan O’Brien, rösten bakom den tidiga Playstation-maskoten, Crash Bandicoot har avlidit, skriver sajten Legacy. O’Brien gjorde den ikoniska rösten från 1996 då det första spelet kom fram till 2004 när Naughty Dog lämnade serien ifrån sig. På Twitter hyllar fansen Brendan O’Brien, som även gjorde flera andra röster till spelserien.
Brendan O’Brien blev 60 år gammal.
Niklas tankar: Tragiskt att höra när en älskad spelröst går bort, och så ung. Jag minns de tidiga Crash Bandicoot med värme, och även om O’Brien inte var det största namnet i röstskådisbranschen så är Crash Bandicoots röst ikonisk, och en man alltid kommer att minnas. Vila i frid, Brendan O’Brien.
Utvecklingen av svenska Bloodhunt läggs ner efter bara ett år
Vampire the Masquerade: Bloodhunt är Malmöstudion Sharkmobs första spel och släpptes ur early access i april i fjol. Nu, ett dryg år senare, meddelar Sharkmob i ett inlägg på sin sajt att utvecklingen av spelet läggs ner. Servrarna kommer att vara igång så länge Bloodhunt har en aktiv spelarbas, men nästa uppdatering blir den sista. Den 26 september stängs även möjligheten att köpa föremål i spelet för riktiga pengar av. Det kommer då att bli lättare att låsa upp dessa föremål i spelet.
Bloodhunt är ett battle royale-spel som bygger på White Wolfs rollspelsserie Vampire the Masquerade och utspelar sig i Prag. Spelarna slåss om att bli herre på täppan med hjälp av vapen och diverse vampyrkrafter och spelet har ett stort fokus på mobilitet.
”Även om vi är lika ledsna som er över att utvecklingen av Bloodhunt nu nått sitt slut vill vi att ni ska veta att det inte var ett lättfattat beslut och vi tar med oss erfarenheten in i utvecklingen av kommande spel”, skriver Sharkmob. Det är ännu inte känt vad Sharkmob ska släppa härnäst, men utvecklaren jobbar på två projekt, ett i Malmö och ett i London.
Niklas tankar: Att lägga ner uppdateringen av sitt första spel efter bara ett år ser knappast toppen ut för Sharkmob. Men det är knappast förvånande. För även om Bloodhunt var ett kompetent battle royale-spel med en hel del nytänkande var det för lite för sent. Genrens jättar Fortnite, PUBG och Call of Duty: Warzone har ett så hårt grepp om den att det är svårt att se att något annat kan slå igenom riktigt ordentligt. Jag är inte orolig för Sharkmobs skull, de köptes för några år sedan upp av kinesiska megaföretaget Tencent, och har i teorin en oändlig mängd pengar att ösa på spel. Vi får väl se vad som händer härnäst med Malmös näst största spelstudio.